Новий президент може бути ще більш обмеженим у повноваженнях, ніж свого часу Ющенко
Петро Порошенко, який вважається найбільш реальним претендентом на президентську посаду, використовує в своїй риториці термін «сильний президент». Але все йде до того, що новий президент може бути ще більш обмеженим у повноваженнях, ніж свого часу Ющенко, який постійно мав проблеми в стосунках з парламентом та Кабміном.
Підготовлений парламентською спецкомісією проект нової Конституції, який має бути направлений до Венеціанської комісії, обставляє нового президента такою кількістю прапорців, що, може, краще б він брав участь у виборах мера Києва.
У розпорядженні «Главкому» з’явився напрацьований документ, який може стати Основним законом країни на найближчі роки. Тож що може змінитися, якщо нова Конституція буде прийнята?
«Порівняльна таблиця до проекту закона «Про внесення змін до Конституції України» (скачати)
-- Депутати – всьому голова?
Центром прийняття рішень вже остаточно стає Верховна Рада. За новими правилами, кандидатуру для призначення на посаду прем'єр-міністра вносить президент за пропозицією парламентської коаліції у Верховній Раді, яка вже буде формуватися не фракціями, а окремими депутатами. Причому президент має це зробити максимум на п’ятий день, а не на п’ятнадцятий, як раніше. Також саме Верховна Рада має вносити пропозиції прем’єру щодо призначення міністрів. При цьому в президента відбирається право пропонувати свої кандидатури на посади міністра оборони та міністра закордонних справ (пам’ятаєте епопею з внесенням Ющенком кандидатур Тарасюка та Огризка, що створювало шалений опір в сесійній залі?). Спрощена процедура імпічменту президента за «наявність у діяннях ознак складу злочину» – зокрема, для цього достатньо буде дві третини голосів парламентарів, а не три чверті як раніше. Також президент не зможе зупиняти акти Кабміну, який, до речі, має тепер ексклюзивне право на формування держбюджету.
При цьому для самих депутатів створюється режим підвищеної комфортності. Наприклад, невходження народного депутата до депутатської фракції партії, від якої його обрано, виключено з переліку підстав для дострокового припинення повноважень народного депутата. Тобто «тушки» фактично будуть узаконені. Рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України у всіх можливих випадках у разі прийняття цієї Конституції може бути прийняте виключно Верховною Радою. За новими правилами парламент зможе не тільки призначати вибори президента, а й достроково припиняти його повноваження. В свою чергу президент має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України виключно, якщо протягом шістдесяти днів після складення урядом повноважень не сформовано новий Кабмін.
-- А де ж децентралізація?
Цікаво, що в проекті нової Конституції, який по риториці можновладців має «зшити» країну, дуже розпливчато виписаний розділ про місцеве самоврядування та так звану децентралізацію, яку обіцяє уряд. Так, держобладміністрації перейменовані в «державні представництва», керівників яких призначає президент, розділ про «територіальний устрій» перейменовано в «адміністративно-територіальний устрій». Але не зовсім зрозуміло, які такі кардинально нові права надаються місцевим громадам в підвищенні самостійності регіонів. Наприклад, пункти про місцеві референдуми та офіційні регіональні мови, як ви можете побачити, так і залишились пропозиціями.
Органами виконавчої влади мають стати виконкоми місцевих рад, головами яких стають обрані з числа депутатів. Але при цьому вище згадані держпредставництва матимуть право «координувати діяльність територіальних органів виконавчої влади». Тобто точно зрозуміти де межа обіцяної децентралізації поки що важко зрозуміти.
-- Чи буде проголосований цей варіант Конституції у Верховній Раді?
В принципі, парламентарі зацікавлені в максимальному підвищенні своїх повноважень, так що конституційна більшість для цього може знайтись. Але тоді ми дійсно отримаємо президента-»антиянуковича»: якщо останній голова держави мав практично необмежені повноваження, то новий буде зв’язаний новим Основним Законом по руках і ногах. А всі рішення фактично прийматиме нинішній, м’яко кажучи, строкатий склад Верховної Ради, який навряд чи погодиться на дострокові вибори.
З іншої сторони, деякі впливові депутати вже висловлюють незадоволення тим, що не розуміють звідки взявся запропонований проект і хто конкретно його розробляв.
За проект змін в оприлюдненому вигляді і направлення його на експертизу в Венеціанську комісію, за інформацією джерел в Раді, проголосували члени спеціальної комісії від «Батьківщини». Партії регіонів та групи «Суверенна європейська Україна». УДАР утримався.
Вже сьогодні зрозуміло, що парламентські сили, орієнтовані на Петра Порошенка, докладуть максимум зусиль, що б зупинити процес. Екс-спікер Володимир Литвин, якого зв’язує довга історія з Петром Олексійовичем, розкритикував запропонований проект. Вчора в ефірі Національного радіо він підтвердив, що проект зі змінами таки буде відправлений на експертизу у Венеціанську комісію.
Та от що його буде чекати після вердикту Комісії? Литвин не виключає, що депутати, які в переважній більшості не мали стосунку до розробки цього законопроекту, відмовляться розглядати його в сесійній залі. Тим паче, що до того моменту (експертиза має надійти до середини червня) країна отримає нового президента. А він точно докладе максимум зусиль, що б не допустити зменшення своїх повноважень.
Коментарі — 0