Слідами Каськіва. Американський інвестор хоче збудувати в Одеській області LNG-термінал
Екслюзивне інтерв’ю «Главкома» з Грегом Ламберсоном. Бізнесмен прибув в Україну і запевняє: готовий реалізувати проект за $700 млн
Американська компанія International Construction Consulting, LLC планує збудувати в Одеській області LNG-термінал для регазифікації зрідженого газу, що постачатиметься танкерами по Чорному морю з південних газоносних країн.
На спорудження заводу, потужності якого на першому етапі будуть щороку виробляти 5 млрд кубометрів газу, американці обіцяють залучити до $600-700 млн приватних інвестицій. В разі успішної реалізації, ця ініціатива стане одним з найпотужніших інвестиційних проектів в Україні, і своєрідним взірцем для подальшого залучення іноземних інвесторів.
Доцільно відразу ж уточнити, що запланований до реалізації проект не має нічого спільного з широко розрекламованою ініціативою попередньої влади. В 2012 році тодішній голова Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами Владислав Каськів підписав угоду з іспанською Gas Natural Fenosa про будівництво LNG-терміналу в Одеській області.
Але з часом в Україні спалахнув скандал, адже компанія Gas Natural Fenosa заявила, що ніяких документів не підписувала і взагалі не розглядає можливість участі в консорціумі щодо будівництва LNG-терміналу. З приходом нової влади голова МВС Арсен Аваков звинуватив Каськіва в причетності до розкрадання великої суми коштів. На його проекті будівництва LNG-терміналу поставили крапку.
{1-}
Колишня влада намагалася створити видимість диверсифікації джерел постачання енергоносіїв в Україну, а насправді робила все, щоб унеможливити нашу енергетичну незалежність від Росії.
Водночас власник компанії International Constrruction Consulting, LLC Грег Ламберсон, маючи досвід співпраці з такими акулами бізнесу як Шелл, Шеврон, Брітіш Петролеум, в інтерв’ю Главкому сказав, що його компанія таки доведе, що проект створення LNG-терміналу ефективний і рентабельний. А його акціонери, серед яких будуть й українські компанії, отримають задоволення від участі в цьому перспективному, на його переконання, проекті.
Скажіть будь-ласка, в чому суть та мета запланованого в Україні проекту?
Ми хочемо організувати доставку зрідженого газу в Україну і після регазифікації передавати його на внутрішній ринок по трубопровідній системі. Наша мета – постачати газ в Україну, щоб замістити ті обсяги, які Україна купує в Росії. Крім того, ми хочемо продемонструвати інвесторам, що в Україні можна реалізувати проект без корупційної складової, чесно, прозоро – так, як це робиться в західних країнах.
Ви вже побували в Одесі. З ким зустрічалися і які питання вирішували?
Так, ми були в Одесі. Там ми провели переговори з керівниками декількох компаній, але поки що рано оприлюднювати їхні імена, адже поки що вони не давали на це згоди. Свій проект ми плануємо реалізувати спільно з компаніями, які повірили в нашу ідею. Проект повинен бути максимально прозорим.
А чи зустрічалися ви з керівництвом Одеської області, адже для спорудження LNG-терміналу доведеться отримати певні дозвільні документи від місцевої влади?
Так, нам потрібно буде отримати певні дозволи від одеської влади, а також від уряду України. Але поки що ми з представниками влади про це не говорили, хоча плануємо провести такі зустрічі.
Це наш перший візит в Україну. Ми робимо перші кроки, тому спочатку зустрілися з представниками посольства США в Україні – там повинні знати, що ми плануємо реалізувати проект будівництва LNG-терміналу і розраховуємо на підтримку. Наші переговори з посольством США стосуються саме того, яку допомогу ми отримаємо від них, і, можливо, підтримка буде на рівні Посла США в Україні.
З якої країни можуть здійснюватися поставки зрідженого газу до Одеси – можливо, це буде газ з Азербайджану, Катару, Алжиру чи з іншої країни?
Поки що немає точної відповіді на це запитання. Зараз дуже багато заводів, зокрема й ті, що вийдуть на лінію з LNG-поставками цього року. Так що у нас вибір LNG-поставок достатньо великий.
В Україні був гучно розрекламований аналогічний LNG-проект за часів Януковича – тоді ставку робили на газ з Азербайджану. З приходом до влади нова команда заявила про безперспективність проекту, адже на східному узбережжі Чорного моря Азербайджан не збудував завод з виробництва зрідженого газу. А без цього неможливі поставки до запланованого українського LNG-терміналу.
Так, Азербайджан і Грузія почнуть виробляти зріджений газ лише через 4-6 років, а нам потрібно набагато скоріше. Термін, який знадобиться для розробки проектної документації та спорудження LNG-терміналу в Україні може тривати від 8 до 24 місяців.
Можна було б переорієнтуватися на поставки з інших країн, але влада заявила, що це проблематично, адже, щоб доправити паливо до Чорного моря, необхідно пройти дуже вузьку протоку Босфор, яку контролює Туреччина, а вона, ніби то, не дасть дозволу.
Так, прохід через Босфор – це один з критичних моментів. Але у нас є доступ до аналітичних розробок, які свідчать, що прохід через Босфор з точки зору екології та безпеки не матиме ніяких проблем. Ми добре розуміємо, що прохід через Босфор – це політична проблема і ми будемо працювати з метою її вирішення. Останнім часом політична ситуація на світовій арені дуже змінилася.
Нібито при проходженні через Босфор для танкера дедвейтом 150 тис тонн і довжиною близько 300 м потрібно забезпечувати особливі умови: потрібно перекрити зустрічний рух, надати спеціальний супровід LNG-танкеру і т.д.
Так, згідно з діючими договорами, при проходженні танкерів довжиною понад 250 метрів через протоки Босфор і Дарданелли потрібно забезпечити супровід двома спеціальними тягачами. Але прохід LNG-танкера не буде більш проблематичним, ніж прохід корабля з мінеральними добривами, що нині там здійснюється. В дійсності гальмом став чисто політичний момент. Існують розрахунки, що прохід LNG-танкера через Босфор загальмує прохід інших кораблів лише на 2 хвилини, а, можливо, й менше.
Падіння цін на нафту на світовому ринку потягнуло спад цін і на газ. Для наших споживачів це вигідно, але ви, мабуть, повинні орієнтуватися на такий рівень рентабельності, який зробить проект самоокупним. Нині в Україні ціна на газ впала приблизно до $200 за тисячу кубів, тоді як рік тому було в 2-2,5 рази більше. За якою ціною потрібно купувати зріджений газ в інших країнах, щоб після доставки в Одеський LNG-термінал його вартість була конкурентна порівняно з діючою на нашому ринку?
Саме цими розрахунками ми займатимемося впродовж наступних 2-х місяців, щоб зрозуміти ситуацію і зробити правильний вибір.
Стартовий обсяг запланованого виробництва - 5 млрд кубометрів газу на рік. Потім все залежатиме від ситуації на українському ринку газу, адже споживання газу скорочується, а власний видобуток почне зростати. Головна мета проекту – щоб Україна стала енергетично незалежною державою, якій з часом взагалі не потрібно буде імпортувати газ.
Мабуть, зробивши ці розрахунки, ваша компанія вибере й постачальника зрідженого газу в Україну?
Дійсно, ми проаналізуємо нині діючі світові ціни на газ і зробимо прогноз на майбутнє. Ми намагатимемося підписувати довгострокові контракти з постачальниками зрідженого газу, враховуючи його ринкову вартість. Крім того, буде передбачено хеджування ризиків, щоб в разі падіння ціни на газ проект не став збитковим.
В разі успішного старту, як буде виглядати LNG-термінал: це буде плавуча платформа для прийому танкерів із зрідженим газом, чи, можливо, буде збудовано стаціонарну споруду?
Ми плануємо використовувати плавучий завод - це буде LNG-термінал, поруч з яким зможуть паркуватися танкери. Зріджений газ з танкерів буде перекачуватися на цей завод, де він буде регенеруватися (перетворюватися з рідкого стану в газоподібний – Главком) і подаватися в газопроводи для подальшого господарського використання.
Переваги плавучих заводів в тому, що це екологічно чистий проект, адже не потрібно щось будувати на березі чи в морі. Крім того, його вартість значно нижча порівняно зі стаціонарними спорудами, а ще - його можна набагато швидше запустити у дію.
Якими ви бачите умови своєї роботи в Україні. Можливо, будівництво LNG-терміналу здійснюватиметься як державно-приватне партнерство?
Поки що ми розглядаємо реалізацію цього проекту лише зусиллями приватної компанії. Далі, можливо, виникнуть й інші варіанти. Якщо зацікавленість до проекту виявлять державні компанії, вони зможуть брати участь.
Поки що єдине, що нам потрібно від держави, це гарантії безпеки для нашого бізнесу. Ми залучатимемо приватний капітал в різних форматах, зокрема, інвестори володітимуть частиною акцій. Намагатимемося уникнути боргових зобов’язань, тобто, не будемо залучати кредити. Це будуть прямі інвестиції в Україну.
Який обсяг інвестицій планується залучити?
Це буде відображено в проектних розробках, які ми плануємо зробити найближчим часом. Думаю, протягом 3-х років буде залучено $600-700 млн. Щороку у нас будуть певні операційні витрати. Ми плануємо створювати в Україні якомога більше робочих місць – і не на короткий термін, а на довгострокову перспективу.
З огляду на назву вашої інжинірингової компанії - International Constrruction Consulting, LLC, вірогідно, компанія займається організацією проектів в різних куточках світу? Скажіть, а чи доводилося вам працювати з кимось із відомих лідерів у цьому сегменті бізнесу?
Так, звичайно. Ми займаємося організацією та управлінням проектами в усьому світі. Ви згадували проекти в Африці. Як консультанти проекту з виробництва зрідженого газу, ми три роки працювали в Анголі. Одна з останніх наших робіт – це проект у Новоросійську – там ми працювали з компанією Шеврон. На Сахаліні та Алясці - з компанією Ексон.
На умовах аутсорсингу ми працювали з багатьма світовими лідерами – Брітіш Петролеум, Шелл, Ексон Мобіл, Шеврон. Ми управляємо процесами з виробництва та реалізації зрідженого газу в різних куточках світу.
Я хочу, щоб запланований в Україні проект став би вигідним для наших акціонерів, серед яких будуть і українські компанії. Ми хочемо об’єктивно висвітлювати цей проект і в Україні, і в США. Ми намагатимемося показати, що LNG-проект можна реалізувати в Україні. Це стимулюватиме залучення інших інвесторів – вони повинні зрозуміти, що в Україні є майбутнє.
Перетворення природного газу в рідку фазу – шляхом його охолодження при температурі мінус 162ºC – дозволяє зменшити його обсяг більш ніж в 600 разів, що робить можливим його транспортування спеціально обладнаними танкерами. Потім цей газ знову перетворюють в газоподібний стан на спеціальних регазифікаційних терміналах і подають його в місцеві газопроводи для подальшого споживання.
Технологія зріджування природного газу (англійською мовою LNG, тобто liquefied natural gas) зробила світовий газовий ринок більш гнучким та мобільним, адже відпала потреба в трубопровідних системах для поставок газу з віддалених точок земної кулі.
Наприклад Японія стовідсотково задовольняє свої потреби за рахунок зовнішніх поставок LNG морським шляхом. Країни-лідери з поставок зрідженого газу: Катар, Малайзія, Алжир, Індонезія, Австралія та інші.
Коментарі — 0