Чи відрізняється почуття гумору в чоловіків та жінок?
Спробуємо відповісти на це запитання, подивившись, як обирали 100 найкращих комедій усіх часів кінокритики-чоловіки та кінокритики-жінки
Жінкам подобаються романтичні комедії. Чоловіки люблять посміятися із грубуватих жартів. Жінки оцінять тонкий каламбур, чоловіки - влучний дотеп. Є комедії для дівчат, а є фільми для справжніх чоловіків.
Уявлення про те, що може розсмішити чоловіків, а що - жінок, сповнені стереотипів.
Частково їх підтримують дослідження психологів. Так, одне опитування серед американських студентів показало, що жінкам більше подобалися фільми про кохання, тобто мелодрами та ромкоми, а чоловікам - комедії з чорним гумором.
Звичайно, це пояснюється тим, що гендерні розбіжності глибоко вкорінені як у культуру, так і в кіномаркетинг. Навіть діти можуть визначити, чи розрахована назва фільму на дівчат чи хлопців.
Однак існують і досить цікаві докази, як мозок чоловіків та жінок трохи по-різному сприймає гумор. Одне, дослідження, приміром, показало, що жінкам, більше ніж чоловікам, подобаються жарти-карикатури.
Хоча є й інші дослідження, які рішуче спростовують поняття «чоловічого» та «жіночого» типу мислення.
А як щодо професійних кінокритиків? Чи відрізняється почуття гумору в кінокритиків-чоловіків та кінокритиків-жінок? І чи впливає стать на їхні смаки в кіно?
Нещодавно редакція BBC Culture опитала 253 критиків із усього світу - 118 жінок і 135 чоловіків, - і попросила їх назвати 100 найкращих комедій усіх часів.
Як відрізнявся вибір експертів-чоловіків та експертів-жінок?
Спочатку ми подивилися на список фаворитів. Ось п'ять комедій, які обрали жінки та чоловіки (в дужках указана позиція в загальному списку).
Топ п'ять комедій, обраних кінокритиками жінками:
1. У джазі тільки дівчата / Дехто любить гарячіше (Біллі Вайлдер, 1959) (1)
2. Доктор Стрейнджлав, або Як я навчився не хвилюватися і полюбив атомну бомбу (Стенлі Кубрик, 1964) (2)
3. Енні Голл (Вуді Аллен, 1977) (3)
4. Життя Брайана (Террі Джонс, 1979) (6)
5. Качиний суп (Лео Маккері, 1933) (5)
Топ п'ять комедій, обраних кінокритиками-чоловіками:
1. У джазі тільки дівчата / Дехто любить гарячіше (Біллі Вайлдер, 1959) (1)
2. Доктор Стрейнджлав, або Як я навчився не хвилюватися і полюбив атомну бомбу (Стенлі Кубрик, 1964) (2)
3. День бабака (Гарольд Реміс, 1993) (4)
4. Енні Голл (Вуді Аллен, 1977) (3)
5. Час розваг (Жак Таті, 1967) (8)
Обидва списки є дуже схожими. Цікаво, що позиція кожного фільму в списках чоловіків та жінок відрізнялася в середньому лише на 2%.
Тих, хто, як і я, не дуже вірить у гендерні стереотипи, цей висновок напевно потішить. Виходить, що стать не є вирішальним чинником у визначенні найкращої комедії.
Феномен «Дуреп»
Втім, не все так просто. Зі 100 комедій, обраних кінокритиками світу, 14 отримали помітно різні оцінки чоловіків та жінок.
Дев'ять фільмів були набагато більш популярними серед чоловіків, а п'ять, навпаки, - серед жінок. Схоже, це - не збіг обставин.
Комедії, більш популярні серед кінокритиків-жінок:
1. Дурепи (Емі Геккерлінг, 1995)
2. Коли Гаррі зустрів Саллі (Роб Райнер, 1989)
3. Що ми робимо у тінях (Джемейн Клемент і Тайка Вайтіті, 2014)
4. Великий диктатор (Чарлі Чаплін, 1940)
5. Погані дівчата (Марк Вотерс, 2004)
Комедії, більш популярні серед кінокритиків-чоловіків:
1. Божевільний професор (Джеррі Льюїс, 1963)
2. Час розваг (Жак Таті, 1967)
3. Звіринець (Джон Лендіс, 1978)
4. День бабака (Гарольд Реміс, 1993)
5. Шерлок-молодший (Бастер Кітон, 1924)
6. Сини пустелі (Вільям Сайтер, 1933)
7. Монті Пайтон і священний Грааль (Террі Гілліам і Террі Джонс, 1975)
8. Виховуючи Арізону (Джоель та Ітан Коени, 1987)
9. Паровоз Генерал (Клайд Брукмен і Бастер Кітон, 1926)
Звичайно, деякі з цих фільмів є класичними представниками або жанру «чік-флік» - комедії для дівчат, або, відповідно, чоловічої комедії.
Адже сюжети цих фільмів мають чітко окреслену гендерну специфіку.
«Звіринець» оповідає про університетське братство, а «Дурепи» та «Погані дівчата», як свідчать самі назви, є його точною протилежністю: героїні цих комедій - студентки коледжу.
З перспективи певної статі зняті й інші комедії, як-от «Божевільний професор» про вченого-невдаху, який раптово завойовує шалену популярність у жінок.
Або «Сини пустелі», де головні герої-чоловіки намагаються переконати своїх дружин, що вони їздили в круїз - їм це не вдається, до речі.
Обидва фільми не отримали жодного голосу від жіночої половини критиків. А от романтична комедія (вимовляйте це шепотом) «Коли Гаррі зустрів Саллі» отримала втричі більше голосів від жінок, ніж від чоловіків.
Вибір решти фільмів пояснити - трохи важче. Чому критикині надали перевагу новозеландському документальному фільму-пародії про вампірів «Що ми робимо у тінях», всі герої якого - чоловіки, не дуже зрозуміло.
А от «Дурепи», навпаки, є цілком очікуваним вибором. Ця блискуча комедія про дорослішання, по-перше, віддалено перегукується з «Еммою» Джейн Остін, а по-друге, є лише одним з чотирьох фільмів у списку, режисером якого виступила жінка.
До речі, сценарій «Поганих дівчат» також написали жінки: Розалінда Вайзман і комедіантка Тіна Фей.
Утім, ці кілька винятків радше підтверджують загальне правило. Об'єктивної різниці між кінематографічними уподобаннями жінок та чоловіків ми не виявили.
Одне німецьке дослідження нещодавно показало, що чоловіки та жінки надають трохи різну перевагу окремим кіножанрам. Чоловіки із більшим задоволенням подивляться хорор або екшен, тоді як жінки більш схильні обрати романтичну комедію. Хоча ця різниця є дуже невеликою.
Схоже, що гендерні стереотипи в кіно все ж таки сильно переоцінені.
Коментарі — 0