У команді «зелених» хтось має ж бути за старшого. І це – не Зеленський
Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков крок за кроком нарощує владні повноваження. Звіряючи свою позицію з настроєм президента Зеленського, він став одним із найвпливовіших політиків країни. І якщо за Порошенка апетити Авакова було кому стримувати, то нинішня ситуація з коронавірусом показала: міністр МВС претендуватиме на ключову роль в українській політиці, залишаючи позаду себе і прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, і секретаря РНБО Олексія Данілова, і навіть голову Верховної Ради Дмитра Разумкова (якого з першої спроби не включили у Координаційну раду з протидії поширенню кононавірусу).
Зрештою, як жартують у соцмережах, у команді «зелених» хтось має ж бути за старшого. І це – не Зеленський.
Ситуація з «незамінністю» Авакова ще більше заграла новими фарбами якраз на порозі епідемії коронавірусу. А звернення Арсена Борисовича до українців, яке він виставив на своїй сторінці у соцмережі, а потім і перелік необхідних заходів, який з’явився там же, свідчать, що міністр відчув у собі достатньо сил для «ривка».
Навіть попри те, що, як зазначали дописувачі соцмереж, пропозиції для боротьби з коронавірусом були «запозичені» у його тезки – Яценюка, який раніше був партійним і урядовим босом міністра МВС.
Нинішній вплив Авакова на процеси яскраво був «підсвічений» повідомленнями про можливе введення надзвичайного стану по всій території України. Саме команда міністра переконувала Зеленського у необхідності такого кроку, зважаючи на кількість доставлених з-за кордону українців, які перебували в тому числі і в епіцентрі коронавірусної інфекції.
Проте, за гуманітарними ініціативами проглядаються також і інші ризики. Адже введення надзвичайного стану ще більше посилює самого Авакова, як головного контролера виконання усіх заходів, передбаченого Законом України «про правовий режим надзвичайного стану» (який діє в останній редакції 2016 року).
Зокрема, закон передбачає:
- встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан;
- обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;
- посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;
- заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;
- заборона страйків;
- примусове відчуження або вилучення майна у юридичних і фізичних осіб.
Але швидка проведена соціологія дала несподіваний результат: більшість українців виступають проти введення додаткових обмежень у державі, здебільшого маючи сумнів, що це допоможе зупинити епідемію. Натомість це різко звузить громадянські свободи.
Паралельно ЗМІ заговорили про авторитаризм, який під соусом коронавірусу можна запровадити на усій території України. І якщо навіть таке підсвідоме бажання у Зеленського і є, але реалізацію його без участі Авакова виглядає дійсно нереальним. При цьому президент попадає у пряму залежність від голови МВС. І це, очевидно, його теж не тішить. Тому історію про надзвичайний стан спробували спустити на гальма, а сам Аваков, який до цього був головним локомотивом цієї ідеї, заявив, що нині нема підстав для таких радикальних методів. І тому Кабмін пішов лише на продовження карантину, ввівши при цьому режим надзвичайної ситуації до 24 квітня.
Але це – лише одна із вершин айсберга. Публічна. Натомість є ряд непублічних кроків, які міністр МВС намагається зробити, щоб після закінчення епідемії-пандемії стати ще більш незамінним для президента. Зокрема мова йде про те, щоб Державній прикордонній службі (яка, нагадаємо, координується Кабінетом міністрів через міністра внутрішніх справ) передати можливість… боротися з контрабандою на митниці. У парламенті уже підготовлений відповідний законопроект, який хоч і не зареєстрований на сайті Ради, але активно обговорюється в комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики.
Зокрема, передбачається внести зміни до Митного кодексу щодо протидії контрабандній діяльності на державному кордоні. Згідно з ними прикордонникам можуть дозволити «огляд та переогляд товарів, транспортних засобів» у разі отримання інформації «від керівника органу охорони державного кордону про наявність достатніх підстав вважати, що ці товари переміщуються через кордон з порушенням норм цього Кодексу та інших законів з питань державної митної справи» (запропоновано внести зміну до статті 338 Митного кодексу України).
«В разі якщо огляд (переогляд) проводиться на підставі отриманої інформації від керівника органу охорони державного кордону, такий огляд (переогляд) проводиться з обов’язковим залученням уповноважених службових осіб Державної прикордонної служби України», - йдеться у запропонованих змінах до законодавства.
Що це означає на практиці? Перш за все, що під виглядом «контролю за контрабандою» прикордонна служба отримує право на власний розсуд зупиняти транспортні засоби і влаштовувати додаткову перевірку. Звідси – ще більший ризик перерозподілу впливів на митниці, а де-факто – пряма конкуренція з Державною митною службою, яка нині переживає, можливо, найгірші часи, оскільки є кадрово і фінансово ослабленою. Очевидно, саме це й спонукає Авакова використати момент для «наведення порядку». І саме це він, очевидно, і «продає» офісу президента, куди після відставки Андрія Богдана міністр заходить, як до власного кабінету. Раніше Богдан обмежував контакти Зеленського з Аваковим. Зараз ситуація суттєво змінилося.
Зрештою, коли можливі як «голодні бунти» після закінчення епідемії, Аваков дійсно може виторгувати собі все, що захоче. А у Зеленського зараз особливого вибору немає.
Владислав Вєтров, для «Главкома»
Коментарі — 0