Освіта у форс-мажорних обставинах: що тривожить вчителів та учнів
З початком оголошеного всеукраїнського карантину загальноосвітні школи перейшли на дистанційну форму навчання. У Міністерстві цифрової трансформації повідомили, що створено оглядовий онлайн-курс сервісів дистанційного навчання для освітян. Онлайн-курс доступний на платформі Дія. Цифрова освіта. Оглядовий курс розроблений і створений за 72 години і містить шість відеороликів. «Для навчання на онлайн-курсі «Карантин: онлайн-сервіси для вчителів» вже зареєстровано понад 6 тисяч учителів, з яких майже 5 тисяч повністю пройшли курс і отримали електронні сертифікати», - рапортує міністр Мінцифри Михайло Федоров.
Вся надія на… інтернет
Учителі намагаються в різний спосіб контактувати з учнями і викладати освітній матеріал. «Я зі своїми учнями спілкуюся по скайпу або у месенджері Viber. Я пояснюю їм матеріал онлайн. На щастя, у всіх моїх учнів є доступ до таких ресурсів», - розповідає в коментарі для «Главкому» вчитель ліцею «Ідеал» міста Вишневого (Київська обл) Олена Комаренко.
Інші викладачі користуються різноманітними освітніми платформами. На них реєструються учні класу, для яких кожен викладач дисципліни викладає завдання на опрацювання. Діти самостійно вивчають матеріал та надсилають виконанні завдання.
Існує і третій формат, коли в дитини немає доступу до такої цифрової освіти. Адже покриття Інтернету в Україні, як зазначають у Мінцифрі, є на рівні 70%.
Як показала практика, система освіти виявилася не готовою до роботи в таких форс-мажорних обставинах.
Колишній очільник Українського центру якості освіти (УЦЯО) Ігор Лікарчук стверджує, що дистанційне навчання чи цифрова освіта вимагають щонайменше поєднання укупі трьох факторів. «По-перше, бажання учня здобувати освіту дистанційно і обов’язково навченість його самоосвіті. Плюс необхідні технічні засоби та належний доступ до Інтернету (для цифрової освіти). По-друге, бажання і обов’язково навченість вчителя здійснювати освітній процес дистанційно. Плюс технічне забезпечення вчителя та належний доступ до інтернету. По-третє, централізовано систематизовані та структуровані освітні ресурси, які можна покласти в основу здійснення дистанційного навчання. Найкращий варіант - електронний підручник», - пояснює Лікарчук.
«Мене трохи бентежить така ситуація, що діти повинні самостійно вивчати матеріал. Я не завжди маю змогу допомогти своїй доньці і пояснити деякі завдання, наприклад, з алгебри», - непокоїться в коментарі «Главкому» Руслан Карпенко, батько семикласниці.
«Сьогодні вся родина, а це три покоління, намагалися допомогти чотирикласнику розв’язати задачу із зірочкою. Ледь не посварилися між собою», - жартує в соцмережі Інна Майданюк.
Надія на літо
Відома блогерка і сатирична письменниця Татуся Бо просить не перейматися дуже з приводу невдалої організації «гарної школи на дому». «В мене лише одне прохання до батьків, до усіх тат і мам - просто намагайтеся зберегти протягом карантину здоровий глузд. Просто постарайтеся вижити і пережити це все при тямі. Просто вбережіть здатність любити. І не звинувачуйте себе у неповноцінності, якщо вам з кількома роботами, з кількома дітьми, в маленькій квартирі, без можливості вийти на вулицю, не вдається організувати «кращу школу», зайняття спортом і винятково показове господарство. Просто виживіть».
Виконувачка обов’язків міністра освіти Любомира Мандзій запевняє, що весь матеріал, який було пройдено під час карантину буде ще раз опрацьовано, адже навчальний рік триватиме, як і передбачено законом, до 1 липня. «Якщо буде можливість продовжити навчання в школах у цьому навчальному році, то в травні або в червні ми повернемося за шкільні парти. Ми знайдемо можливість опрацювати той матеріал, який подаємо зараз дистанційно, узагальнити, підсумувати, діагностувати ситуацію з вивченням кожної окремої теми кожного окремого учня і підвести певні підсумки», - заспокоює Мандзій.
Погоджуються із продовженням навчального року і вчителі. Адже під час дистанційної форми навчання виникає проблема з оцінюванням рівня знань учня. «При дистанційній формі навчання об’єктивності оцінювання немає. Я не можу знати достеменно, чи сама дитина робила завдання, чи замість неї хтось з родичів писав. Окрім того, є ще одна проблема – засвоєння матеріалу. На мій погляд, було б доречно, якби навчальний процес міністерство продовжило», - говорить вчитель Олена Комаренко.
Оскільки дію карантину продовжили до 24 квітня, то раніше оголошені дати проведення пробного ЗНО – 4 і 11 квітня – скасовуються. Натомість Український центр оцінювання якості освіти готує відеоматеріали щодо проведення ЗНО. І в квітні на сайті Центру випускники зможуть подивитися, як відбуватиметься процес зовнішнього незалежного оцінювання. «Якщо за шкільні парти учні повертаються в травні, то в травні буде відбуватися пробне ЗНО, а основна сесія ЗНО розпочнеться орієнтовно після 20-х чисел червня. Якщо не повернемося за шкільні парти в травні, а повернемося в червні, то зможемо організувати пробне ЗНО в межах червня до старту основної сесії», - пояснює в.о. міністра освіти.
Окрім 11 класів випускники також є в четвертих та дев’ятих класах. У зв’язку з тривалим періодом карантину для цих учнів буде скасовано Державну підсумкову атестацію. «Виникає ряд питань. По-перше, наразі щодо державної підсумкової атестації накази не скасовані. По-друге, якщо на навчання виходимо в травні, то цілком діти можуть написати атестацію і в кінці червня. І це буде стимулювати навчатися їх зараз», - так оцінила ідею міністерства освіти вчитель Комаренко.
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов зазначає, «ЮНЕСКО визначила наслідки закриття шкіл, і хоча цей список далеко не повний, він допомагає з’ясувати, яке має значення для всіх нас освіта, і як далі діяти державам».
Одними із наслідків впровадження карантину в школах є нерівний доступ до цифрових ресурсів, особливо для учнів із малозабезпечених сімей. Батьки непідготовлені до дистанційного та домашнього навчання. А в майбутньому в школярів будуть труднощі із поверненням до навчального процесу в школі.
Коментарі — 0