Пальне дорожчає в опті. Чи призведе це до росту цін на заправках? Експерти дають несподівану відповідь…
В Україні дорожчає пальне. Правда, поки це стосується тільки оптових партій. За даними «Консалтингової групи А-95», гуртові ціни ростуть, як на бензин, так і на дизель. Останній з понеділка подорожчав на 400-500 гривень на тонні, тобто, приблизно, на 3%. Ціни на бензин виросли на 220 гривень на тонну, або, приблизно, на 1%.
Головною причиною подорожчання пального стало падіння національної валюти, яке почалося ще минулого тижня в четвер, 11 серпня. До того ж вартість нафтопродуктів виросла і в портах Європи: з початку місяця в середньому на $50 за тонну.
Зростання цін в опті, яке, за даними експертів, триватиме ще кілька днів, викликає логічне запитання: чи не призведе це до зростання цін на заправках? Щоб відповісти на нього, «Главком» опитав експертів паливного ринку.
Відповідь виявилася несподіваною. Деякі аналітики впевнені: у нафтотрейдерів немає підстав змінювати цінники на стелах слідом за оптом. Більш того, більшість операторів АЗС могли б знизити ціни на 1-1,5 гривні.
Потенціал для зниження
Аналітик UPECO Олександр Сіренко не вірить в те, що ціни на заправках в Україні будуть зростати, навіть незважаючи на подорожчання оптових партій бензину і дизеля. «Цінам вже просто нікуди підніматися. Сьогодні заправки і без того мають близько 6 гривень на кожному проданому літрі», - пояснює Сіренко.
За розрахунками UPECO, в серпні роздрібна вартість А-95 білоруського виробництва без урахування маржі заправок становила 16,7 гривень за літр, тоді як, наприклад, в найбільших мережах, таких, як WOG та «ОККО», цей бензин продається за 23,99 гривень.
«Маржа преміальних АЗС становить близько 30%, при тому, що кілька років тому влада домовлялися з бізнесом: цей показник буде на рівні 10%. Розрахунки показують, що оператори не те, що не мають права піднімати ціни ще вище, але могли б і знизити їх на 1-1,5 гривні на літрі вже сьогодні», - резюмує Сіренко.
З такими оцінками погоджується директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн. На його думку, сьогодні в Україні існують передумови для зниження цін, тому що націнка в роздрібній торгівлі залишається вищою за середню за останні роки.
«Безумовно, зазначені несприятливі фактори (девальвація гривні та подорожчання палива в Європі, -« Главком ») дещо коректують розмір можливого зниження. Однак потенціал зниження, як мінімум, на 1 гривню на літрі зберігається», - упевнений Куюн.
У зростання цін не вірить і директор спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев. Однак експерт сумнівається і в тому, що оператори підуть на зниження вартості палива.
«Оптові поставки дешевшали три тижні поспіль, а ціни на АЗС залишалися на колишньому рівні. І оператори готові були знизити цінники і на стелах заправок, але підвела гривня: минулого тижня національна валюта почала падати. Тому зниження цін на АЗС не відбулося. З подорожчанням в опті, швидше за все, ціни на заправках просто залишаться на нинішньому рівні», - пояснює Рябцев.
АЗС тримають ціни
Оптові ціни на паливо останнім часом дійсно падали. Наприклад, ось так, за даними UPECO, виглядала динаміка цін на бензин А-95 в дрібному опті в останні 30 днів.
Динаміка цін на бензин А-95 в дрібному опті
Дані UPECO
Як бачимо, з 15 липня бензин в дрібному опті в Україні подешевшав майже на 5%. А ось в роздрібі, чомусь, його вартість залишалася приблизно на одному рівні - 22,32-22,33 гривень за літр (середня ціна по Україні).
Динаміка роздрібних цін на бензин А-95
Дані з сайту «Мінфін»
«Фактично мережі верхнього цінового сегмента вбили ринок бензину в Україні. Через високі ціни автомобілісти масово переходять на газ, ринок якого в цього року виріс майже на третину», - зазначає Олександр Сіренко.
Коментарі — 0