«Прозорі» вибори 2019 року можуть не відбутися
Реальна проблема існує, а зрозумілих та правових шляхів вирішення не видно
Вже пройшло два роки з моменту ухвалення Закону України «Про публічні закупівлі» та роботи системи «ProZorro», проте його окремі проблеми можуть викликати негативні наслідки вже зараз. Зокрема, це стосується проведення виборчого процесу.
Раніше, ще з 1998 року, необхідні для підготовки та проведення виборів в Україні закупівлі, здійснювалися за спрощеними порядками. Проте в лютому 2016 року, був встановлений новий порядок здійснення таких закупівель, який встановлюється Законом України «Про публічні закупівлі», який має занадто довгі для виборчого процесу строки тендерних процедур з моменту оголошення пропозиції до підписання відповідного договору (не говорячи навіть про його виконання) та інші ризики.
Зокрема, закупівлю послуг з виготовлення виборчих бюлетенів необхідно проводити за процедурою відкритих торгів, мінімальний строк відкритих торгів становить 27 або 48 календарних днів, в залежності від сумі. На думку ЦВК, орієнтовна вартість закупівлі послуг з виготовлення бюлетенів для голосування в день виборів Президента України – 93 557 380 гривень, що автоматично передбачає строк в 48 днів. Це при тому, що ЦВК має забезпечити виготовлення виборчих бюлетенів не пізніш як за 7 днів до дня виборів, тобто протягом 16 календарних днів, а кількість кандидатів в бюлетені буде відома за 22 дні до дня виборів.
Це лише окремі проблеми, з якими, поза непідготовленими представниками окружних виборчих комісій, ризиків блокування публічних закупівель скаргами та іншими, зіштовхнуться ЦВК та ОВК.
Положення цього закону є спеціальними та такими, що ухвалені пізніше за виборче законодавство, відповідно перевага має надаватися саме ЗУ «Про публічні закупівлі». Особливо якщо врахувати окремі норми вказаного закону, відповідно до яких, умови, порядок та процедури закупівель товарів, робіт і послуг регулюються виключно цим Законом, крім випадків, передбачених цим Законом, і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України. І це перетворює вищезазначені ризики на реальні проблеми.
Центральна виборча комісія розробила відповідні законодавчі зміни, направлені на вирішення цієї проблеми проте такий законопроект зареєстрований не був. Причини цього не до кінця зрозумілі як і не зрозуміло яким чином тепер виходити із ситуації що склалася. Оскільки, на перший погляд, залишаються варіанти зриву виборчого процесу або відповідальності для посадових осіб щодо порушення профільного законодавства.
Можливим варіантом, є штучний обхід таких процедур, шляхом дробління цін угод, щоб занизити їх до мінімального граничного порогу до 200 тисяч гривень тощо. Та найгірше, в цій ситуації – реальна проблема існує, а зрозумілих та правових шляхів вирішення не видно. А під загрозою зрив національних виборів 2019 року.
Коментарі — 0