Євген Захаров: Після рішення Європейського суду Тимошенко можуть допустити до виборів

Євген Захаров: Після рішення Європейського суду Тимошенко можуть допустити до виборів

Правозахисник прогнозує наслідки рішення Європейського суду щодо Тимошенко і Луценка

Європейський суду з прав людини офіційно повідомив, що позов Юлії Тимошенко проти держави Україна буде розглядатися першочергово за скороченою процедурою. Європейці розповіли, що справа Тимошенко перейшла на стадію комунікації, а офіційному Києву вже направили запит з конкретними й дуже жорсткими питаннями. Зокрема, чи піддавалася підзахисна тортурам та нелюдському ставленню, чи була надана Тимошенко адекватна медична допомога, чи мали судді достатньо підстав для тримання екс-прем’єра в СІЗО та чи має арешт Тимошенко політичні цілі?

Далі ще буде реакція захисту на відповіді України й деякі інші процесуальні дії, проте варто чекати, що справу Тимошенко в Європі не будуть затягувати, і вже наступного року буде на вердикт. В той же час, аналогічний позов Юрія Луценка вже давно пройшов стадію комунікації, проте рішення досі немає. Хоча навіть рідний брат Луценка стверджував «Главкому», що європейський вердикт буде ледь не у вересні 2011-го. Не склалося.

Тай й чи виправдані надії української опозиції на Європу? Зі слів опозиціонерів виходить, що позитивні для Тимошенко і Луценка європейські вироки щось реально змінять в самій Україні. Проте практика виконання рішень Європейського суду з прав людини показує, що наша влада їх ігнорує. Про що не раз вказували в резолюціях Парламентської Асамблеї Ради Європи, які Україна також дозволяє собі не виконувати.

Аби з’ясувати, чи допоможуть Тимошенко та Луценку рішення Європейського суду з прав людини, та коли їх насправді можна очікувати, ми звернулися до голови правління Української Гельсінської спілки з прав людини та співголови Харківської правозахисної групи Євгена Захарова, який активно займається розглядом скарг українців в Європейському суді.

Євгене Юхимовичу, Європейський суд з прав людини повідомив, що ухвалив рішення про першочерговий розгляд скарги Юлії Тимошенко й вже направив свої питання українські владі. Судячи з цього запиту, можете спрогнозувати, на який бік можуть стати судді?

Судячи з тексту заяви та питань сторонам, оприлюдненим на сайті Європейського суду і, виходячи з того, що я знаю про обрання запобіжного заходу, слідство і суд у «газовій справі» Тимошенко, поки що важко робити прогнози щодо стверджуваних адвокатами порушень статей 2 (право на життя), 3 (захист від катувань та поганого поводження) та 6 (право на справедливий суд). Зауважте, що Європейський суд навіть не ставить запитання сторонам щодо статей 2 та 6. Можна припустити, що він не побачив порушення статті 2. Що ж стосується статті 6, то Суд буде розглядати, чи була вона порушена після закінчення розгляду в апеляційній та касаційній інстанціях. Поки що в тому, що стосується судового процесу в Печерському суді, претензії адвокатів мені видаються обґрунтованими.

Проте в своєму запиті до уряду Європейський суд з прав людини ставить гострі питання про порушення 2, 3, 5 та 18 статей Європейської конвенції з прав людини. Що може значити посилання на ці положення?

Порушення 18 статті Конвенції й постановка такого питання фактично означає, що суд запитує щодо наявності політичного переслідування Юлії Тимошенко. Зазначу, що таке ж питання було і щодо заяви Юрія Луценка. Між іншим, я бачив заяву Луценка, і там порушення 18 статті навіть не заявлялося, Суд вирішив сам про це запитати. Отже, можна припустити, що Європейський суд побачив політичну мотивацію кримінальних справ проти Луценка і Тимошенко та хоче з’ясувати ставлення сторін до цього питання.

Що стосується статті 5, то тут справа йде про зміну запобіжного заходу, яка була здійснена 4 серпня. На цю тему наші експерти зробили серйозний аналіз. Тому я можу відповідально заявити, що жодної законної підстави для зміни запобіжного заходу з підписки про невиїзд на утримання під вартою не було. Тому у випадку Тимошенко маємо очевидне порушення 5 статті Конвенції майже в усіх її аспектах. Не маю жодних сумнівів, що по цій статті Європейський суд однозначно визнає порушення.

Стаття 3 Конвенції захищає від катування або нелюдяного чи такого, що принижує гідність, поводження чи покарання . На мій погляд, ставлення до Тимошенко, продемонстроване державною владою, особливо останнім часом, якраз і підпадає під дію 3 статті Конвенції. Безперечно, поводження з Тимошенко принижує її гідність. Оскільки знімати хвору жінку в ліжку проти її волі в СІЗО і розповсюджувати це відео в Інтернеті – це просто непристойно, це, безперечно, принижує гідність людини. Варто згадати, що тут мало місце порушення статті 8 Європейської конвенції, бо це непропорційне втручання в приватне життя.

Але ж про статтю 8 Суд не питає в української влади?

Щодо цієї статті немає питання, адже зйомка Тимошенко в СІЗО і опублікування цього відео відсутнє в заяві, тому Суд і не запитує про це. Хоча те, що засідання українського суду з приводу обрання запобіжного заходу проводили в медсанчастині СІЗО, два дні по 12 годин, а хвора Тимошенко була в ліжку – це, на мою думку, нелюдяне поводження.

Ці недавні факти не могли потрапити до заяви, яка розглядається. Мабуть, адвокати Тимошенко будуть писати з цього приводу нове звернення до Європейського суду, якщо не отримають сатисфакцію в національних органах.

Заяву захисту Тимошенко про порушення статті 3 Конвенції я вважаю цілком правомірною в частині недостатньої медичної допомоги. Це системна проблема в установах української кримінально-виконавчої системи – брак належної медичної допомоги – вона стосується десятків тисяч хворих ув’язнених. З Юрієм Луценком, до речі, мало місце те ж саме. Оскільки до цих справ прикута увага громадськості, тут ця проблема ясно проявилася. Вже були рішення Європейського суду щодо України, де ненадання медичної допомоги визнано нелюдяним поводженням і порушенням статті 3. На мою думку, Європейським судом може бути визнано порушення статті 3 з цієї причини. Держава, звичайно, буде відповідати, що порушення немає, але то вже суду вирішувати. Проте говорити «безперечно», як щодо статті 5, не можу.

Скарзі Юлії Тимошенко було надано пріоритетного значення. Наскільки це прискорить розгляд справи Європейським судом?

Хочу, щоб ви чітко розуміли, що тут питання не в імені Тимошенко. Після того, як набув чинності 14 протокол до Європейської конвенції з прав людини, відбулася реформа Європейського суду. Останньою країною, яка його підписала, до речі, була Росія.

Реформа суду означає, зокрема, що він має право виділяти пріоритетні статті Конвенції для кожної країни, за якими скарги визнаються позачерговими до розгляду. Для України такими статтями визнані саме 3 та 5, які фігурують в справі Тимошенко. До речі, як і статті 10 – свобода вираження поглядів, і стаття 11 – «Свобода зібрань та об’єднань».

Можу сказати, що деякі заяви за цими статтями з України були розглянуті у рекордно стислі терміни. Наприклад, дві заяви про порушення 11 статті, які готувалися в нашому колі, стосувалися права на свободу мирних зібрань. Перша – справа про події в травні 2010 року в Харкові, коли було побиття захисників дерев, й їм не давали можливість здійснювати право на протест. В тій скарзі було порушення 5 та 11 статті. Справа вже давно пройшла комунікацію, і була передана всього через 8 місяців від подання заяви. В Харкові дві людини безпідставно отримали по 15 діб арешту. «Міжнародна Амністія» оголосила їх в’язнями сумління – це був другий випадок за всю історію незалежності.

Ще одна схожа справа – львівська. Там дали три доби адмінарешту за мирне зібрання, абсолютно безпідставно. Ця справа теж швидко пройшла комунікацію. До реформи суду для проходження цих процедур можна було чекати по 4-5 років. Зараз же пріоритетні справи розглядаються значно швидше.

Коли, в такому разі, варто чекати рішення щодо Тимошенко? Дехто з опозиції навесні вже прогнозує…

Можливо, рішення Європейського суду у справі Тимошенко буде вже навесні. Хоча мені важко передбачити. Проблема в тому, що в Європейському суді таких пріоритетних справ вже є досить багато. Можна, звичайно, чекати на розгляд заяви навесні, проте він може бути і пізніше. Треба розуміти процедуру. Будуть отримані відповіді на запитання від уряду. Потім адвокати Тимошенко мають відповісти на урядову позицію і надати свою точку зору. На кожен крок виділяється окремий час – по місяцю. Після завершення комунікації справа стане в чергу. Коли її розглянуть – передбачити важко. Бачите, комунікація у справі Луценка завершилась ще в травні 2011 року. Зараз вже грудень, а вона ще не розглянута.

Чи маєте інформацію, коли буде рішення за скаргою Юрія Луценка?

Я думаю, що рішення по Луценку весною вже буде. В цьому році точно не буде, вже там на Різдво всі ідуть. Не пам’ятаю рішень суду з датою після 20 грудня. Починають вони роботу не одразу, тільки після 10 січня перші рішення з’являються. В будь-якому разі, рішення щодо Луценка, я думаю, буде раніше, ніж щодо Тимошенко.

Йде багато розмов про рішення Європейського суду з прав людини щодо Тимошенко та Луценка. Але мало хто знає, що це дасть. Таке враження складається, що наступного дня після рішення ці люди вийдуть з в’язниці…

Це неправильне твердження. Європейський суд не скасовує рішень національних судів. Він тільки констатує порушення певної статті Європейської конвенції, яка захищає певне право. Але є закон про виконання рішень і використання юриспруденції Європейського суду, згідно з яким рішення Європейського суду є джерелом права в національній правовій системі. Для виконання його рішень держава має виконувати заходи індивідуального і загального характеру.

Найкращим виконанням рішень Європейського суду було б звільнення з-під варти, якщо суд визнає порушення п’ятої статті.

Якщо Тимошенко вже буде в колонії і розгляд її справи закінчиться, зміна запобіжного заходу їй не допоможе. Що тоді їй дасть вердикт Європейського суду?

Європейський суд не скасує її вирок. Якби суд визнав порушення 6 статті Конвенції – «право на справедливий суд», якщо воно пов’язане з неналежними доказами, то тоді єдиною можливістю виконати рішення було б скасування всіх вироків й новий розгляд. Тоді можна знову ставити питання про звільнення з-під варти на підписку про невиїзд. Бо ж зі скасуванням вироків Тимошенко стала б людиною, що не є засудженою. Але процедура судового розгляду ще не завершена, ми про це говорили. В будь-якому випадку, автоматичного звільнення не буде.

Очевидно, що рішення апеляційного суду у газовій справі Тимошенко буде раніше, ніж рішення Європейського суду.

Чи є шанси, що розгляд заяви Луценка в Європі завершиться раніше, ніж судовий розгляд в Україні?

Є.

В такому разі, після вироку Європейського суду, Луценка мають випустити з СІЗО?

Не обов’язково. Хоча, як на мене, зміна запобіжного заходу для нього рік тому не мала жодної законної підстави. Луценко утримується під вартою незаконно, очевидно, що 5 стаття Конвенції порушена, і Європейський суд це підтвердить. Але це не означає, що його випустять. Його можуть перевести на підписку, а можуть і не перевести. Все вирішуватиме український суд. І зараз є всі підстави звільнити Луценка з під-варти, але цього не роблять.

Тобто, суддя Вовк, який зараз судить Луценка, взявши до уваги рішення Європейського суду, отримає підстави його випустити?

Матиме, але не буде зобов’язаний випускати Луценка навіть після рішення Європейського суду. Такого обов’язку немає. Дійсно, рішення в Страсбурзі по Луценку може бути до вердикту в Україні, враховуючи ще й апеляцію та касацію. Якщо і за таких умов Луценка не випустять під підписку, то це буде черговим доказом політичного переслідування його в Україні.

З ваших слів випливає теоретична схема: Тимошенко вже буде ув’язнена в колонії, не матиме права брати участь у виборах, а тут Європейський суд винесе щодо неї вердикт, пославшись на порушення статті 6 Конвенції. В такому разі судовий процес почнеться заново, і якщо це станеться до виборів, Юлія Тимошенко стане не судимою й зможе взяти участь в парламентських перегонах. Правильно?

Для цього необхідно, щоб до виборів завершилося і касаційне провадження, і, після того, і розгляд справи в Європейському суді. На мою думку, це малоймовірно: вибори вже скоро, і для розгляду справи просто не вистачить часу. Проте, якщо так станеться, то теоретично, після рішення Європейського суду Тимошенко можуть допустити до виборів. Але на практиці навряд чи таке станеться. Поки що в заяві захисту Тимошенко не заявлені порушення статті 6 Конвенції, які вимагають саме перегляду судового рішення.

Якщо такі порушення заявлять, то така схема можлива?

Якщо такі порушення будуть заявлені, і буде ухвалене саме таке рішення Європейського суду, то допуск Тимошенко до виборів можливий. Але тут є кілька застережень. Згідно з процедурою, після рішення Європейського суду, адвокати подають клопотання до Вищого спеціалізованого суду з цивільних та кримінальних справ про скасування попередніх судових рішень, нове слідство і новий судовий розгляд. Цим судом керує колишній голова Апеляційного суду Луганської області та колишній депутат від ПР Леонід Фесенко. Саме цей суд має розглядати клопотання про перегляд рішень щодо Тимошенко судів всіх інстанцій. Що він вирішить – передбачити важко. Він може не погодитись з аргументацією Європейського суду, чим знову порушить цю ж 6 статтю Конвенції.

Наведу приклад. В нас таких виграних в Європейському суді справ п’ять було – за порушення 6 статті Конвенції внаслідок отримання доказів незаконним шляхом. Ми подавали відповідні клопотання в наші суди, і тільки з четвертого разу ми стінку таки пробили. Це було в справі Леоніда Лазаренка. Верховний Суд, врахувавши вердикт Європейського суду, скасував всі рішення українських судів. Леоніда Лазаренка перевели з колонії в донецьке СІЗО, а його справа розглядається заново. Але в інших випадках була відмова. Тому рішення все одно буде за нашими судами.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: