Десять порад як не cтати жертвою телефонних шахраїв

Десять порад як не cтати жертвою телефонних шахраїв

О третій годині ночі бабуся киянина Олега поїхала на таксі до Шулявки, і без вагань віддала шістнадцять тисяч гривень чоловікові на мосту, якого бачила вперше в житті.

О третій годині ночі бабуся киянина Олега поїхала на таксі до Шулявки, і без вагань віддала шістнадцять тисяч гривень чоловікові на мосту, якого бачила вперше в житті.

Вона зробила це, бо була впевнена, що рятує сина від в’язниці. Принаймні, так їй пояснили по телефону за годину до передачі грошей.

Мати іншого киянина - Олександра – могла б зробити те саме, проте, на щастя, не мала вдома достатньо коштів. Їй теж подзвонили невідомі і потребували негайно привезти гроші - інакше син отримає 5 років в’язниці.

В обох випадках жінок обдурили аферисти. Залякування і тиск на батьків - це топ-шахрайство останнього часу. З сердешних батьків заробляють по 5-10 тисяч гривень за раз.

Здебільшого, це нічний вид ошукування. Вдень українців атакують десятками інших засобів шахрайства. «Реальна економіка» пропонує десять порад як убезпечити своїх рідних і свої кошти від аферистів.

-- «Врятуйте сина - заплатіть!»

Надію Іванівну о другій годині ночі розбудив дзвінок. В слухавці почали одразу кричати, що це її син, і що з ним трапилась біда.

Вже похилого віку жінка спросоння не розпізнала, що це геть не голос її сина. Жінці не дали отямитись. Чоловік в поспіху повторював раз за разом, що він в бійці проломив хлопцю череп, тепер його затримали і можуть «посадити» надовго.

«Він весь час її квапив. Бабці сказали взяти 16 тисяч гривень і привезти на Шулявку. Їй навіть такси замовили. Коли жінка туди прибула, їй подзвонили і сказали перейти дорогу та піднятись на міст. Мабуть, перевіряли чи немає «хвоста», - розповідає онук жінки Олег.

Без зайвих слів невідомий забрав гроші і зник. А на ранок Надія Іванівна подзвонила синові і дізналась, що в жодні пригоди він не потрапляв, а всю ніч спокійно проспав у своєму ліжку.

«Найдивовижніше те, що вони не знали як її звати, чи є в неї діти, онуки. Вони просто дзвонили навмання», - каже Олег.

Проте в міліції цьому не дивуються. Там пояснюють, що люди самі часто видають зловмисникам дані про себе. Це відбувається як в соцмережах, коли люди вивішують інформацію про себе і рідних, так і прямо під час телефонного дзвінка афериста.

Уявіть собі такий діалог: «Ваш син у біді», «ЯК? Мій Сергій? Він же вчора тільки поїхав з друзями за місто», «Так і по дорозі він потрапив у ДТП… Він був не один, правильно? Але всі друзі втекли і залишили його у біді»… І крок за кроком шахрай розповідає вам те, що ви видаєте йому самі, не помічаючи того.

Киянин Олександр досі не може збагнути, як аферисти, які дзвонили його матері, могли дізнатись його ім`я.

«Вони подзвонили о 6 ранку. Представились капітаном міліції. Сказали, що я збив дитину і зараз сиджу за ґратами», - згадує Олександр.

За свободу сина «капітан міліції» попросив 9200 гривень. На відміну від Надії Іванівни мати Олександра одразу подзвонила на мобільний сина, проте він був виключений з ночі.

«Цього я теж не розумію. Як вони знали, що я об 11 вечора вимкнув телефон?», - питає Олександр.

У чоловіка своя теорія щодо цього. Він впевнений, що зловмисники мають інформаторів в офісах операторів мобільного зв’язку. І ті повідомляють шахраям, хто довгий час відсутній у мережі.

Олександра можна було б назвати параноїком, якби не той факт, що найчастіше аферисти дійсно дзвонять тим батькам, які не мають доступу до дітей, щоб перевірити інформацію. Проте у стільникових компаніях, що логічно, відхрещуються від таких закидів.

Родині Олександра все одно пощастило більше ніж родині Олега. 9200 гривень аферистам не дістались. Занепокоєна матір додзвонилась до друзів сина і ті пояснили, що її «розводять».

Коли Олександр вийшов на зв'язок і дізнався від матері про свої «пригоди», він сам набрав шахраїв і представився батьком «затриманого».

Він хотів зібрати всю інформацію про зловмисників. Йому скинули номер рахунку у приватбанку куди потрібно було перерахувати кошти і номер телефону на якій слід було сфотографувати і прислати сплачений чек.

«Я подзвонив по тому телефону. Трубку взяла якась стара бабуся. Я прикинувся, що знаю її дітей і не можу ніяк з ними зв’язатись. Але вона сказала, що немає ніяких дітей і інших родичів і скинула трубку». – розказує Олександр.

Коли зловмисники знову подзвонили, Олександр вже не став гратись і представився тим самим «затриманим», якого варто врятувати.

«Я сказав, що зібрав про них всі дані і тепер у них будуть проблеми. Він сказав «навряд чи», - згадує Олександр.

І дійсно. Ні в першому, ні в другому випадку зловмисники не понесли жодного покарання. Бо на них ніхто і не поскаржився в міліцію.

У родині Олега вирішили не турбувати і без того шоковану бабусю і не стали писати заяву. А Олександр не вірить у порятунок за допомогою міліції.

«Реальна економіка» спробували зв’язатись за телефонами, наданими Олександром. Але там вже ніхто не відповідає.

Порада:

Обов`язково попередьте близьких родичів про існування такої афери.

Не довіряйтесь першим емоціям. Шахраї - майстри психології. Вони грають на ваших почуттях - страху, турботі, материнській слабкості.

Навіть якщо вам представляються міліціонером, прокурором, свідком ДТП, президентом Америки - не поспішайте вірити на слово і одразу перераховувати гроші. Перепитайте про деталі: що сталось? коли сталось? як звати того, хто дзвонить? в якому саме відділку перебуває син?

Скажіть, що вас з кимось переплутали, і це не може бути ваш син. Коли вас почнуть переконувати, попросіть, щоб описали як виглядає син і в чому він був одягнутий.

Ці всі деталі допоможуть вам дізнатись чи бреше той, хто дзвоніть чи ні. Не лише по тому, що він буде відповідати, а і як саме. Чи буде він хвилюватись, запинатись, нервувати.

Після цього варто передзвонити друзям дитини. Може він або вона в цей час спокійно відпочиває з ними в кафе і не має гадки, що ви його «рятуєте»?

Готуйтесь до того, що аферисти обов’язково вас квапитимуть, казатимуть що ось-ось справа вирішиться не на вашу користь, що ось його вже б`ють міліціонери, не потрапляйте на гачок. Ваша справа - тягнути час.

-- Дайте номер картки

Немає жодної гарантії, що якби і Олег і Олександр звернулись до міліції, їх кривдників знайшли би і покарали.

Це підтверджує історія Юлії Деревянчук з Житомира. Її сестра дала оголошення в Інтернет про продаж весільної сукні. Вже за день їй подзвонила «потенційний покупець» і попросила номер картки, куди вона скине гроші. Банк, де сестра Юлії мала рахунок, покупцю не підійшов.

Вона чомусь могла скинути гроші лише на Приватбанк. Карткою цього банку користується і Юлія. Проте зловмисники попросили у дівчини не лише номер картки, чого вже достатньо для переказу грошей. Вони вимагали ще і захисний код на зворотному боці картки. Юлія необачно назвала і його.

Тоді їй повідомили що незабаром «подзвонять наші люди з Приватбанку і спитають деталі, щоб перекинути гроші».

Натомість дівчині спершу прийшла смс про те, що пароль на Приват24 намагались поміняти. Юлія зрозуміла, що її хочуть ошукати і більше не відповідала на дзвінки аферистів.

Вона одразу написала заяву в Приватбанк та міліцію. Гроші з рахунку не зникли, проте, і кривдників не спіймали.

«Слідчий навіть неохоче і лише на мою вимогу взяв у мене номери телефонів шахраїв, з яких мені дзвонили», - скаржиться Юлія.

Номери телефонів шахраїв, які дзвонили Юлі.

+380956045699, +380509663953, +380994694498

Схожа історія трапилась з киянкою Ганною. Її батько продавав запчастини машини. За кілька днів після розміщення оголошення в Інтернеті батькові подзвонив невідомий і представився співробітником служби безпеки Приватбанку.

Чоловікові повідомили, що хтось намагався його карткою тричі несанкціоновано увійти в Приват24 і тому картку заблокували.

Невідомий пообіцяв швидко вирішити питання. Мовляв, зараз прийде sms на телефон і його текст треба продиктувати. Та дівчина не дала батькові цього зробити.

«Як студентка я часто користуюсь «приватом» і знаю, що так в банку не працюють. Вони спершу питають ФІО, всі реквізити, ідентифікаційний код, відповідь на секретне питання, тощо», - пояснює Ганна.

Щойно чоловік пояснив, що не буде називати код, голос у слухавці роздратувався і пообіцяв ні за яких обставин не розблоковувати кратку.

Яке ж було здивування батька, коли він за хвилину без проблем увійшов до приват24, де не виявилось жодних повідомлень щодо блокування картки.

У Приватбанку цю схему пояснюють просто. Зловмисник обирає в банкоматі операцію «Екстрені кошти». Вказавши номер картки, закріплений за ним номер телефону і код, який прийшов на телефон, можна зняти в банкоматі гроші.

Порада:

Щойно ви дасте оголошення в Інтернеті, будьте готові до телефонних шахраїв. Навіть якщо вам хочуть перекинути гроші, ні в якому разі не називайте контрольний код банківської картки.

В жодному разі не називайте кодів, паролей по телефону, хоч би вам дзвонив генеральний директор банку.

Хто б і що б не розповідав про проблеми з вашою карткою, покладіть трубку і самі наберіть банк. Або сходіть у найближче відділення банку і перевірте інформацію.

-- Ви перемогли - заплатить!

Мешканка Донецьку Світлана - справжня знахідка для аферистів. Вона двічі «вигравала цінний приз» і двічі втрачала за це гроші. Вперше жінці подзвонили і сказали, що вона виграла телевізор. За що саме і в якому конкурсі - Світлана вже не пам’ятає. Щоб забрати телевізор треба було виконати одну «просту» умову - заплатити 400 гривень.

І зробити це Світлана мала якомога швидше, бо «раптом з`являться інші переможці». І не повірите - вони таки з`явились. За півгодини Світлані повідомили, що на супертелевізор претендують вже три людини.

«Тепер я вже мала сплатити 700 гривень», - згадує Світлана. І вона таки сплатила - відправила на приват рахунок «організатору конкурсу».

Вона зробила це півроку тому і досі чекає на той телевізор. До речі, жоден з телефонів, з якого дзвонили жінці не відповідає.

А вже влітку цього року Світлані подзвонив «оператор кол-центру МТС» і привітав жінку з тим, що її телефон в п’ятірці переможців на цінний приз. Якого саме конкурсу «оператор» не уточнив.

Лише попросив Світлану поповнити рахунок на 200 гривень. Причому код поповнення треба було озвучити в трубку, щоб «оператор міг переконатись, що його не дурять». І авжеж зробити це потрібно було негайно.

У такому поспіху Світлана не звернула уваги, що їй дзвонять з прихованого номеру. Вона не змогла назвати «Реальній економіці» навіть ім`я оператора, бо не пам’ятає чи представляйся той взагалі.

Порада:

Щоб не стати жертвою таких афер оператори мобільного зв’язку радять запам’ятати одне правило: «Ви не можете щось виграти, якщо не брали участі в жодному конкурсі».

Шахраї дуже добре розуміють психологію людей - отримати на шару приз бажання чи не кожного. Цим вони і користуються. Якщо вам кажуть про перемогу в конкурсі - спитайте всі деталі цього конкурсу. А потім перевірте на сайті компанії, чи взагалі існує така акція, і чи є там список переможців.

Нарешті жоден з існуючих операторів стільникового зв’язку не проводить розіграші, для участі в яких абоненти повинні повідомляти коди поповнення ваучерів.

Хто б вам не дзвонив і ким би не представлявся - ніколи не розголошуйте секретні коди поповнення ваучерів.

-- Супервакансія

Щоб збагатити шахраїв подекуди не треба їм нічого повідомляти або розкривати. Достатньо просто їм подзвонити.

Безробітному Артему важко було встояти перед оголошенням про роботу з зарплатою 2000 доларів та кімнатою в гуртожитку. Звичайно ніякої конкретики в оголошенні не було - ні місця роботи, ні графік, ні вимоги до претендентів.

Натомість кандидату пропонували дізнатись про всю інформацію, відправивши смс. Артем так і вчинив. У відповідь він отримав смс про те, що його заявка прийнята і її буде оброблено.

З тих пір пройшло більше трьох місяців, а безробітному Артему ніхто і не передзвонив. Натомість вже ввечері того дня, чоловік збагнув що не може нікому дзвонити, бо баланс рахунку телефону був у мінусі (-10 гривень). За 1 смс він збіднішав на 40 гривень.

Порада:

Якщо в оголошенні про вакансію не вказана конкретна робота не витрачайте марно час і сили. 90 зі 100, що тут не обійшлось без шахраїв.

Будьте ще більш обачними, якщо вас просять відправити смс, чи подзвонити на короткий номер або на номер з незвичним кодом.

Це не вичерпний перелік засобів обдурювання абонентів. Кожен оператор має навіть власні рейтинги «Топ-10 шахрайств». Окрім описаних вище у МТС, наприклад, називають наступні.

-- Віддай - отримай двічі більше

Вам приходить смс з пропозицією перевести кошти на якісь номер, а взамін ви отримаєте вдвічі більшу суму. Спершу для перевірки людина кидає 5 гривень і отримує 10. Потім він ризикує на 20 гривень і отримує 40.

Апетит зростає по мірі того, як все діє. Все закінчується, коли повністю довірившись у систему, людина списує всі кошти з рахунку. А от назад нічого не приходить.

Порада: перед тим як брати участь у таких акціях, зайдіть на сайти операторів і перевірте, чи існує взагалі така акція. Або просто подзвоніть в кол-центр вашого оператора і перепитайте, чи реально отримати гроші за такою схемою.

-- Ніякого спаму

Абоненту приходить смс з пропозицією відписатись від рекламної розсилки. Для цього йому пропонують відправити «безкоштовне» смс на короткий номер. Після цього замість спаму з рахунку зникає 20-40 гривень.

Порада: Всі короткі номери здебільшого платні. Тому ставтеся скептично до слова «безкоштовні». Перевірте на сайті оператора, чи подзвоніть до кол-центру, щоб дізнатись чи дійсно можна заблокувати спам.

-- Врятуймо дитину

З невідомого номеру приходить смс про те, що необхідно знайти дуже рідку групу крові для порятунку дитини. В смс-ці вказують номери телефонів, подзвонивши за ними, ви автоматично втратите 20-30 гривень.

Порада: якщо вам дійсно хочеться допомогти, зверніться до найближчої поліклініки і перепитайте чи потрібні там донори.

Принаймні, там ви побачите список людей - на папері, чи вживу, які потребують допомоги.

Не дійте за першим же покликом почуттів. На це і розраховують шахраї.

-- «Збій» в мережі

З невідомого номера абонентові дзвонить «співробітник кол-центру» і повідомляє, що відбувся збій в системі. І от-от телефон буде заблоковано на чотири дні. Занепокоєного клієнта одразу заспокоюють - все можна виправити.

Треба лише набрати комбінацію *150* (050 xxx xx xx)* (200)# виклик. Але зробити це треба терміново, бо операторові «треба ще багатьох абонентів обдзвонити». І от щойно ви виконаєте цю операцію, як вам прийде смс про переказ грошей на рахунок іншого абонента.

Порада: зверніть увагу на номер, з якого вам дзвонять. Чи це дійсно це телефон службових повідомлень від оператора, чи приватний номер. Або ще гірше - прихований.

Краще скинути слухавку і набрати оператора самому. Тоді ви точно знатимете, що говорите не з шахраєм.

-- Дзвінок батькам

На вулиці до вас можуть підійти невідомі і попросити подзвонити хворій матері чи батькові або дітям, які залишились одні в квартирі, тощо.

Вам покажуть телефон, який розрядився і можуть навіть всунути в руки пару гривень за дзвінок. Ось тільки сам дзвінок може коштувати набагато дорожче, бо зазвичай аферисти дзвонять на платні номери.

Порада: Оператори наполегливо радять не передавати свій телефон в чужі руки. Щоб вам не казали. Хоча як порядна людина, у вас буде внутрішній конфлікт чи допомогти людині чи ні.

-- Поверніть мої гроші

Вам приходить смс про те, що хтось переказав на ваш рахунок кілька десятків гривень. А вже за кілька хвилин приходить інша смс-ка з повідомленням про те, що сталась помилка і вам слід повернути гроші.

Як пояснюють мобільні оператори, такі смс-ки найчастіше відправляються з Інтернету і тому отримувач бачить на дисплеї короткий номер адресата. Саме цей номер і вводить в оману абонента. Він дуже схожий на службові повідомлення від оператора.

Порада: після отримання такої смс-ки варто одразу перевірити баланс номеру - чи він дійсно збільшився, чи вас ошукують?

-- Гроші не повернуться

Експерти з телекомунікацій сходяться у думці, що можна лише запобігти телефонному шахрайству. Виправити його наслідки, чи покарати винних - малоймовірно.

І не сподівайтесь на міліцію. Ніхто не буде бігати і шукати ваші 20-30 гривень, зняті з рахунку шахраями. Після кількох випадків ошукування українських абонентів максимум, на що спромоглася міліція, - це кілька кримінальних справ.

Плюс велика прес-конференція у серпні, на якій перші особи центрального МВС похизувались, що вже на правильному шляху до затримання справжньої банди телефонних аферистів. Пройшов вже майже місяць - про арешти не чутно.

Великих сподівань не варто покладати і на мобільних операторів. За вашою скаргою, вони максимум можуть заблокувати номер шахрая. В їх повноваження не входить пошук шахраїв, або повернення грошей ошуканому абонентові.

Проте писати заяви і скарги в міліцію і операторові все одно варто. Тоді ніхто не зможе замовчувати факт масового ошукування українських абонентів.

Смішно чи ні, проте в жодному з українських операторів зв’язку не повідомили «Реальній економіці», скільки саме скарг поступило від українців на шахраїв за останні два роки. І які збитки щороку несуть оператори та абоненти від дій зловмисників.

В МТС, наприклад, тільки надали інформацію про те що «з січня по вересень 2013 року спеціалісти МТС зареєстрували на 63% менше скарг від абонентів ніж у порівнянні за той же проміжок часу торік».

А от про скільки саме людей йдеться, в компанії не уточнюють.

В Київстарі ж повідомили, що у 2013 році кількість постраждалих від дій шахраїв, «дуже помітно зменшилась, до 5-7 звернень на місяць».

Позиція операторів зрозуміла. Ніхто не буде показувати публічно, наскільки він «вразливий».

Проте виходить весела картина. З одного боку правоохоронці, які кажуть, що збільшилась кількість телефонних шахрайств. А з іншого оператори, які розказують геть протилежне.

Писати заяви в міліцію треба і тому, що хтозна - можливо, саме у вашому випадку по гарячих слідах можна буде спіймати кривдника.

Коротко: поради від мобільних операторів:

Уважність до деталей - будьте уважними до номерів, з яких вам телефонують від імені оператора, і перевіряйте деталі всіх акцій - вони є у вільному доступі на веб-сторінках операторів.

Оператор і його представники можуть телефонувати абонентам, але лише з метою інформування про нові послуги, сервіси та акції.

Здоровий глузд - спробуйте відкинути емоції і згадати, чи справді ви брали участь в акції останнім часом.

Перевірка - не бійтеся зайвий раз передзвонити оператору - це не тільки врятує вас від обману, але й допоможе перешкодити подальшій шахрайській діяльності.

Оператор заблокує номери, які використовуються в шахрайських схемах, та передасть інформацію до правоохоронних органів.

Мобільні оператори не проводять розіграші, для участі в яких абоненти повинні повідомляти коди поповнення ваучерів. Тому не розголошуйте секретні коди поповнення ваучерів.

Перш ніж скористатися якоюсь послугою, або взяти участь в акції, уважно прочитайте інформацію про вартість та інші умови.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: