Володимир Бондаренко: Об`єднання посад мера Києва і голови КМДА неприпустимо

Володимир Бондаренко: Об`єднання посад мера Києва і голови КМДА неприпустимо

Голова КМДА після тотальної перемоги на виборах тандему Порошенко-Кличко не чекав звільнення і сам написав заяву про відставку

Голова КМДА Володимир Бондаренко після тотальної перемоги на виборах тандему Порошенко-Кличко не став чекати звільнення і сам написав заяву про відставку. За словами Бондаренка, це було зроблено для того, щоб розв’язати руки новому президенту і меру, і заточити всю систему влади у місті під новообраного градоначальника.

Однак така чесність Бондаренка зіграла з ним злий жарт: незадовго до виборів він, як і належить за законом, склав депутатський мандат. Отож після відставки з посади голови КМДА не зможе повернутися до парламенту – на відміну від деяких інших депутатів з нової влади, що усі ці місяці після Майдану сиділи на двох стілцях одночасно.

Володимир Бондаренко досить критично відгукується про переможців столичних виборів – «Удар» і Віталія Кличка. Зрештою, він має на це повне право - якщо врахувати, скількох одіозних персонажів протягнув до Київради Кличко.

Ви сьогодні написали заяву про відставку з посади голови КМДА. Не хочете співпрацювати з новою владою чи вас попросили?

Це нормальна європейська практика. Президент Петро Порошенко приступив до виконання своїх обов’язків, і йому треба розв’язати руки. Я думаю, що так мають чинити всі голови ОДА, які були призначені виконуючим обов’язки президента Олександром Турчиновим. Сьогодні нехай Порошенко визначає, що робити – чи лишити мене, чи когось іншого призначити.

Якого рішення очікуєте? Ходять чутки, що Кличко хотів би об’єднати посаду мера з посадою голови КМДА.

Сьогодні функції голови КМДА і київського міського голови не перетинаються. Ми діємо за різними законами – є закон «Про місцеве самоврядування», є закон «Про столицю України місто-герой Київ». Моїх знань і досвіду вистачало тримати Київ оці три місяці. Сьогодні у мене претензій чи образ нема жодних – хай Президент визначається. Все, що потрібно було зробити згідно з законами та Конституцією – я зробив. Я позбавився депутатських повноважень. Правда, мої колеги це схотіли наслідувати досвід мій. І сьогодні я є депутатом Київської міської ради, можу продовжувати працювати і в цій якості на благо Києва.

Чи потрібне, на вашу думку, взагалі об’єднання посад мера Києва і голови КМДА?

Це неприпустимо, на мій погляд. Не може в одному органі бути і державний контроль за місцевим самоврядуванням, і, власне, саме місцеве самоврядування. Треба звузити функції голови КМДА до трьох напрямків. Перший – це контроль за виконанням законів та Конституції на території міста. Друга функція – контроль за проходженням державних коштів в Києві. Це всілякі бюджетні процеси і т.д. Їм потрібен постійний аудит, тому що розбазарювання грошей у столиці завжди здійснювалося широкомасштабно. Третя функція – забезпечення функціонування органів державної влади, які розташовані на території Києва. Це переважно центральні відомства – Адміністрація Президента, Кабмін, ВР і т.д. Також міліція, прокуратура, СБУ.

Але вже лунають заклики про об’єднання цих посад під Кличка…

Ці заяви виходили з фракції «Удар», але вони законодавчо не підтримані – в парламенті не знайшлося голосів. Тому що це неєвропейська норма: норма не самоврядування, а самодержавства.

Що заважає Порошенку просто призначити Кличка головою КМДА?

Все може бути. Нема проблем. Але там порядок призначення трошки інший. Подання на призначення головою КМДА здійснює Кабінет Міністрів, а Президент призначає. В даному випадку треба, щоб Арсеній Яценюк подав кандидатуру Кличка.

Ви будете критикувати таке призначення, якщо воно станеться?

Таке об’єднання посад дуже суб’єктивізується потім. Якщо при Омельченку спочатку воно набирало якихось таких форм, на які можна й погодитися – то коли над Омельченком вже не було ніякого контролю, почалися масова забудова. Більше 400 конфліктів. При Черновецькому це набрало форми взагалі тотальної корупції. А чому так сталося? Тому що Черновецькому підпорядковувався прокурор, керівник столичної міліції… Це неприпустимо, ніде в світі такого немає.

Наскільки закономірними є результати останніх виборів до Київради?

Вони закономірні, безумовно. Так люди проголосували. Але частина цих людей – величезна частина! – була фінансово стимульована. Всі це знають добре. На жаль, кияни мої рідні, які пройшли через Майдан, які дуже добре себе показали… Знайшлися ті, хто, очевидно, вже забув, що таке Майдан.

А інший бік справи – це те, як формувалася і як трансформувалася територіальна виборча комісія. Одна політична сила замінила спочатку голову, потім секретаря, а потім при жеребкуванні один зім’ятий номерочок виявився першим. Там багато таких питань, але я не хочу до них повертатися. Люди зробили такий вибір – значить, так воно і буде. Будуть інші вибори.

Чого чекати від команди Черновецького, яка майже повним складом, окрім найодіозніших фігур, повернулася до Київради?

Вони швидше почнуть робити те, що робили...

Багато хто з них обирався під брендом «Удару»…

Йшли і за списком «Удару», і як мажоритарники. Ви ж бачили, що відбувалося? Велика маса людей свідомо прийшла на дільниці, їм там не забезпечили необхідні умови для голосування. Розповсюджувалися навіть чутки, що це місцева влада винна у тому, що на виборах черги. Хоча всі комісії створювалися без будь-якої участі КМДА – вони створювалися кандидатами у президенти. Частина з кандидатів вибула, забравши своїх представників у ТВК. Тому частина комісій працювала у звуженому складі, у дуже важких умовах. І голосували хто скільки хотів і коли хотів – вже без будь-якого контролю.

Ви вважаєте, що були фальсифікації, які вплинули на результати виборів?

Я впевнений в цьому, але ще раз кажу, що судитися ні з ким не збираюся. Після Майдану – це жах. І якщо такий виборчий закон залишиться, і таке ставлення – не бачити нам Європи.

Чому «Батьківщина» провалила вибори у Києві?

Безумовно, низький відсоток можна пояснити бездарністю київської міської «Батьківщини», яка боролася за місце у списку, а не за виборця. Взагалі, «Батьківщина» Майдан видюжила на своїх плечах. Запитайте, хто там всю зиму був разом з простими киянами – там була вся фракція «Батьківщини». «Свобода» - боролася, там дійсно хлопці молодці. А от одна інша фракція демократична була тільки в особі лідера – і більше нікого з них я там не бачив жодного разу.

Так от «Батьківщина» під керівництвом людей, які між собою гризлися за місце у списку, збирала під вибори якісь кошти. Ця традиція пішла ще від Анатолія Семиноги (керував Київською організацією «Батьківщини» у 2005-2011 рр. – «Главком»). Багато колишніх партійців, нормальних людей, могли би працювати, але їх у список не включили, а включили тих, хто сплачував виборчі внески, таке враження у мене.

Сьогодні «Батьківщина» повинна відроджуватися з нуля. Чистий листок і перереєстрація членів партії – це єдиний вихід. Я вважаю, що Юлія Володимирівна повинна зважити на ці обставини.

«Батьківщина» ображалася на вас за те, що ви у своїй політичній рекламі під час виборів своє прізвище писали крупним шрифтом, а назву партії – дрібним. Вам подібні претензії надходили?

Якщо дехто з людей вбачає у цьому причину поразки партії – йому треба пройти тест на адекватність. Яким шрифтом ти не пиши, а суть-то залишається.

Ваша фракція у Київраді з трьох людей планує вливатися у коаліцію до Кличка?

Сьогодні ми займаємо дуже тверезу позицію: поки ми не бачимо ані хороших, ані поганих кроків. Хоча деякі натяки на них є. Кажуть: будемо перевіряти колишні рішення. З задоволенням подивлюся, хто і що хапав в ці роки. Це теж дуже цікаво. Правда, перспектива майже нульова. Я не такий тут мрійник і оптиміст, як ті, що обіцяють прийти, перевірити, хто як крав землю, і повернути її назад. Не дуже це вдається, як правило.

2,5 тис ділянок, які свого часу були надані людям, досі не були оформлені. З них не йде ні копійки грошей до бюджету міста, а це 770 млн грн. на рік. А чому не йде – тому що хабарники у КМДА сиділи і обдирали людей. Тобто той, хто отримав земельну ділянку в оренду або у власність, мусить сходити до трьох заступників голови КМДА і отримати у всіх візи. Ну, але це ж не просто – візи отримати… От вони і не йдуть, бо не хочуть нести чиновникам щось. І так воно все і висить – і місто «в нулях», і ті (хабарники – «Главком») сидять. Ну, двох тих заступників я вже звільнив, а третій до цього часу ховався на лікарняному. Зараз зрадів і вийшов – каже, прийшло дуже багато хороших людей, вони мене підтримають. Скільки їх зі схованок сьогодні повилазило! Дуже хворіє, сидить на лікарняному Зоріна Світлана. Андрій Вавриш, який незаконно був прийнятий на роботу в управління архітектури, бо не мав відповідної освіти. Таких з десяток можна нарахувати. От вони ховалися, а тепер повиходили, дуже щасливі, що так сталося. Є такі фахівці, які кожного дня брали лікарняний – приходили на роботу і тут же йшли на лікарняний, щоб в цей день по закону я не міг їх звільнити.

Віталій Кличко, вочевидь, не дуже розбирається у міській проблематиці. Хто буде керувати містом у якості «сірого кардинала»?

Думаю, знайдеться багато консультантів і людей, які казатимуть йому, що робити. Я йому вже говорив, що в нього у фракції є хороші спеціалісти по МАФах – у декого з нардепів «Удару» їх по 500 і більше. От вони можуть, наприклад, керувати цим сектором.

Кого ви маєте на увазі?

Я не хочу по судах ходити, у мене не так багато часу.

Кличко вже заявляв, що призначить керівником своїх радників Ігоря Ніконова – бізнес-партнера Дмитра Фірташа і забудовника Вагіфа Алієва. Як ви оцінюєте цю кандидатуру?

Так, я знаю цю фірму, вона пов’язана з Алієвим, люди дуже близькі. Ну, нормальне призначення. Треба ще по спорту призначити когось з чеченців …

А як щодо Павла Рябікіна, якого Кличко обіцяв призначити своїм першим заступником?

Я все розумію, не розумію тільки, що має на увазі Кличко. У київського міського голови немає заступника – у нього є тільки секретар Київради і голови комісій, а заступники є у голови КМДА.

Ну, будемо вважати, що Кличко упевнений, що його точно призначать головою КМДА.

Можливо. Але такої посади просто немає. Я знаю Рябікіна, але нічого особливого про нього сказати не можу.

Чи справедливим було б вважати, що, перемігши на виборах, Кличко потрапив у ситуацію «пан або пропав»?

При такому рівні контролю за всіма сферами міського життя, який виникає при тотальній перемозі однієї партії, треба бути обережним. Я Кличку говорив: «Ти можеш відчути себе абсолютно по-іншому. Ти будеш бачити будь-яку яму – вважай, що це твоя яма, нема кому писати листа, щоб її зробили. Або купа сміття, або порив мережі, чи інші проблеми».

Я коли був народним депутатом, то писав депутатські запити на ім’я ще Володимира Макєєнка (останнього голови КМДА, призначеного Януковичем – «Главком»). А коли мене призначили головою КМДА і я почав працювати – навздогін ще кілька днів я отримував свої ж листи до себе. Це феноменально!

Чисто по-людськи, не образливо вам те, що ви відмовилися від депутатського мандату, як і належить за законом голові КМДА, а тепер втрачаєте і цю посаду?

Можливо, колись в Україні буде правовий порядок. І ніхто, включаючи Пашинського чи Сенченка (в.о. голови Адміністрації президента та його заступник, які так і не склали депутатські мандати – «Главком»), не буде досиджувати на двох стільцях. Я п’ять разів обирався народним депутатом, тому для мене це не було якоюсь там проблемою. Я вийшов зі складу депутатів згідно зі своєю заявою. На вибори я пішов, усвідомлюючи дуже слабкі шанси на перемогу, тому що при владі у чесні вибори ніхто не грається – це найкритикованіша посада.

На вашому виборчому окрузі будуть призначені вибори через те, що ви склали мандат. Будете висувати свою кандидатуру?

Я подивлюся, як буде розвиватися ситуація. Якщо буде там іти якийсь чоловік, якого я не люблю або не хочу, щоб він представляв моїх виборців, – я можу поправити ситуацію.

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: