Мафiя любить Януковича

Мафiя любить Януковича

Неофiцiйнi тарифи на виготовлення техталонiв зросли вдвiчi

Пiсля виходу в свiт статей про техталонну мафiю, я посперечався зi своїм знайомим-»рєшалою», що працює пiд ВРЕР. Вiн сказав, що цю мафiю перемогти неможливо. Мовляв, тому, що це не мафiя у класичному розумiннi. Бо справжня мафiя хоч конспiрується, а наша дiє вiдкрито. I належать до цiєї мафiї - ДАI, начальник цiєї iнспекцiї, мiнiстр внутрiшнiх справ i партiя, яка все це «дахує».

Я наївно припустив, що нова влада це змiнить, бо їй невигiдно, аби люди думали, що вона краде так само, як i попередня.

Ми з товаришами посперечались. Тодi саме минуло кiлька тижнiв по президентських виборах.

У якийсь момент здалося, що порядок таки буде, водiї не вистоюватимуть у чергах, не матюкатимуться i не вiддаватимуть свої кровнi за банальну процедуру. Посередники принишкли. Неофiцiйно дiстати техталони стало значно важче. «Почекайте мiсяць-два», - такою була порада компетентних людей.

Щоб не нагнiтати емоцiї, розкрию таємницю цих складних процесiв, що кулуарно тривали весь цей час. Десь вiд середини лiта техталонна мафія почала дiяти знову масштабно i впевнено. Змiнилось лише одне. Якщо за старої влади техталон, отриманий неофiцiйними каналами, коштував водiю 520 - 600 гривень, то сьогоднi коштує 1100 - 1200 гривень.

А риторика, яка чується з теле та радiоефiру про те, що влада зацiкавлена в удосконаленнi процедури техогляду, полегшеннi життя водiїв, - це лише слова, якi нiчого не вартi.

Чому? Пояснюю.

... Для початку три цiкавi цифри. Перша: за послуги ДАI пiд час минулорiчного техогляду водiї заплатили 350 мiльйонiв гривень. Друга: щорiчнi надходження до Державного бюджету України вiд дорожнього податку становлять понад 1,5 мiльярда гривень. Третя: за два роки до кишень працiвникiв ДАI, що супроводжують процедури видачi техталонiв, ляже 3,68 мiльярда гривень.

3,68 мiльярда - це корупцiйнi грошi. Їх безсоромно кладуть собi в кишеню люди, якi перебувають на державнiй службi.

Чи дiйсно потрiбнi титанiчнi зусилля, аби змiнити процедуру техогляду i виключити з неї корупцiйну складову? Нi, це зробити неважко.

В Українi необхiднiсть техогляду прописана в Законi України «Про дорожнiй рух». Згiдно з ним, до участi в дорожньому русi допускаються тiльки тi транспортнi засоби, якi пройшли техогляд.

Загалом проходження техогляду регламентоване сiмома нормативними актами: наказами, положеннями, iншими законами. Один нормативний акт зобов'язує проходити техогляд, один є iнструкцiєю про порядок його проходження, два стосуються станцiй техобслуговування, якi повиннi перевiряти автiвку i аж три є правовою основою для стягнення з водiїв грошей.

Коалiцiя у парламентi, яка сьогоднi виконує будь-яку волю влади, могла би ухвалити незначнi змiни до законiв за тиждень-два. Ще за тиждень постанову, яка змiнює процедуру техогляду, мiг би ухвалити уряд. I все.

Якщо це не вiдбулося досi, то iснує лише одне пояснення, чому все саме так.

Це дуже просте пояснення. Люди у новiй владi не менш ласi до грошей, нiж у попереднiй.

Нi для кого не секрет, що способiв пройти техогляд є два. Перший стандартний - кiлька днiв ходиш, стоїш у чергах, витрачаєш свої час i нерви, в результатi платиш гривень 500 - 600 i отримуєш омрiяний талон. Другий - спрощений. Знаходиш потрiбну людину з числа причетних до процесу, платиш тисячу чи бiльше гривень, нiкуди не бiгаєш, час свiй не витрачаєш, отримуєш омрiяний талон.

Ось як описує на одному iнтернет-форумi стандартний шлях до талону водiй iз Тернополя: «ВАЗ-2109, 1994 року випуску, 1500 см3. 200 гривень дiагностика + 15 за тонованi вiкна, + 20 гривень фонд автомобiлiстiв Тернополя, 385 гривень сплатив у касi МРЕВ, медична довiдка - 150 гривень каса полiклiнiки + 100 гривень вiдмiтка кабiнетiв», страхiвка - 112 гривень. Разом - 962 гривнi + 2 робочi днi + 10 лiтрiв бензину».

А ось львiв'янин: «Кiнцева сума: 158,40 + 80 + 18 + 40,50 + 10 + 224 + 8 = 538,90 гривень (за 1,6 лiтра). Хабарники просили вiд 874 до 1000+ грн. (!) i ще плели щось про вiдсутнiсть паперових талонiв i наявнiсть тiльки пластикових (за 140 грн.). Цивiлку не рахую, бо вона має бути завжди».

I в цих водiїв, i в тих, хто скористався послугами «добродiїв», якi просять «вiд 874 до 1000+ грн.» документи на руках цiлком легальнi. Довiдки, квитанцiї... Нiякої липи.

У чому рiзниця мiж цими двома варiантами? У першому водiй проходить усi нерозумнi процедури, якi передбаченi нормативними документами, i економить 500 - 600 гривень.

У другому випадку водiя не хвилює нiчого. Мафiя має своїх лiкарiв. Мафiя оформить документ про огляд авто без авто. Мафiя випише техталон руками працiвника ДАI. Увесь цей сервiс коштуватиме людинi додатково 500 - 600 гривень.

В Українi нині зареєстровано 9,2 мiльйона транспортних засобiв. А за даними аналiтичного агенства «Автостат», в країнi минулого року налiчувалося сiм з половиною мiльйонiв легкових автомобiлiв. Дослiдження пiдтверджують, що лише 20% водiїв проходять техогляд офiцiйно. Решта - використовують корупцiйний шлях, користуються послугами техталонної мафiї.

А може, таких ще бiльше, бо, як висловився на одному з форумiв водiй, що пройшов техогляд: «На людей, якi самостiйно намагаються пройти ТО, дивляться, як на несповна розуму».

Ось пiдсумкова математика: понад сiм мiльйонiв водiї заплатять поза касу 500 - 600 гривень. Це i є 3,68 мiльярда гривень. Такi грошi вiдiб'ють бажання щось змiнювати в будь-якої влади.

Чи погодиться держава випустити техогляд зi сфери свого впливу? Гм, а ви б вiдпустили таку дiйну корову?

...Як ви здогадались, я програв спiр зi своїм знайомим-»рєшалою». Але не шкодую. Бо тепер я зрозумiв, що вiн мав на увазi, коли у вiдповiдь на запитання, за кого вiн голосував, вiдповiдав: «За корупцiю. При нiй жити легше».

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: