Андрій Магера: Як бути з двома депутатами – Балогою і Домбровським?

Андрій Магера: Як бути з двома депутатами – Балогою і Домбровським?

Заступник голови Центрвиборчкому про вибори в проблемних округах

Влада робить все можливе, щоб відтягнути вибори в п’яти округах, де ЦВК не встановила результат виборів 28 жовтня 2012 року. Ще перед травневими святами Мін’юст передав до Верховної Ради проект закону щодо виборів в проблемних округах, який, в принципі, задовольняв усіх. В ньому була вказана дата призначення повторних виборів, а під час обговорення документу мова йшла саме про п’ять округів. Проте 13 травня Кабмін затвердив остаточний проект закону, в якому зникли чіткі строки, а в пояснювальній записці вказали на проведення виборів в семи округах. В тому числі спірних округах Домбровського і Балоги. «Главком» детально описав цей фінт Мін’юста, і як ми передбачали, цей крок зірвав призначення повторних виборів на цьому тижні.

Опозиція не погоджується на перевибори в округах Балоги і Домбровського, більше того, вбачає в проекті Мін’юсту схему позбавлення мандатів всіх «незручних» мажоритарників. Сьогодні лідери фракцій домовились, що спробують до наступного тижня знайти компроміс з проблемними округами. Про те, яким має бути закон щодо виборів в проблемних округах, заступником глави ЦВК Андрій Магера розказав «Главкому».

Андрію Йосиповичу, яка ваша оцінка законопроекту Міністерства юстиції щодо проведення виборів в «проблемних округах», який був зареєстрований у Верховній Раді?

Насправді, Мінюст розробив два законопроекти. Один про особливості проведення повторних виборів на так званих «проблемних округах», а інший – про внесення змін до закону про вибори народних депутатів.

В законопроекті щодо округів є демократичні положення, зокрема, в частині розширення прав міжнародних спостерігачів. Але в самому законопроекті не вказано, а тому й не зрозуміло, в яких мажоритарних округах проводяться повторні вибори: на п’яти чи семи. Часткову відповідь на це питання дає тільки пояснювальна записка, в якій йдеться про перелік округів. Але ж це не предмет пояснювальної записки: округи, в яких проведуть повторні вибори, мають бути вказані в законопроекті.

Якщо мова дійсно йде про сім округів, то виникає колізія, як бути з двома депутатами – Балогою і Домбровським, які продовжують виконувати свої повноваження й голосують у Верховній Раді. Є сумніви щодо коректності проведення виборів в цих округах.

Ви погоджуєтесь з логікою опозиції, що через те, що в проекті Мін’юсту не вказані жодні дати і конкретні округи, Вищий адміністративний суд зможе визнавати інші округи «проблемними» за прикладом Балоги і Домбровського, а ЦВК оголошуватиме там вибори? Й проблемні округи будуть множитись…

Цього уникнути неможливо. Про правову площину після рішення Конституційного суду про відновлення Конституції в редакції 1996 року й після рішення суду щодо Балоги і Домбровського ми вже не говоримо. Тому виключати появу подібних судових рішень у майбутньому неможливо.

Тому так важливо, що в законопроекті Мін’юсту немає переліку округів, про які йде мова. Крім того, подібний закон має бути спеціального призначення й застосуватися один раз, а після застосування втрачає силу. В законопроекті Мін’юсту треба визначити перелік мажоритарних округів, де проводяться повторні вибори. Й друге – було б правильно, аби в законопроекті визначили дату повторних виборів. Тоді б не було жодних спекуляцій. Якби в проекті закону була дата виборів і перелік округів, не було б ніяких суперечок, за нього б проголосували більше 300 народних депутатів.

Проект Порошенка-Балоги, який також зареєстрований й визначає номери округів та дату призначення виборів – за 5 днів від набрання чинності закону, ви оцінюєте позитивно?

Я його не бачив. Законопроект Мін’юсту надсилався до відома в ЦВК, а інший – ні.

ЦВК взагалі брала участь в розробці змін до закону щодо проведення виборів у проблемних округах?

До ЦВК було надіслано цей законопроект для висловлення своїх пропозицій. Але матеріал надіслали до нас надто пізно й ми не встигли його опрацювати. Законопроекти великі, над ними було багато роботи, щоб з’ясувати всі моменти.

Якщо уявити, що Верховна Рада ухвалить проект Мін’юсту, як ЦВК технічно буде проводити вибори в округах Домбровського і Балоги при чинних нардепах?

Будемо виконувати чинний закон. Можливо, в законі таки вкажуть якісь строки чи обставини. Надіюсь, що ці речі будуть вказані. Тому не хотів би так далеко забігати.

Є п’ять виборчих округів, всі погоджуються, що там мають бути вибори. Хто їх проводитиме, нові окружкоми чи старі, які й займалися махінаціями?

На проміжних, повторних і позачергових виборах народних депутатів окружні комісії утворюються з нуля. В нас немає постійно діючих окружних комісій. Такі є тільки територіальні комісії на місцевих виборах. Тому в округах будуть створюватись комісії з нуля за поданням партій, які мають фракції у Верховній Раді, та інших партій, які висунули кандидатів.

Тобто, десятків технічних партій, які отримають місця в окружкомах, чекати не слід?

Теоретично цього виключати неможливо. Але вважаю, що великої кількості партій не буде. Якщо кількість кандидатур до складу кожної окружної комісії буде більше 18, то буде жеребкування, але по кожній окреме.

Ви казали про ще один проект Мін’юсту, що стосується змін у сам виборчий закон. Чи правда, що в ньому відомство Лавриновича хоче передати повноваження реєструвати і знімати кандидатів на виборах окружним комісіям і забрати його в ЦВК?

Так, там є норма, яка пропонує реєструвати кандидатів в мажоритарних округах окружним виборчим комісіям. Чесно кажучи, коментувати цю новелу з офіційної позиції ЦВК проблематично. Це питання політизоване. Тільки скажу, що ЦВК, коли проводила чергові вибори 2012 року, реєструвала кандидатів в усіх округах й справилась із завданням. В мене немає певності, чи зможуть окружні виборчі комісії впоратись з цим краще. Коли ж мова йде про декілька округів, то ЦВК зможе без проблем впоратись з реєстрацією.

Вибори показали, що окружкоми часто ставали суб’єктами маніпуляцій. Саме тому не варто передавати їм право реєструвати кандидатів?

Дійсно, зловживань в ЦВК набагато менше, ніж в окружкомах, хоча повністю їх виключати не можна. Разом з тим в ЦВК градус протистояння менший. Ми ж постійно діючий орган, а окружкоми – тимчасові.

Які ж в пропозиціях Міністерства юстиції є новели, що можуть викликати дискусії та скандали?

Є багато питань щодо деталей. Важливо, що дійсно важливі речі в проекті Мін’юсту не виправлені. Наприклад, в плані проведення проміжних, повторних та позачергових виборів. Строк виборчого процесу там на місяць менший, а всі технічні строки ті самі. Є багато зауважень, але найважливіший момент – це саме передача повноважень реєструвати кандидатів окружкомам.

Це найнебезпечніша ініціатива Мін’юсту?

Це найбільш концептуальна річ.

В Севастополі вже стартували перевибори в 224 окрузі. Скажіть, скільки коштуватимуть бюджету ці вибори й чи сайт ЦВК буде оприлюднювати всю інформацію про перебіг реєстрації кандидатів і голосування?

Остаточні цифри підраховують, але вибори в 224 окрузі коштуватимуть близько 3,8 мільйона гривень. Безумовно, сайт ЦВК буде оприлюднювати всю інформацію про хід цих виборів в цьому окрузі.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: