Цькування вчителів в українських школах

    Булінг вчителів відбувається і через утрату авторитету педагога. Значною мірою – це «заслуга» самого педагога
    Коли учитель викидається з мосту через проблеми у спілкуванні з учнями, як на Рівненщині, – це страшно. Бо ці ж самі люди мали б навчити дітей бути толерантнішими одне до одного але - ставали жертвами цієї нетолерантності. Булінг щодо учителів існував давно. По-перше, це булінг всередині вчительського колективу. Так, як у кожному колективі.
    • Богдан Петренко

      Заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму

    • 12 Квiтня, 17:16
    • Розсилка
    Цькують, як правило, тих учителів, які не змогли відразу поставити на місце задираку
    Цькують, як правило, тих учителів, які не змогли відразу поставити на місце задираку

    Булінг вчителів відбувається і через утрату авторитету педагога. Значною мірою – це «заслуга» самого педагога

    Коли учитель викидається з мосту через проблеми у спілкуванні з учнями, як на Рівненщині, – це страшно. Бо ці ж самі люди мали б навчити дітей бути толерантнішими одне до одного але - ставали жертвами цієї нетолерантності.

    Булінг щодо учителів існував давно. По-перше, це булінг всередині вчительського колективу. Так, як у кожному колективі. І «вчительська» - це місце для цькування. І це цькування – це проблема ненормальних стосунків у всьому суспільстві. Булінг не залишається у дитячому віці, він переходить і до дорослих. Лише набуває витонченіших форм – психологічного насилля, словесних знущань та принижень. Але проблема у тому, що цькуючи інших дорослих (а особливо – вчителів) на очах дітей ми привчаємо дітей калькувати нашу поведінку.



    Але, найгостріша проблема лежить у цькуванні дітьми вчителів. Таких досліджень в Україні, на жаль, ніхто не проводить. Але, в Іспанії – 15% опитаних викладачів мали досвід насильницьких нападів з боку учнів, а 73% - постійні вербальні знущання. У Японії прем’єр-міністр, з огляду на складну проблему насилля щодо вчителів, офіційно навіть порадив учителям займатись самообороною.

    Крім рівненської вчительки, ми можемо згадати і вітчизняні приклади, коли другокласник (!) 247 школи фізично знущався не лише над дітьми, але й над вчителями. А Васильківський приклад, коли вчителька зайшлась нецунзурною лайкою щодо учня – не що інше як наслідок спроби такого цькування (що ніяким чином не виправдовує «педагога»).

    Як правило зачинщинками цькування є ті самі діти, які цькують власних однокласників. У них уже сформоване уявлення про те, що насиллям чи глузуванням над іншими можна досягти найвищого ступеня у класній ієрархії. Але коли відбувається посягання на недосяжне – у даному випадку на вчителів – це нібито демонстрація того, що «альфа-дитина» контролює не лише правила у дитячому колективі, але й – ігнорує правила дорослого життя. Тобто, таким чином займає ще вищу ступінь в дитячій ієрархії.

    Але й самі вчителі значною мірою стимулюють таке ставлення до себе з боку учнів. Десь щось свідомо пропустив, дав слабину. Бо цькують, як правило, тих учителів, які не змогли відразу поставити на місце задираку. Або – таких як васильківська вчителька, що різко реагують – тобто ведуться на провокації. І тоді для класу знущання над конкретним учителем переростає у норму.

    Але, булінг вчителів відбувається і через утрату авторитету педагога. Значною мірою – це «заслуга» самого педагога. Але це те, що цькування учителів зростає останні роки – це не лише проблема «неавторитетних» учителів. Це – наслідок постійних розмов вдома і у ЗМІ про те, що що в школі нічого не вчать, що вчителі ні за що отримують зарплату, що сучасна школа – безтолкова. Тим самим у дітей закладається неповага і до знань, що дає школа, і до самих вчителів. А коли відбувається делегітимізація вчителя, втрачається його «недоторканість». І він стає такою ж жертвою, як і випадковий перехожий на вулиці. Тільки частіше – бо вчителі більше спілкуються з дітьми. А тому і ризики для них зростають.

    Думки авторів рубрики «Думки вголос» не завжди збігаються з позицією редакції «Главкома»
    Коментарі ()
    1000 символів залишилось
    ПОПУЛЯРНІ АВТОРИ
    Дмитро Тимчук
    Дмитро Тимчук

    Народний депутат України (Народний фронт)

    Кирило Сазонов
    Кирило Сазонов

    Політичний оглядач

    Павло Фельгенгауер
    Павло Фельгенгауер

    Російський журналіст, незалежний військовий оглядач

    Юрій Бутусов
    Юрій Бутусов

    Журналіст, громадський діяч

    НАЙПОПУЛЯРНІШЕ