Вчені виявили потрійну зоряну систему з чорною дірою, яку можна побачити неозброєним оком

Науковці Європейської південної обсерваторії в Чилі виявили чорну діру, відстеживши рух кількох зірок, що обертаються довкола неї

Фото: European southern observatory

Чорну діру виявили дослідники з Європейської південної обсерваторії у Чилі

Виявлена вченими потрійна зоряна система з чорною дірою в центрі перебуває так близько, що у гарну погоду її можна побачити неозброєним оком.

Зроблене з допомогою нового способу спостережень відкриття змушує думати, що подібних об'єктів у відносній близькості від Сонячної системи значно більше, ніж вважали дотепер, – повідомляє ВВС.

Чорна діра, виявлена дослідниками з Європейської південної обсерваторії у Чилі (ESO), знаходиться на відстані 1000 світлових років від Землі - ближче до Сонячної системи, ніж будь-яка інша зі знайдених раніше.

Вона до нас настільки близько, що пильний спостерігач у Південній півкулі у ясну ніч може побачити дві зірки, що обертаються навколо неї, навіть без бінокля.

Відстань у тисячу світлових років може здатися величезною у земних масштабах, але за космічними мірками це практично поруч.

Для порівняння, чорна діра, розташована у центрі нашої галактики Чумацький Шлях, знаходиться за 25 тис. світових років від Сонця. А чорна діра, яку вдалося сфотографувати групі вчених минулого року, знаходиться на відстані близько 50 мільйонів світлових років, або майже 500 квінтильйонів (500 мільйонів трильйонів) кілометрів.

Чорна діра, про виявлення якої оголосили 6 травня, входить до складу сузір'я Телескоп і розташована в центрі потрійний зоряної системи HR 6819. За цікавим збігом, вчені виявили цей об'єкт, відстеживши за допомогою телескопа рух кількох зірок, що обертаються довкола нього.

Хоч саму чорну діру побачити неможливо, її супроводжують дві доволі яскраві зірки, які у телескоп виглядають як одна блискуча точка.

Спираючись на характерне світіння, астрономи спочатку припускали, що мають справу з подвійною зіркою.

Однак дослідники з ESO за допомогою потужного телескопа з діаметром дзеркала 2,2 м, встановленого на горі Ла-Сілья у південній частині пустелі Атакама, змогли відстежити характер обертання двох цих зірок і виявити ознаки наявності третього, невидимого об'єкта.

Аналізуючи отримані дані, вони помітили, що одна з двох видимих зірок здійснює повний оберт навколо якогось об'єкта кожні 40 днів, тоді як друга перебуває на значній відстані.

«Очевидно, що невидимий об'єкт вагою, що у чотири рази перевищує сонячну, не може бути нічим іншим, як чорною дірою», - говорить керівник дослідницької групи, що виявила об'єкт, Томас Рівініус.

«У масштабах Чумацького шляху вона - практично у вас на подвір'ї», - додає вчений.

Чорна діра – це зона простору-часу, сила гравітації в якій настільки велика, що ніякі об'єкти або хвилі не можуть її залишити

Попри назву, чорна діра насправді не порожня зсередини. Навпаки, вона наповнена величезною масою матерії, що створює величезну силу тяжіння

Навколо чорної діри є зона, яку називають горизонтом подій. Це уявна межа у просторі, "точка неповернення", після перетину якої вирватися з гравітаційної пастки вже неможливо.

.