Українцям вдалося зламати московський релігійний монополізм, - релігієзнавиця
Церква активно включилася до державотворення, і вона не просто є пасивним спостерігачем подій, які відбуваються, вона є активним актором, - науковець
За часи Незалежності церква включилася до державотворення України. Фіксується плюралізм релігійного життя. Сьогодні нараховується більше сотні релігійних конфесій проти дев’яти дозволених у 1989 році. В Україні з’явився феномен громадянської релігії та громадянської церкви, що найбільш проявилося під час Майдану. Про це розповіла завідувачка відділом історії релігії та практичного релігієзнавства Відділення релігієзнавства Інституту філософії НАНУ Людмила Филипович під час прес-конференції в прес-центрі Главкома.
«Церкви склали іспит на 25-річне існування в Україні на оцінку «задовільно». Церква активно включилася до державотворення, і вона не просто є пасивним спостерігачем подій, які відбуваються, вона є активним актором, і я не знаю більшого державника за Патріарха Філарета», - говорить Филипович.
За словами науковця, протягом 25 років Незалежності Україну не вдалося зробити моноконфесійною державою. «На сьогодні ми фіксуємо плюралізм релігійного життя, багатоманітність релігійної сфери. І це успіх. З 9 дозволених конфесій, які датувалися у 1989 році, сьогодні в Україні нараховується біля сотні. Це складає поле, коли людина може вільно вибрати ту традицію, і ту віру, яку визнає для себе найціннішою», - продовжує релігієзнавиця.
Українцям вдалося вивести з підпілля ряд конфесій, зокрема греко-католицьку церкву. Вона була заборонена в радянські часи. І сьогодні інфраструктура цієї церкви досягає військового рівня. Тобто сьогодні греко-католицька церква вийшла вже на лівий берег Дніпра.
«Українцям вдалося зламати московський релігійний монополізм. Сьогодні православ’я представлено в Україні не лише церквою, яка знаходиться у підпорядкуванні Російській православній церкві . У нас є багато саме українських православних юрисдикцій.
Церква вийшла в публічну сферу, тобто вона стала справою не лише окремої людини, тобто свобода релігії існує не лише на індивідуальному, а й на суспільному рівні», - зауважує Филипович.
За часи Незалежності в України з’явився такий цікавий феномен як громадянська релігія та громадянська церква. Яскраво це проявилося під час подій на Майдані. «Тобто коли люди себе не ідентифікували конфесійно, а відчували себе віруючими і вірили в єдиного бога, не залежно від до того, до якої конфесії вони належать. Про це ми написали в книзі «Майдан і церква», - резюмувала науковець.
Переглянути запис прес-конференції можна тут:
Коментарі — 0