Ірма Вітовська: Я артистка не народна, я – всенародна
Ірма Вітовська: Я артистка не народна, я – всенародна

Ірма Вітовська: Я артистка не народна, я – всенародна

Ірма Вітовська в ролі баби Прісі у виставі «Сталкери»
фото: facebook Ірми Вітовської

«Якщо доживемо до перемоги, будемо спочатку багато спати. А потім – багато плакати…»

Заслужена артистка України Ірма Вітовська-Ванца – на порозі 50-річного ювілею. В її послужному списку – безліч робіт у кіно та театрі, але згадка про відомий телесеріал «Леся + Рома», який приніс їй популярність, викликає у нашої візаві нерозуміння. «Друзі мої, 20 років пройшло», – емоційно вигукує вона. Дійсно, з тих пір було зіграно чимало ролей і Вітовська – точно не заручниця одного амплуа.

Дуже цікавим було її перевтілення у 86-літню мешканку зони відчуження бабу Прісю у фільмі «Брама» – за цю роботу акторка отримала премії «Кіноколо» та «Золота дзиґа». А роль матері головного героя у фільмі «Мої думки тихі» була відзначена премією «Золотий Дюк» Одеського міжнародного кінофестивалю, премією «Кіноколо» та «Золотою дзиґою», а ще – «Кришталевим глобусом» на 54-му Міжнародному кінофестивалі в Карлових Варах.

Поза акторством у Ірми Вітовської є волонтерство та благодійництво. На початку війни вона допомагала виїжджати до Європи вимушеним переселенцям та отримувати там прихисток. Завдяки її зусиллям багато жінок і дітей знайшли домівки за кордоном. Робота кипить і у Києві – зокрема, у створеному Ірмою та її чоловіком благодійному фонді.

«Немає обмежень у жанрах фільмів про війну, можна знімати і комедії. Головне, хто і як...»

Триває війна, тож перше питання нею і обґрунтоване. Пані Ірмо, які українські стрічки воєнного часу вас вразили?

«Медовий місяць» (фільм Жанни Озірної про життя в окупації, 2024 рік – «Главком») та «Під вулканом» (стрічка польського режисера Даміана Коцура про російсько-українську війну висунута на здобуття «Оскара», 2024 – «Главком»).

З більш ранніх – «Відблиск» та «Атлантида» (режисером обох фільмів є Валентин Васянович, стрічки знято відповідно у 2021 та 2019 роках – «Главком»), «Погані дороги» (стрічка за п’єсою та режисурою Наталії Ворожбит, 2020 – «Главком») та «Кіборги» (фільм режисера Ахтема Сеітаблаєва за сценарієм Наталії Ворожбит, 2017 – «Главком»).

Загалом із фільмів, які вразили, я б відзначила ще «Малевича» Дар’ї Онищенко (прем’єра фільма, в роботі над яким була задіяна і Ірма Вітовська, запланована на 2025 рік – «Главком»).

 Ірма Вітовська в ролі Гертруди
Ірма Вітовська в ролі Гертруди
фото: facebook Ірми Вітовської

Ви казали, що від 2014 року і до повномасштабного вторгнення на телебаченні вийшли лише три україномовні серіали. Чи змінилася ситуація за два останні роки чи, можливо, саме жанр серіалів нині «не на часі»?

Тут важливе уточнення: це саме за моєю участю вийшли три україномовні серіали. Бо моя позиція, починаючи від 2014-го, полягає у тому, що більше – жодного російськомовного кіно. Хоча його продовжували знімати. Знімали навіть 23 лютого 2022 року. Але ще таке зауваження: теле- і кіноіндустрія – це різні речі, і до телеіндустрії я маю незначне відношення. Мене туди не запрошують.

Чому?

Ну, тому, напевно, що соромно їм… Це зараз всі стали патріотами, а колись я одна відмовлялася від зйомок у російськомовній продукції. Але я, дякувати Богу, «поцілована» кіноіндустрією, і дуже вдячна долі, що кіно в моєму житті відбулося.

Фото 1 Вітовська
«Я поцілована кіноіндустрією», – каже Вітовська. Кадр з фільму «Мої думки тихі»
фото з відкритих джерел

Ми знімаємо прекрасну документалістику, знімаємо ігрові драми про війну, а чи час зараз для комедій? У стрічці «Наші котики» ворогом були сепаратисти – не росіяни. Коли ми почнемо не жахатися їхнім злочинам, а сміятимемося над ними і чи зможемо сміятися взагалі?

Звичайно, настане. Про війну ми мусимо знімати будь-який жанр. І єдине обмеження, яке існує для мене – це те, хто має право знімати. Команда, яка береться за стрічки, де є реконструкція геноцидальних злочинів, повинна бути висококласною. Мине дуже довгий період, поки згадки про війну не почнуть провокувати ретравматизацію. Тим паче, що геноцид проти нас триває, і якщо вже ставити на цій вулиці камеру, коли на сусідній, умовно кажучи, тривають бої, то це має робити дуже професійна група і у дуже делікатний спосіб.

Про документалістику маєте рацію. І це не тільки стрічка «20 днів у Маріуполі», але й приміром, «Мирні люди» Оксани Карпович (фільм отримав у 2024 році дві спеціальні відзнаки на Берлінале, а «20 днів у Маріуполі» здобув у 2024-му «Оскар» у категорії «Найкращий повнометражний документальний фільм» – «Главком»).

Але й для комедій настане час. Бо комедія – це ж не лише про тролінг ворога. Це може бути і мила мелодраматична історія про війну. Тут знову все упирається в те, хто і як це зніме.

Глядача досі голосує гривнею не за українську, а за зарубіжну стрічку?

Давайте чесно: українська кіноіндустрія – ще дуже молода. Крім того, зняти стрічку – це ще половина справи. А як її прорекламувати так, щоб отримати нагороди, щоб всі зрозуміли, що це варто подивитися? Реклама – це окрема і дуже дорога історія. Афіші у нас не висять на кожному стовпі – як це прийнято на Заході, тож коли виходить фільм, яка кількість людей про нього дізнається?..

Крім того, у когось міг бути негативний досвід, коли глядач ще на етапі становлення українського кіно – а тоді знімали і слабкі стрічки, і відверто погані – подивився фільм, який його розчарував, і він вирішив: все, більше на таке не ходжу. Але ж це неправильно… А хтось взагалі може не знати, що існує українське кіно, а тому й залишається у своїй бульбашці – в американському кіно, в європейському…

Нарешті, є й така категорія глядачів, яка звикла, що геть усе можна скачати «на шару». Бо традиція регулярно ходити в кіно, як це було заведено в часи моїх батьків, пішла у небуття ще у 1980-х. А вже у 1990-х кінотеатри, щоб якось вижити, почали віддавати тим, хто шубами торгував або ще чимсь, і традицію вбили остаточно. А потім розвинулося піратство, і тільки зараз люди привчаються до того, що кіноіндустрія захищена, і скачати фільм можна на спеціальних платформах, сплативши за перегляд гроші.

А чому, як ви думаєте, мені тільки зараз люди дякують за фільм, який міг вийти кілька років тому? От саме тому… Знайомство глядача з українським кіно лише нещодавно розпочалося і зараз триває.

У театр зараз йдуть задля психологічного перезавантаження та щоб відгородитися від російської літератури

В одному з інтерв’ю ви зазначили, що по відвідуванню театрів суттєво вдарив ковід, і це зрозуміло. Здавалось би, війна з повітряними тривогами мала вдарити ще сильніше, але це не так: спектаклі йдуть з аншлагами, квитків у столиці на топові вистави не дістати. У чому причина, на вашу думку?

Люди обирають перезавантаження, аби не сидіти вечорами вдома і не плекати свою тривожність. У театрах глядачі входять в іншу історію, вони відволікаються, проживаючи з героями інше життя. Це з психологічної точки зору.

Крім того, попит є не просто на будь-які спектаклі, а передусім на українську класику, і це теж зрозуміло – люди хочуть відгородитися від російської літератури, надто токсичної, надто нав’язливої. Стало цікаво подивитися на себе очима героїв української класики – хто ж ми є? Тобто тут ще йде дослідження та вивчення себе.

Природно і те, що глядач тягнеться до модернових художників, які не штампують російські наративи про україночок у віночках, а показують речі глибше. Подивіться лише, скільки інтересу до «Розстріляного відродження» і скільки форм розповідей про нього – вистави, мюзикли, освітні платформи…

Потягнулися люди і до наших великих – Нечуя-Левицького, Карпенка-Карого – почався процес рефлексій, перезавантаження, бо все це є звільненням від колонізатора.

Як ви поставилися до театрального скандалу минулого року – коли Театр на Подолі відцензурував п’єсу Карпенка-Карого і вилучив з його «Хазяїна» прізвище Зеленський, який носив персонаж? Вам було смішно, прикро чи байдуже?

Я дивилася цю виставу режисера Івана Уривського і можу сказати одне: вона чудова! Ну хіба суть в одному прізвищі? Персонаж – абсолютно другорядний, і історія взагалі не про нього, а про Пузиря, а у нас тих пузирів – хоч греблю гати…

Тому дуже логічно, що з вистави прибрали прізвище «Зеленський» – щоб глядачі не шукали в цьому якихось прихованих сенсів. Це ж не тому, що хтось злякався. А тому, що це прізвище починало працювати проти головної концепції. У нас надто звикли шукати у всьому політичний підтекст, а його тут немає.

Які театральні прем’єри ви б відзначили за останні сезони?

Я через зайнятість далеко не на всіх прем’єрах встигла побувати, але склала для себе список того, що варто взяти на замітку. Той таки «Хазяїн» – і це по-перше. «Конотопська відьма» – по-друге, «Марія Стюарт» – по-третє (обидві вистави ставив режисер Іван Уривський у столичному театрі Франка – «Главком»).

А також – «На русалчин Великдень» (також режисер Іван Уривський; прем’єра відбулася на сцені Національної оперети – «Главком»).

Знаєте, я так довго займалася кіно, що театр у мене був обділеним сиротою… Тому роки з 2024-го по 2025-й у мене стануть театральними, тобто будуть представлені вистави, у яких я сама беру участь. Зокрема, комедія «Кайдашеве сім’я», яку ми спільно зробили з Ростиславом Держипільським – там я є автором концепції та ідеї. Зараз працюю також над «Київською перепічкою» – це повністю мій проєкт, і я його готую на грудень.

Вітовська працює над проєктом «Київська перепічка»
Вітовська працює над проєктом «Київська перепічка»
фото: facebook Ірми Вітовської

А що це за проєкт?

Це моновистава, яку ми з Наталкою Ворожбит написали та підготували за моїми рефлексіями та споминами. 30 грудня, у мій день народження, відбудеться прем’єра. Обов’язково приходьте. Побачите Ірму Вітовську в ролі Ірми Вітовської.

Нині художні керівники театрів, розповідали ви, послабили тиск на акторів і вже не чинять супротив, якщо ті йдуть в кіно чи на телебачення. Де більші нині заробітки, і чи є робота лише у театрі привабливою для актора?

Звичайно, що зйомки є більш привабливими з точки зору оплати. Тут навіть нема що обговорювати.

Чи виникали у вас конфлікти через кінознімання з керівництвом вашого театру?

Ні, бо коли у мене почалися «Леся+Рома» (українська версія канадського сіткому «Хлопець, дівчина», прем’єра якого відбулася у 2005 році – «Главком»), ще ніхто нічого в Україні не знімав. Тоді я відразу перейшла на «разові» відносини з театром, тобто домовлялася про дві-три вистави, у яких я буду грати. І зараз я так само вільний художник.

Ви залишили трупу Молодого театру. Так вчинила і Римма Зюбіна, і Станіслав Боклан, і Олексій Вертинський, і Наталя Васько… Так, дехто, як Олексій Вертинський, досі виходить на сцену як запрошений актор, але, по суті, всі в якийсь момент порвали з Молодим… З чим пов’язаний такий вихід суперзірок з одного театру?

Я не залишала театр. Мої вистави перестали там іти. У мене залишалася одна вистава – «Різня», яка своє відпрацювала, і яку, відповідно, закрили. На тому ми спокійно розійшлися. Конфліктів там ми не мали і не маємо.

Яке ваше ставлення до колег, які полишили Україну, зокрема, режисера Стаса Жиркова? Ви продовжуєте грати у його виставах.

Я грала і граю лише в одній його виставі – «Сталкери». І вважаю, що це дуже талановитий та потужний режисер. Як я ставлюся до його вчинку?.. Пройшло вже три роки, і я думала, що вже все всім зрозуміло, і всі для себе все з’ясували… Можу сказати, що він нині виступає потужним голосом України на майданчиках Європи. Але це не моя природа – давати оцінку тому чи іншому вчинку.

…У ситуації воєнного жаху я бачила дуже багато людей, які залишали країну. Сама я її не покидала. Але водночас бачила і тих, хто точно повинен був залишитися тут. І це аж ніяк не режисери, це чиновники, політики, судді, прокурори. Чому ми не говоримо про них? Чому з одного Станіслава ми робимо сенсацію? Він, принаймні, намагається стукати німцям в голови і вимагати підтримки для України – на відміну від тих, хто просто повтікав…

«У 2022 році я мала грати Аллу Горську, та цю роль мені обламала війна»

Що із дуже бажаного та омріяного не зіграно на сьогодні?

Знаєте, я зіграла вже дуже багато ролей у багатьох фільмах – тільки з останніх можна згадати «Браму», «Мої думки тихі», «Королі репу», «Коза Ностра», «БожеВільні»… Між героїнями цих фільмів – така величезна відстань… Так що я свій діапазон вже показала, а невдовзі ще й «Малевич» вийде… Тому я ні про що особливо й не мрію, я дякую за те, що є.

Єдине, про що я шкодую, так це про роль, яку мені обламала війна – у 2022 році я мала грати Аллу Горську, але тепер я від цієї ролі все далі і далі…

Фото 3 Вітовська
фото: karavan.ua
Ірма Вітовська дякує долі та режисерам за всі свої зіграні ролі і каже, що не мріє про інші

Чи є чоловічий персонаж, який би ви хотіли втілити на сцені чи на екрані, як Сара Бернар Гамлета?

Я вже подала заявку на Санта-Клауса. Чи то пак на святого Миколая. Можу чудово його зіграти (сміється). Хотілось би, звісно, зіграти гетьмана Сагайдачного, але це було б карикатурно. Тому – святий Миколай.

Ви ведете потужну волонтерську роботу. Вона відсуває на другий план акторство?

Моя волонтерська робота зараз полягає у накопиченні ресурсу на купівлю тих речей, які необхідні для хлопців. Я машини не ганяю – це роблять хлопці, а моє завдання – заробити гроші та знайти необхідні речі. Це завдання моє та нашого фонду. Але я також допомагаю й іншим фондам. Наприклад, благодійному фонду Олексія Гнатковського (зірка фільму «Довбуш» – «Главком»). А щоб мати таку можливість, працюю в режимі «24/7».

Забудьмо про росіян, які нас щиро підтримали, к єдрьоній матєрі. Принаймні, до кінця війни

Серед російських артистів акторів є «хороші»? Ті, з ким ви, можливо, спілкуєтеся, або хотіли б це зробити? Наприклад, публічно підтримали Україну Андрій Макаревич, Лія Ахеджакова, Максим Галкін, Олексій Панін, Лайма Вайкуле – хтось із них, на вашу думку, заслуговує на шанобливе ставлення української публіки?

Ті, хто відкрито підтримав Україну і тим самим пішов на конфлікт зі своєю владою, звісно, вчинив гідно. Але всі ці люди – якщо вони інтелектуально розвинені – повинні зрозуміти, що для українців зараз не на часі шукати у лайні блискітки. З цим усім ми потім розберемося – після війни. Бо зараз все російське – токсичне.

А ті здорові сили, які там залишилися (якщо вони залишилися), все одно не врятують нас від свого безумного правителя. Тому зараз думаємо передусім про себе, про те, як нам вижити. А про «хороших руських» говоритимемо згодом. Виняток можна зробити тільки для тих, хто зараз зі зброєю в руках пліч-о-пліч стоїть з українцями. А про решту забудьмо, як вони кажуть, к єдрьоной матєрі.

Як ви почуваєтесь напередодні ювілею? «Я в процесі здування кульки», – казали ви в одному інтерв’ю…

Я то «здуваюсь», то «надуваюсь». Звісно, мене не вистачає на все, як це бувало в тридцять і в сорок років. Нема вже тих швидкостей, які були ще десять років тому…

Фото 4 Вітовська
Ірма Вітовська в образі Мерлін Монро
фото: facebook Ірми Вітовської

Ви досі без звання народної артистки. Враховуючи наближення круглої дати, що наближається, очікуєте…

Ніколи не хотіла бути ані народною, ані заслуженою. Не дали, то не дали, а дали, то дякую. Як і той орден… (У 2024-му Вітовську нагородили орденом княгині Ольги III ступеня – «Главком»). Хіба ж за звання працюєш?..

Я навпаки підтримую тих, хто веде війну з усіма цими званнями та нагородами як із пережитком радянщини, хоча й не розумію поки що, а що можна запропонувати натомість людям, для яких все це справді важливо.

Тож якщо мені ніколи не дадуть «народної», ніякої падучої зі мною не станеться. Я не народна артистка, я – всенародна.

Кадр з фільм «Казка старого мельника», де Вітовська знімалася разом з Остапом Ступкою
Кадр з фільм «Казка старого мельника», де Вітовська знімалася разом з Остапом Ступкою
фото: facebook Ірми Вітовської

І все-таки вас нинішня влада, на відміну від попередньої, здається, не любить?

Слухайте, я жива людина… Я от багато матюкаюсь, приміром. Я жорстка, вимоглива, я можу бути лінивою, я можу трішки «філонити», коли мені хочеться виспатися, приміром, але на підлість та на гівно я точно не здатна.

Якими є ваші плани на «після війни»?

Немає ніяких планів. Якщо доживемо до перемоги, будемо спочатку багато спати. А потім – багато плакати. Такого от «вау, яка радість!» не буде…

Тому що накриє ціна того, що ми вижили. І відчуття сорому перед тими, хто не вижив. І це, я вам скажу, дуже правильне і боже відчуття. Буде жах через втрату тих, хто до не дійшов. І водночас – потреба жити і за себе, і за них.

Отак буде по війні…

Наталія Лебідь

Читайте також:

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів