Адвокат пояснив, як діяти туристам, які постраждали через туроператорів
Моральна компенсація може перевищувати саму вартість туристичного продукту, який купує турист - розповів адвокат
Якщо туроператор оголосить себе банкрутом, то постраждалий від дій цього оператора турист може звернутися з претензією про відшкодування завданих збитків та моральної шкоди до фінансової установи, що видала гарантію страхування цивільної відповідальності перед туристами. Про це повідомив адвокат Дмитро Моргун під час прес-конференції в прес-центрі «Главком».
Правовідносини в сфері туризму регулюються законом «Про туризм», Цивільним кодексом, Господарським кодексом та іншими нормативно-правовими актами, які видаються центральними органами виконавчої влади у цьому питанні.
Законом передбачено, що суб’єктами туристичної діяльності є туристичні оператори та туристичні агенти. Туроператор чи турагент діє в межах ліцензії, яку отримають в порядку передбаченому законодавством.
« Предметом купівлі з боку фізичних осіб або юридичних осіб, які є замовниками туристичної послуги, є відповідний туристичний продукт, який надається туристичним оператором. Туристичний агент виступає в даному випадку як посередник і несе відповідальність в межах своєї компетенції та повноважень», - пояснює Моргун.
За словами адвоката, турист має право звернутися з претензіями напряму до тур агента чи до туроператора. Крім того, закон зобов’язує тур агента та туроператора мати відповідну банківську гарантію або гарантію від фінансової установи щодо страхування своєї цивільної відповідальності перед туристами. Тому під час купівлі відповідної туристичної послуги турист має повне право витребувати відповідні документи, інформацію про наявність гарантії з боку туроператора чи турагента. «Турист має право звернутися до такої фінансової установи , яка дала таку гарантію туроператору. В межах цієї гарантії, а це за законом не менше 20 тисяч євро, отримати компенсацію від цього гаранта. Тому якщо туроператор оголошує банкрутство, а це може бути тільки ухвала про оголошення банкрутства , яка видається господарським судом , то турист має повне право звернути стягнення до фінансової установи, яка видала гарантію туроператору щодо відшкодування своїх збитків», - говорить Моргун.
Якщо в туроператора немає банківської гарантії або він її не отримав, то наразі мова йде про склад кримінального правопорушення з боку службових посадових осіб такого туроператора. Тому що по-суті було здійснено шахрайські дії заволодінням майном з розумінням того, що вони не повернуть і не відшкодують таке майно.
Згідно статті 14 Закону про туризм є зобов’язання держави забезпечити евакуацію туриста, якщо він потрапляє в якусь форс-мажорну ситуацію.
«Варто сказати, що положення Кабінету міністрів, як центрального органу виконавчої влади, який повинен був би врегулювати питання евакуації туристів, що прямо слідує з закону Про туризм ст. 14 частини 2, то такого положення немає в системі національного законодавства. Тому кожна ситуація, я так розумію, вирішується в ручному порядку», - зауважує адвокат.
Дмитро Моргун також зазначає, що люди повинні збирати всі документи (чеки, термінове бронювання житла, купівля квитків на нові рейси за власний рахунок і так далі), які підтверджують ті чи інші витрати. Це докази прямих збитків, які несе турист. Окрім них є ще моральна шкода. Статтею 23 Цивільного кодексу передбачено відшкодування не тільки прямих збитків, а й моральної шкоди. Моральна компенсація може перевищувати саму вартість туристичного продукту, який купує турист.
Якщо турист вирішив подавати позов до суду, то варто розуміти, що доведеться надати обґрунтовані претензії винуватцю ситуації, в якій опинився в даному випадку турист.
«Як правило, на жаль, у туриста відсутній на момент спору весь пакет документів. Якщо турист напряму звернеться із запитом про надання таких документів, він автоматично підпадає під закон про «Звернення громадян», строк відповіді на який передбачено в один місяць. Це дуже довго для такого питання. Тому турист має право звернутися до адвоката, який за адвокатським запитом може витребувати такі документи згідно закону «Про адвокатську діяльність» в строк п’яти робочих днів. Після того буде з’ясовано за правовою ситуацією, за комплексом отриманих документів, хто не виконав які зобов’язання, що призвело до тієї причини, наявності шкоди. Далі пишеться претензія на добровільне відшкодування, тобто вийти на зв'язок з винуватцем, як правило, це туроператор, який затримав якісь платежі до авіакомпанії або до відповідних структур, де продається цей туристичний продукт», - продовжує адвокат.
За його словами, туроператор повинен відреагувати на таку претензію. Якщо він її ігнорує або відписує, що він не погоджується з позицією туриста і не бачить матеріальної складової щодо можливості її стягнення, то в даному випадку тільки позовна заява про стягнення відповідного відшкодування моральної, матеріальної шкоди може вирішити питання. Цей позов пред’являється за місцем перебування винуватця до судів загальної юрисдикції.
Переглянути запис прес-конференції^
Коментарі — 0