Нефьодов назвав головну проблему держпідприємств: серед толкових нема охочих керувати
Перший заступник міністра економічного розвитку Максим Нефьодов
Нефьодов визнає, що кадрова проблема - велика проблема в державі, адже «ми всі вважаємо себе дуже розумними, класними та ефективними, тільки нам завжди заважають»
Перший заступник міністра економічного розвитку Максим Нефьодов розповів в інтерв’ю «Главкому», чому так важко відбуваються конкурси на посади директорів держпідприємств.
«Є технічні питання: конкурси блокують суди. У нас також є проблема з якістю кандидатів: велика кількість ефективних менеджерів приватного сектору не дуже розуміють, навіщо їм йти в державний, де купа проблем, погані умови роботи і важко щось показати, політичний вплив, тебе завжди критикують. У чому особиста мотивація? У нас є проблема з оплатою праці на цих підприємствах. Не так багато держпідприємств в Україні, де встановлені ринкові рівні зарплат», - сказав Нефьодов.
За його словами, є й філософсько-політичний рівень проблем. Для декого незрозуміло, як це державні підприємства будуть повністю незалежні? Вони сприймають державні підприємства як продовження держави.
«Міністр видає накази, розробляє законопроекти, в т.ч. дає накази своїм держпідприємствам щось зробити. В певному сенсі так керувати комфортніше і простіше. Просто питання, чи це ефективно? Ручний рівень керування призводить до того, що державні підприємства хронічно збиткові. У нас є окремі перлини, але в середньому все дуже погано. За останні 4,5 роки закрилося близько 300 держпідприємств», - зазначив перший заступник міністра економічного розвитку.
Він також вважає, що з цим треба боротись і доводити на успішних прикладах.
«Є «Укргазвидобування», «Укрпошта», аеропорт «Львів», інші підприємства, на яких пройшов незалежний конкурс для вибору СЕО. Вони почали працювати краще: збільшилась прозорість, підвищилась ефективність, фінансові результати. Треба йти таким шляхом. Але я також розумію людей, які негативно ставляться до залучення менеджерів з ринковою зарплатою. Вони кажуть: все одно вони все крадуть, тому яка різниця?», - сказав Нефьодов.
«Для більшості людей держава це не якісь закони, прийняті у Раді. Держава, це коли вони приходять в ЦНАП і кажуть: вау, тут справді щось змінилося – електронна черга, ввічливі люди, нормальні терміни видачі документів. І вони так і пишуть в Facebook: щось змінюється. Коли вони приходять в сервісний центр МВС і можуть за 2 години отримати водійське посвідчення без хабарів та можливості прискорити чергу. Коли вони можуть зайти на сайт ProZorro, сайт «Є-data» чи електронних послуг Мінюсту і побачити, що все працює. Якщо щось не працює 5 хвилин, то це вже новина в пресі. Ви можете собі уявити, що щось 5 хвилин не працювало три роки тому в Україні і всі скаржилися?», - продовжує заступник профільного міністра.
Водночас, Нефьодов визнає, що кадрова проблема - велика проблема в державі, адже «ми всі вважаємо себе дуже розумними, класними та ефективними, тільки нам завжди заважають».
«Як людина з бізнесу, можу сказати, що в бізнесі також велика проблема знайти людей, готових працювати як американці чи японці. З такою ж наполегливістю і ефективністю. А в державному секторі – це ще більша проблема. Тому що навряд чи найкращі випускники вузів мріють піти працювати в Мінекономіки чи Мінфін. Держава не пропонує ринкові умови зарплати. Держава пропонує досить погані умови роботи. Крім того у суспільстві створений образ державного службовця, за якого соромно. Працювати аудитором чи юристом це ого-го, а працювати держслужбовцем – це корупціонер або невдаха», - стверджує економіст.
На його думку, якщо ми хочемо, щоб державний апарат працював віддано, правильно і вирішував складні завдання, то мають бути кваліфіковані спеціалісти, які працюють в ефективних умовах, які не відволікаються на те, що в них нема кондиціонера, а взимку холодно.
«Що ви можете очікувати від людини, яка витрачає 2 хвилини, щоб відправити е-мейл, бо її комп’ютеру сім років. Як ви можете очікувати, що ця людина швидко надаватиме вам послугу? Так не буває.
Я дуже покладаю надії на експеримент з залученням нових реформаторських кадрів, який проводить секретаріат Кабміну. Це люди, які пройдуть відкритий конкурс, будуть відібрані кращі, ці люди будуть отримувати вищу оплату, а потім це розповсюдиться на весь державний апарат», - припускає заступник міністра.
Нефьодов вважає, що держава за 25 років зробила уже багато, щоб довіру до нових кадрів вбити. Тому зараз цю довіру можна лише заробити.
«Не можна просто взяти людину і сказати: вона пройшла конкурс, вона суперкласна. 90% громадян скажуть: то чиясь коханка, чи тато-депутат призначив. Якщо працював у великій компанії, значить, знайомий з олігархами. Якщо не працював в великій компанії, значить недосвідчений, прийшов і буде на нас тренуватися. Якщо працював на Заході, значить шпигун. Не працював на Заході? Навіть на Заході не взяли працювати! Це український підхід.
Не треба думати, що всередині державного апарату немає ефективних людей. Вони є. Питання в тому, аби їх виділити, аби зайняти їх не перекладанням папірців, а реальною роботою. Якщо створити для них умови, я абсолютно переконаний, що вони будуть працювати ефективно. В тому самому ProZorro не всі люди прийшли ззовні. Багато людей працювала в державному секторі, в департаменті закупівель міністерства, і вони можуть вчитися і працювати інакше», - резюмував перший заступник міністра економічного розвитку.
Детальніше читайте: Максим Нефьодов: Наступного року хотів би повернутися в бізнес. Здається, я тут уже затримався
Коментарі — 0