Привіт Путіну! Єврокомісія дала гроші на добудову українського трубопроводу

Привіт Путіну! Єврокомісія дала гроші на добудову українського трубопроводу

Oдеса – Броди – Плоцьк. Кінець летаргії, але не проблем…

Європа диверсификує джерела постачання енергоносіїв, намагаючись не стати заручником політики Кремля. Чеговим кроком в цьому напрямку стало рішення ЕС профінансувати будівництво нафтопроводу Броди – Адамово. Європейська комісія нарешті погодилась, аби Варшава витратила з цією метою 545 мільйонів злотих (понад 170 мільйонів доларів США). Дофінансування стосується лише польського відтинку нафтопровідного проекту. Ця інформація стала важливою у зв’язку з будівництвом трубопроводу Одеса – Броди – Плоцьк, що є частиною проекту «Сарматія» і який в Польщі вже мав статус майже міфічного міжнародного проекту.

1 лютого віце – прем’єр міністр Януш Пєхоцінський зустрівся з нинішнім міністром енергетики і промисловості Азербайджану Натігом Алієвим. Як зазначив Пєхоцінський, із азербайджанським урядовцем він, зокрема, розмовляв про проект будівництва нафтопроводу Одеса – Броди – Плоцьк, яким можна було б транспортувати азербайджанську нафту до Польщі. Через два дні після цієї зустрічі, азербайджанський політик зустрівся з польським міністром фінансів Міколаєм Будзановським. Одним з результатів цієї зустрічі стала ініціатива форсування у справі підписання Угоди щодо збереження навколишнього середовища під час будівництва нафтопроводу Броди – Плоцьк з можливістю його продовження до Гданська або в західному напрямку. В цей же ж період часу російський «Росбалт» повідомив, що 19 місцевих Рад з 26 районів через територію яких буде проходити трубопровід Броди – Плоцьк, врахували маршрут його траси у своїх планах майбутнього використання земель.

У свою чергу українські ЗМІ з берегів Дніпра повідомляли про початок переналаштування українських НПЗ на переробку легкої азербайджанської нафти. Бо дотепер вони, як і у переважній більшості колишніх радянських республік, були налаштовані лише на переробку важкої російської нафти (ця інформація з’явилася в березні, коли міністр енергетики та вугільної промисловості України Едуард Ставицький в ході переговорів з міністром енергетики та промисловості Азербайджану Натігом Алієв заявив про модернізацію НПЗ в Одесі і Кременчузі).

У контексті сказаного варто додати, що ключовий елемент проекту «Сарматія» набрав нової динаміки ще восени минулого року.

До речі, саме у жовтні 2012 року азербайджанський посол в Україні Ейнулла Мадатлі в ході переговорів, які він здійснював стосовно приєднання України до проекту Трансанатолійського газопроводу (TANAP), стверджував, що: «обидві країни володіють потужним потенціалом для поглиблення співпраці, наприклад, в спільній реалізації проекту «Сарматія»«. «Його техніко-економічне обгрунтування вже готове, а проект знаходиться у стадії динамічного розвитку», - акцентував азербайджанський посол в Україні. Не менш цікаво звучали вислови дипломата стосовно ключового елемента «Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору» (ЄАНТК). «На даний час Польща, Україна і Європейський Союз обговорюють низку питань, що стосуються відновлення трубопроводу Одеса – Броди , нинішні перспективи його продовження до Плоцька і потім далі до Гданська дуже непогані. Усі сторони зацікавлені в реалізації цього проекту», - переконаний Ейнулла Мадатлі. Готовність і бажання його реалізації з азербайджанського боку підкреслив не лише Ейнулла Мадатлі, у схожій тональності висловився в листопаді 2012 року, вже згадуваний вище Натіг Алієв (коли 26 – 27 листопада минулого року у Варшаві засідала Міжнародна комісія з економічної співпраці Польщі та Азербайджану, в роботі якої він брав участь).

Кінець летаргії однак не означає кінця проблем нафтопроводу Одеса – Броди – Плоцьк. Цьогоріч потрібно викупити землі під будівництво нафтопроводу, підготувати будівельний проект і підписати міжурядові угоди країн-учасниць проекту «Сарматія».

Довідка

Нафтопровід «Одеса-Броди» був збудований Україною за власні ресурси в 2001 р., а наступного року систему здали в експлуатацію. Пропускна спроможність 674-кілометрової магістралі – 9-14,5 млн тонн на рік, з можливістю нарощування до 45 млн тонн. Уряд України розраховував, що проект створить умови для постачання сировини на вітчизняні НПЗ та оптимізує вирішення завдання експорту каспійської нафти в Європу.

ТОВ «МТП» Сарматія «було створене в липні 2004 року українською «Укратранснафтою» та польською PERN Przyjazn на паритетних засадах для забезпечення реалізації проекту добудови нафтопроводу Одеса-Броди до Плоцька, підготовки проектно-кошторисної документації, залучення інвестицій і забезпечення будівельних робіт.

Загальна вартість реалізації проекту Одеса-Броди-Плоцьк оцінюється в 455 млн євро з урахуванням будівництва українських (125 км) і польської (270 км) ділянок нафтопроводу.

Матеріал «Polityka Wschodnia» переклав Володимир Олійник

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів