У ФІФА немає нових спонсорів на російський Чемпіонат світу. Чим це загрожує?
Витрати Росії на Чемпіонат світу-2018 у десять разів перевищать доходи
У фінансовому плані Чемпіонат світу-2014 у Бразилії вийшов найуспішнішим в історії ФІФА – дохід склав чотири мільярди доларів, що в 11 разів більше, ніж на Чемпіонаті світу у Франції. Прибуток команди Блаттера теж побив усі рекорди – 2,6 мільярда доларів.
Бразильці ж досі розраховуються за блага, які приніс їм ЧС-2014, не кажучи вже про Олімпіаду – порожні та стадіони, що розвалюються, падіння ВВП на 4% і черговий стрибок безробіття. Країна-організатор витратила 13,6 мільярда доларів, а профіт забрала ФІФА.
З Чемпіонатом світу в Росії підхід не змінився - за підрахунками компанії Swiss Appraisal, витрати провідної сторони (близько 16,8 мільярдів доларів) у 10 разів перевищать доходи. Єдина ніша, на якій ФІФА дозволила заробити господині чемпіонату, - це квитки. Їхня вартість буде найвищою в історії. Від 140 доларів на найдешевші місця групового етапу до 1890 на плей-офф.
Для порівняння, у Бразилії мінімальна вартість квитків склала 90 доларів, у ПАР – 20. Незважаючи на високі ціни, прибуток від продажу квитків на російських стадіонах складе близько 800 мільйонів доларів і навіть приблизно не покриє витрати.
Основний дохід ФІФА приносять телевізійні контракти й угоди зі спонсорами – головний орган міжнародного футболу акумулює весь прибуток, завдяки чому після ЧС-2014 резервний фонд організації збільшився до 1,5 мільярда доларів. У 2015-му Зепп Блаттер заявив, що дохід від Чемпіонату світу у Росії складе 6,4 мільярда доларів, але корективи вніс корупційний скандал у ФІФА. Головні партнери федерації Emirates і Sony зажадали відібрати у Росії Мундіаль і розірвали контракти після відмови.
Катарська авіакомпанія та японський виробник електроніки входили у першу категорію спонсорів ФІФА поряд з Adidas, Coca-Cola, Visa та Hyundai-Kia, кожен з яких щорічно платить 50 мільйонів доларів. Відмовників змінили «Газпром» і китайська корпорація Wanda Group, але в цілому лінійка партнерів ФІФА сильно недоукомплектована.
За півроку до старту турніру у першому ешелоні спонсорів вакантне одне місце, у другому – два, у третьому, який зазвичай складається регіональними партнерами, – 19. Наразі у цій ніші спонсорів фігурує тільки «Альфа-Банк», який заплатив за ексклюзивне право пропонувати послуги у межах турнірів 2,4 мільйона доларів. Для порівняння, у Бразилії всі ніші заповнили ще за рік до початку змагань.
Потенційних спонсорів насторожує економічна криза у Росії та дратують сумнівні реформи глави ФІФА Джанні Інфантіно. Особливо після того, як у травні Міжнародна федерація звільнила главу арбітражної палати з питань етики та голову слідчої палати, які сприяли усуненню Блаттера й активно боролися з корупцією в організації.
«На цьому реформи закінчилися, - заявив звільнений головний суддя Ганс-Йоахім Еккерт. - Керівники федерації поставили власні та політичні амбіції вище довгострокових інтересів ФІФА». Інфантіно іронічно відреагував на критику: «Їхні слова – шторм у чашці».
Скарбники ФІФА стерли пальці, перераховуючи крутий прибуток від ЧС-2014, після чого Блаттер припустився стратегічної помилки. Швейцарський Скрудж Макдак повівся так, наче купив мільйон біткоїнів по долару за штуку та збільшив призові для збірних на 40% – у Росії 32 команди розіграють 700 мільйонів доларів.
З огляду на витрати ФІФА у розмірі 2,153 мільярда доларів на підготовку інфраструктури ЧС-2018 і нульову активність нових партнерів, організація навряд чи отримає співрозмірний з бразильським ЧС грошовий вихлоп.
За задоволеною посмішкою Інфантіно ховається роздратування – ФІФА втратила 369 мільйонів доларів за 2016 рік, що у три з половиною рази більше, ніж за попередній період. Досі не підписано кілька великих телевізійних контрактів, у тому числі на показ матчів у Росії. Проблема у гігантській для російського медіа-ринку сумі – 120 мільйонів доларів.
«ФІФА виходить з цін, які встановлені на британському та європейському ринках, і стільки ж запитує для Росії. Але тут рекламна хвилина купується у рублях, а права продають у доларах», - поскаржився глава оргкомітету «Росія-2018» Віталій Мутко.
Одним з головних пунктів у передвиборчій програмі Інфантіно у 2016-му стала обіцянка виділити чотири мільярди доларів 211 асоціаціям-членам ФІФА протягом найближчих десяти років. Сьогодні Джанні розуміє, що судові витрати, пов'язані з корупційним скандалом, низька активність спонсорів і великі витрати на ЧС-2018 роблять подібні інвестиції малореальними.
Швейцарець знайшов вихід. З 2026 року ФІФА роздула фінальну частину ЧС до 48 команд, а Інфантіно на президентських виборах у 2019-му забезпечив голоси асоціацій, які ніколи не брали участь у світовому форумі. Плювати, що подібний хід на чемпіонаті Європи збільшив кількість прохідних матчів, головне – маркетингові перспективи.
Такий же підхід ФІФА застосувала і до Клубного чемпіонату світу. Починаючи з 2021-го турнір складуть три групи по вісім учасників, всього будуть рубатися 24 команди, при нинішніх семи. Також зміниться час проведення турніру – з грудня на літо. Клубний ЧС замінить Кубок конфедерацій. Замість того, щоб перемогти корупцію в організації, Інфантіно її очолив і вирішує локальні завдання, які мають непрямий стосунок до розвитку футболу.
Руслан Хрипун, Eurosport
Коментарі — 0