Андрій Магера: Якщо парламент й призначить вибори в Києві, вони будуть зірвані
Замглави ЦВК про підготовку до референдуму, позбавлення мандатів опозиціонерів й київські вибори
Останніми днями Центральна виборча комісія вкотре опинилася в центрі політичної боротьби. Найперше – саме проти неї громадянин Горбатий Сергій Іванович подав позов до суду щодо реєстрації нардепа від опозиції Юрія Одарченка. Мовляв, той на момент реєстрації був керівником якоїсь донецької фірми, а тому ЦВК має позбавити його повноважень. Зрозуміло, Конституція й закони країни такої процедури не передбачають, але так само було й з позбавленням мандатів Павла Балоги і Олександра Домбровського. Тоді суд не зважив ні на закони, ні на Конституцію.
Крім того, весь минулий тиждень в ЗМІ тільки й писали, що ЦВК на повну готує таємничий референдум щодо змін до Конституції й ухвалює якійсь постанови. А ще там нібито «тягнуть» з призначенням проміжних виборів в Севастополі після позбавлення мандату міністра оборони Павла Лебедєва. Київські вибори також не менший головний біль для ЦВК, адже завдяки скасуванню райрад в столиці вони можуть бути зірвані. Про ці та інші теми йшлось в розмові «Главкому» із заступником голови Центральної виборчої комісії Андрієм Магерою.
-- «Суд не мав права відкривати провадження у справі щодо позбавлення Одарченка мандату»
Андрію Йосиповичу, в середу Адміністративний суд міста Києва буде розглядати позов громадянина Горбатого проти ЦВК щодо позбавлення депутатського мандату Юрія Одарченка. Яка ваша оцінка цього позову й чи готова ЦВК його виконувати у разі задоволення?
Такий позов має місце в Київському окружному адміністративному суді. Попередні слухання призначені на середу. Яке буде рішення суду? Знаєте, я вже не дивуюсь судовим рішенням, які з’являються останнім часом в Україні. Чи вони від великого розуму таке ухвалюють, чи якась інша причина, проте маємо дуже багато «специфічних» рішень.
Центральна виборча комісія, принаймні я як заступник голови, буду виконувати рішення суду тільки в тому разі, якщо воно не буде суперечити закону. Як і раніше, члени комісії в своїй роботі керуються Конституцією та законами. Судові рішення також мають ухвалюватися на основі Конституції й відповідно до вимог законів й не можуть їм суперечити.
Позов, який розглядається щодо Юрія Одарченка, не вписується в Конституційну процедуру позбавлення депутатського мандату. Хіба не так?
Є дуже багато нюансів цієї справи, не хочу наперед розкривати всі деталі перед судовим засіданням в середу. Але найголовніше, що викликає в мене здивування – чому відкрите провадження у справі щодо позбавлення Одарченка мандату? Цього робити суд не міг, адже давно пройшли всі строки оскарження на прийняте ЦВК рішення про реєстрацію обраного народного депутата. Є чітко встановлені процесуальні строки відносно звернення до суду щодо постанови ЦВК в частині окремих депутатів чи постанови щодо всіх в цілому. Цей строк складає п’ять днів, він давно пропущений, тому мені не зрозуміло, на яких підставах суди беруть до провадження подібні позови й призначають слухання.
Це та ж сама ситуація, що й у випадку з позбавленням мандатів Балоги та Домбровського?
Там була схожа ситуація, не зрозуміло, з якої причини суд відкривав провадження і ухвалював рішення. Але вони були…
Статус Балоги і Домбровського після нібито позбавлення їм мандату «завис» - вони зберегли повноваження, рішення суду не може виконати ні ЦВК, ні парламент. Так само буде, якщо раптом суд ухвалить рішення позбавляти повноважень Юрія Одарченка?
Якщо суд позбавить мандату Одарченко, то його статус буде схожий на Балоги і Домбровського. Не хотів би прогнозувати, що буде таке ж рішення, все таки я вважаю людей завжди розумнішими, ніж вони здаються на перший погляд. Хочу вірити, що по Одарченку буде адекватне судове рішення.
Центральна виборча комісія є безпосереднім відповідачем у цій справі, наш представник буде відстоювати позицію. Можу вже зараз сказати про єдину позицію ЦВК, адже всі члени одноголосно голосували за реєстрацію народного депутата Одарченка. Рішення про реєстрацію цього нардепа ЦВК прийняла відповідно до вимог закону, жодних законів ми не порушили.
Зараз його звинувачують в тому, що на момент реєстрації депутатом він очолював приватну компанію. Якщо б вам це було відомо тоді, могли ухвалити щодо нього інше рішення?
Не було такої інформації і бути не могло. А після того, як сплив встановлений законом строк для звернення до суду, розглядати будь-який судовий спір з цього приводу – безпредметно.
-- Цього тижня ЦВК призначить проміжні вибори в 224 окрузі
Наскільки ми правильно розуміємо, що до кінця цього тижня ЦВК зобов’язана оголосити проведення проміжних виборів до Верховної Ради в 224 мажоритарному окрузі Севастополя? Готуєтесь до ухвалення цього рішення?
Все правильно, 22 березня Верховна Рада прийняла постанову про дострокове припинення повноважень народного депутата Павла Лебедєва. Відповідно до закону про вибори народних депутатів, ми маємо 30 днів для оголошення виборів. Впевнений, що в межах цього строку цього тижня ЦВК призначить проміжні вибори в 224 окрузі. Але остаточного рішення щодо дати ще не ухвалено, побачимо в найближчі дні. Неділя – це останній день для проголошення виборів, але думаю, що ми його ухвалимо раніше.
Проясніть ситуацію, хто буде подавати кандидатур для формування окружної виборчої комісії в Севастополі? Тільки учасники виборів у цьому конкретному окрузі?
Формувати її буде ЦВК за поданням політичних партій, що мають фракції у Верховній Раді по одній особі від кожної. Тобто, 5 партій мають гарантовані місця, а інші 13 місць в ОВК будуть зайняті партіями, які висунуть кандидатів. Якщо таких партій буде більше 13, то проведуть жеребкування.
Чи не з’явиться фінансова проблема, адже в бюджеті немає коштів на нові вибори?
В бюджеті передбачені кошти для проведення проміжних виборів народних депутатів України. Якщо я не помиляюсь, цих коштів вистачить принаймні на проміжні вибори в десяти округах.
-- Можливості здійснення реального контролю за місцевими виборами у ЦВК немає
В Україні йде майже безперервний процес довиборів і перевиборів місцевих органів влади. Чи ЦВК контролює цей процес?
Ми отримуємо інформацію з обласних рад про результати виборів. Але ЦВК має лише узагальнену інформацію про результати місцевих виборів. Можливості здійснення реального контролю за місцевими виборами у ЦВК немає. Дуже проблематично для ЦВК замість територіальної комісії здійснювати певні дії. З цього також виникає низка проблем.
Тобто, на відміну від президентських і парламентських виборів, у ЦВК обмежені повноваження для втручання в процес місцевих виборів.
Яка ваша оцінка, наскільки чесно і прозоро відбуваються місцеві вибори? Громадськість взагалі не має доступу інформації, територіальні комісії не мають сайтів, нічого не оприлюднюється…
Не можу сказати, що в нас є 100% інформації про сільські і селищні вибори, проміжні вибори, але загальна картина в нас є. Наскільки вибори проходять адекватно? Не відкрию секрету про те, що закон про місцеві вибори з усіх виборчих законів є найгіршим. В ньому є найменше можливостей для рівності учасників виборів і прозорості процесу. Ми знаємо рішення, коли територіальна комісія скасовує реєстрацію кандидатів в депутати чи на посади сільських, селищних чи міських голів.
Це відбувається у разі повторного порушення закону – агітації чи ще чогось, які навіть не встановлені в законному порядку. Це може бути спосіб боротьби з опонентами через окремі підконтрольні територіальні комісії. Ми з цим нічого вдіяти не можемо.
-- Якщо будуть проводитись позачергові вибори Київради, то їх проводитиме стара територіальна комісія
В законі про місцеві вибори записано, що територіальна виборча комісія формується: з партій, представлених фракціями в парламенті - 15 людей, а також ще три людини з числа інших учасників виборів. Чи правильно ми розуміємо, що в територіальній комісії на можливих виборах в Києві буде 9 представників опозиційних трьох фракцій, а 6 – від КПУ та Партії регіонів?
Територіальна комісія формується на строк повноважень відповідної ради до чергових виборів. Тому, якщо будуть проводитись чергові вибори Київради, то комісія буде сформована наново так, як ви сказали. Якщо ж будуть проводитись позачергові вибори Київради, то нова комісія формуватись не буде, а буде працювати попередня.
Тобто, ще та, яка була сформована на попередніх виборах?
Так. Тому все залежить від того, який вид виборів оголосять народні депутати. Будуть вибори черговими – буде нова територіальна міська комісія, будуть позачергові вибори – працюватиме стара. Відповідно, ця сама комісія буде проводити вибори і голови міста.
Проте хочу звернути вашу увагу на важливий нюанс. Навіть якщо парламент й призначить вибори в Києві, вони завершаться провалом й будуть зірвані. Це станеться в тому разі, якщо не будуть створені районні виборчі комісії. Справа в тому, що закон не передбачає сьогодні їх утворення, адже районні ради в Києві ліквідовані й вони не обиралися. Закон же не передбачає утворення районних виборчих комісій у містах, де не утворенні районні ради.
Дуже давно ЦВК вийшла до парламенту з ініціативою, щоб в районах у містах завжди утворювались районні комісії незалежно від наявності рад. Інакше одна міська київська комісія не справиться з понад тисячею виборчих дільниць і комісій. Це технічно буде дуже проблематично.
Вся справа за Верховною Радою, без змін до закону ЦВК не може сама не може цьому зарадити.
-- Ще не було звернень до ЦВК про проведення референдуму
Останніми днями в ЗМІ з’явилося багато повідомлень про те, що ЦВК готує документацію для проведення всеукраїнського референдуму. Правильно ми розуміємо, що ви зараз ухвалюєте типові документи, які від вас вимагає закон про референдум, а самої підготовки референдуму як такої немає?
Так, ЦВК робить те, що від неї вимагає закон про всеукраїнський референдум – ухвалити нормативні документи. А це документи, які приймаються на необмежене коло осіб, а по друге – на невизначений час. Це стосується будь-яких референдумів, які можуть ініціюватись. Ці документи повинні бути прийняті.
Звинувачення ЦВК в тому, що ми готуємо якийсь референдум, викликає в мене іронію. Це нагадує ситуацію, коли у підготовці вбивства звинувачувати людину, яка йде купувати в магазин кухонний ніж.
На даний момент до ЦВК вже надходили звернення ініціативних груп для проведення референдуму за новими процедурами?
Ще не було звернень до ЦВК про проведення референдуму.
Коментарі — 0