Валерія Лутковська: Провина за трагедію в Одесі лежить на правоохоронцях
Омбудсмен здивована тим, що прокуратура не проявляє активності в розслідуванні бездіяльності керівництва одеської міліції під час подій 2 травня
Трагічні події 2 травня в Одесі сколихнули усю країну. Півсотні загиблих в одному з найбільш мирних та політично «пофігістичних» міст України просто шокували. Омбудсмен Валерія Лутковська запевняє, що проводила власне розслідування бездіяльності одеської міліції, до якої за мотивами тих жахливих подій виникла купа питань.
Власне що вам вдалося з’ясувати за результатами цього розслідування?
Як тільки відбулась ця жахлива трагедія, мною було прийнято рішення провести спеціальне провадження уповноваженого з прав людини. Звісно, омбудсмен не має права проводити розслідування, але необхідна впевненість громадськості в ефективності розслідування. В зв’язку з цим працівники відділу спеціальних проваджень уповноваженого були відряджені до Одеси, щоб з’ясувати ефективність діяльності міліції 2 травня. Згідно з міжнародним законодавством, у держави є як прямий обов’язок захищати життя громадян, так і обов’язок створити все для того, щоб громадяни не були позбавлені життя. На жаль, держава цього не виконала.
Події, що відбувалися 2 травня, умовно можна розділити на три етапи. Перший – події, які відбувалися біля офісу Євромайдану, коли вже зранку почалися сутички, почали бити машини з українською символікою. Вже тоді було зрозуміло, що є агресивно настроєні люди, які мають іншу точку зору на розвиток країни, ніж євромайданівці. Система МВС побудована таким чином, що деякі механізми при певних обставинах мають включатись і діяти автоматично. Є спеціальний наказ МВС ще 2009-го року, який чітко регламентує, як мала діяти міліція. І з урахуванням ранкових подій міліція вже тоді мала ввести спеціальній оперативний план «Хвиля». Було б одразу зрозуміло, яким чином діяти, яка кількість людей, в якому спорядженні мала приїхати до конкретного місця події… Тобто як тільки начальник обласного управління внутрішніх справ приймає рішення про застосування оперативного плану «Хвиля», кожен знає, в якому місці він має знаходитись стосовно конкретних подій на вулиці. На жаль, цей план введений в дію не був.
Друга частина подій відбувалася, коли агресивно налаштований натовп був сконцентрований в районі торгового центру «Афіна», де вони були заблоковані органами внутрішніх справ. І найбільш трагічний – третій етап, відбувся на Куликовому полі і будинку профспілок. По тому ж наказу МВС мав бути введений в дію оперативний план «Грім», який передбачає знешкодження озброєних злочинців та чітко розставляє завдання перед кожним підрозділом. Але жоден з механізмів, які були в руках працівників органів внутрішніх справ, чомусь не був застосований.
Ви зрозуміли чому так сталося?
Розбиратися в цьому має прокуратура. Мене от що дивує: в реалізації цих оперативних планів має приймати участь велика кількість підрозділів органів внутрішніх справ, але рішення має приймати лише одна особа – начальник обласного управління МВС. Якщо людина знала, що відбувається в Одесі, то в зв’язку з чим не були введені в дію механізми, які дозволяли абсолютно спокійно припинити правопорушення і зберегти людські життя? Що це саме було – непрофесійність чи злочинна бездіяльність – має визначити прокуратура, куди ми одразу відправляємо всі матеріали. А ми зацікавлені в тому, щоб не тільки прокуратура про це знала, а й суспільство, яке б слідкувало, наскільки в правильному напрямку здійснюється розслідування.
Тобто ви запевняєте, що в трагедії, яка сталася в Одесі, фактично винна одна людина, що вчасно не надала відповідних наказів?
Провина в одеських подіях лежить на багатьох працівниках правоохоронних органів, які, незалежно від наявності наказів, не діяли або навіть сприяли агресивно настроєним молодикам. Але якби було прийнято рішення, яке вводить в дію відповідні механізми, думаю, цьому можна було запобігти. Тоді працівник органів мав би або виконувати наказ, або підлягати дисциплінарній чи навіть кримінальній відповідальності за його невиконання. Це б і дисциплінувало тих працівників, які були всередині цих подій і дозволили собі дії, непередбачені присягою. Чіткого протистояння працівників правоохоронних органів порушникам правопорядку не було і ми всі це бачили на відеоматеріалах. На сьогоднішній день, як ви знаєте, троє працівників вже були затримані і в Києві їм був обраний запобіжний захід, не пов'язаний з триманням під вартою, але це затримання пов'язано із подіями 4 травня.
І один вже втік.
Ну, це вже питання не до мене. Для мене є чітка позиція Європейського суду з прав людини – коли відбувається щось подібне, відповідає держава, особливо коли вона знала і не запобігла. Якщо ж керівник УМВС все знав, знаходився всередині подій і не запобіг, це призводить до людських жертв, дезорганізовує співробітників правоохоронних органів і призводить до вседозволеності з боку тих, хто хоче дестабілізувати ситуацію.
Ви зводите все до місцевого керівництва міліції, але чи міг тоді Київ якось активно втрутитися в ситуацію в Одесі?
Ситуація розвивалась достатньо швидко, тому велике питання, наскільки Київ міг швидко на неї відреагувати. Підстав для реагування з центру в принципі немає до тих пір, поки не стають неефективними ті механізми, які можуть бути застосовані на місці. Відповідно тут я б не говорила про відповідальність Києва за ці події. Турбує те, що поки я не бачу активності з боку прокуратури в частині розслідування такої бездіяльності керівництва УМВС. Знаю тільки, що зник заступник керівника обласного УМВС Фучеджи, і буде поставлено питання про його екстрадицію в разі, якщо він знайдеться на території Придністров’я чи іншої країни. Я розумію, що є таємниця слідства і, можливо, слідство проводиться і в інших напрямках, але поки що тільки начальник УМВС звільнений зі своєї посади, але розслідування бездіяльності міліції я не побачила. Наш моніторинг продовжується, і ми будемо відслідковувати, в тому числі, наскільки були дотримані права тих людей, які були затримані 2 травня. Як би ми не ставились до дій, які були вчинені цими особами, тим не менш, вони мали право на те, щоб про їх затримання були повідомлені їхні родичі, щоб їм була надана безоплатна правова допомога і їхній перший допит відбувався в присутності адвоката. В мене також є питання щодо надання медичної допомоги всім затриманим.
Ви кажете, що міліція в усьому винна. Але ж не міліція кидала коктейлі Молотова і стріляла по людях. Як ведеться розслідування безпосередньо самих подій?
Міліція і прокуратура мають знайти винуватців трагедії, але це питання не для мене. У уповноваженого з прав людини є одне завдання – відносини між людиною і державним органом.
Ви вважаєте, що зміна керівника обласного УМВС поліпшить ситуацію чи може одеська міліція так деморалізована, особливо після цих подій, що проблема не тільки в керівництві, а й в нижчій ланці?
Я взагалі проти узагальнень на кшталт, що вся міліція деморалізована чи вся судова гілка влади корумпована… Всюди є професіонали, які відповідають займаним посадам. Але в Одесі від однієї людини залежало прийняття рішення стосовно швидкого реагування. Тому якщо зараз на цю посаду прийшла людина, яка професійно володіє необхідними навичками і готова брати на себе відповідальність, це значно поліпшить ситуацію, змусить дисциплінувати співробітників правоохоронних органів і, думаю, через деякий час говорити про деморалізацію ми взагалі не будемо.
Чи будете ви розслідувати бездіяльність міліції у східних областях, де керівництво МВС прямо зізнається, що не контролює ситуацію в регіоні?
Складне питання. По-перше, проводити провадження на території Луганської та Донецької областей зараз досить важко. В мене є представник в Луганській області, який надає мені оперативну інформацію, але її замало для проведення повноцінного провадження. Потрібна група людей, яка мала б можливість поспілкуватись з тими, хто був затриманий, поговорити з працівниками органів внутрішніх справ, причому не тільки з керівництвом, а й з рядовим складом, щоб зрозуміти, що відбувалось. На сьогодні це практично неможливо і пов’язано з ризиком для людей, які будуть відряджені до цих областей, але я обов’язково це зроблю. Суспільство цікавить, що відбувається в цих областях і чи існує там система правоохоронних органів, яким чином вона працює і для кого.
Чи адекватні дії міліції в інших областях, окрім тих, що ви назвали?
Є дуже позитивні кроки, які зроблені працівниками правоохоронних органів в тих чи інших регіонах. Але дуже часто з’являється інформація про ті чи інші порушення прав людини з боку правоохоронців і тоді ми звертаємось з поданнями до міністра, копія яких часто направляється генпрокурору. Тому важко однозначно відповісти на це питання. В кожному регіоні різний рівень професійності.
Те, що новий одеський губернатор Ігор Палиця першою чергою створив власні загони самооборони, ви як оцінюєте?
В залежності від того, як будуть діяти ці загони самооборони. Якщо вони будуть охороняти правопорядок, не застосовуючи силу до людей, тиск на них, спецзасоби, то це абсолютно нормально і я б вітала дію таких сил. Колись були (і в деяких районах Києва є і зараз) добровільні народні дружини – коли людина, відпрацювавши у станка цілий день, після невеликого відпочинку, виходила на вулиці і спільно з працівниками правоохоронних органів їх патрулювала. Тоді були дуже чіткі правила – якщо співробітник дружини бачить порушника правопорядку, він викликає працівника міліції, але сам не може визначати, хто винен, а хто ні. Якщо ж це буде самодіяльність, то, боюсь, це поставить перед прокуратурою питання щодо законності таких дій і притягнення цих осіб до кримінальної відповідальності.
На вашу особисту думку події в Одесі були спонтанні чи сплановані заздалегідь? Дуже багато чуток було – в тому числі, що спеціально в цей день в місто приїхали якісь загони.
А яка різниця? Навіть якщо це була запланована операція і спеціально з Києва чи Придністров’я приїжджали агресивно настроєні люди, для державного органу, який мав цьому запобігти, різниці нема.
Скільки серед загиблих було іноземних громадян? Казали, що серед них був громадянин Молдови…
За офіційною інформацію, яку ми отримуємо, всі загиблі і поранені мають одеську реєстрацію. Звичайно, виникає питання, з якого моменту вони зареєстровані в Одесі – може, з 1 травня? Це питання треба буде перевіряти в подальшому, але це не моя функція.
Наші силовики регулярно звітують про затримання всіляких російських диверсантів та шпигунів, яких, щоправда, нікому не показують. Ви відслідковуєте долю таких людей?
Ми співпрацюємо з місією комісара ООН з прав людини, центр якої давно знаходиться в Києві і так само вона працює в Донецьку, Луганську, Харкові, Дніпропетровську і Одесі. Від них надійшов запит стосовно декількох затриманих, за інформацією ЗМІ, і доставлених до різних місць тримання під вартою. Нас попросили переконатись, що ці люди живі, здорові і неушкоджені. Також щодо інформації про катування Павла Губарєва ми зверталися до ізолятора СБУ і слідчого ізолятора в Києві на Лук’янівці. Ті особи, які були затримані і доставлені в Київ і яким суд обрав запобіжний захід тримання під вартою, не висловлювали жодних скарг стосовно катувань і були повністю забезпечені медичною і правовою допомогою.
А росіяни серед них були?
Я боюся вийти за межі таємниці слідства і зашкодити проведенню роботи СБУ або Генпрокуратури.
В Одесі після звільнення 4 травня деяких затриманих проходила інформація, що декілька десятків затриманих все ж було вивезено в якусь іншу область. Що вам про це відомо?
Дійсно, є інформація, що було прийнято рішення перевезти деяких затриманих в інші області. Думаю, ми поспілкуємося з цими людьми, які знаходяться в різних містах позбавлення волі, наступного тижня.
Наскільки зараз контрольована ситуація в міцях позбавлення волі на Донбасі?
Коли у мене з’являється інформація про проблеми в цих установах , я звертаюсь до декількох громадських організації, які працюють в сфері захисту прав людини, щоб вони перевірили ці повідомлення. Наприклад, про те, що нібито одна з колоній категорично протестує проти якихось подій, що відбуваються в країні, і деякі особи навіть різали собі вени в знак протесту. Але поки що та тривожна інформація, що надходила, не підтверджувалася.
Як вирішується ситуація з ув’язненими в Криму?
Там жахлива ситуація. Вже набув чинності закон про захист прав людини на тимчасово окупованих територіях, в якому є відповідна стаття про те, що кримінальні справи, які розглядалися в Криму і не доведені до кінця, мають бути передані в Київ. Але питання в тому, яким чином це реалізувати. Найбільша кількість питань виникає по людях, які знаходяться в слідчому ізоляторі без вироку суду. Як передати з Криму матеріали кримінальної справи, переправити всіх свідків подій, щоб суд мав справедливо розглянути справу?
Росія казала, що ті ув’язнені, які підпадають по російських законах під амністію, будуть звільнені.
В першу чергу, це небезпечно для російської влади. Нехай приймає таке рішення, бажаю їй удачі. Взагалі я планую візит в Крим, щоб подивитись, як взагалі там будується життя тих, хто не погодився приймати російське громадянство. Мене дуже цікавить доля кримських татар і я хочу подивитись, як складається доля тих, хто опинився в установах пенітенціарної служби. Проблем в громадян України в Криму безліч – під питанням робота всіх держслужбовців, незрозуміло яким чином свої функції будуть здійснювати нотаріуси, судді, адвокати…
Чи є у вас якийсь контакт з кримською владою?
Поки що немає, але і в списку тих осіб, кому заборонено в’їзд до Криму, мене поки що теж нема.
Коментарі — 0