Микола Бєлєсков Головний консультант відділу воєнної і воєнно-економічної політики Національного інституту стратегічних досліджень

Брюссельський саміт НАТО для України. Сім головних результатів

Пам'ятка про те, як сприймати результати Брюссельського саміту НАТО для України, якщо ви реально за Євроатлантичну інтеграцію країни, а не за несвідоме підігравання Москві чи Будапешту

  1. Україна вийшла на саміт із пристойними результатами. В тому числі це стосується ухвалення нового закону про національну безпеку. Реформи сектору безпеки і оборони ідуть лише 2 роки. Водночас ідуть на це занадто великі гроші в абсолютний показник. Тому сенсу чекати великого прориву за цей час немає.
  2. Україна на сьогодні партнер №1 НАТО в регіоні щодо підтримання безпеки і в трійці лідерів щодо партнерства серед більш як 15 країн-партнерів, поступаючись лише Швеції і Фінляндії. Внесок України в міжнародну безпеку (майже 6% ВВП на сектор безпеки і оборони) на сьогодні значно переважує те, що ми отримуємо від міжнародної спільноти у формі допомоги. Україна - нетто-контрибутор безпеки.
  3. Брюссельський саміт НАТО підтвердив політику відкритих дверей і рішення Бухарестського саміту Альянсу 2008 року. Для України ці речі є принциповими. Адже на сьогодні в США обговорюється можливість відмовитися від політики розширення НАТО як одного із елементів гіпотетичної домовленості із РФ. Тому найгірший варіант це припинення політики розширення, щоб ми не робили і тим самим це означало б для України вічно залишитися в сірій зоні безпеки між НАТО і РФ, не залежно від наших зусиль.

  4. НАТО іще довго в політиці щодо України виходитиме з того, що практичні моменти співпраці і посилення української обороноздатності - це ключовий момент для безпеки самого Альянсу. Проте на відміну від подібної політики щодо Тунісу, Іраку чи Афганістану формат практичної співпраці України із НАТО дає можливість нам і далі підтягувати наш сектор безпеки і оборони до членства через Річну національну програму (РНП) і Стратегічний оборонний бюлетень (СОБ). Тому наше парнерство не у форматі назавжди, а трамплін до чогось більшого.
  5. Угорщина не може блокувати Євроатлантичну інтеграцію України. Євроатлантична інтеграція України - це виконання РНП і СОБ, а не проведення Комісії Україна-НАТО на різних рівнях. КУН - це лише інструмент, а не сама Євроатлантична інтеграція як така.
  6. Так само те, що Альянс знайшов можливість провести засідання за участю президента України і глав держав і урядів НАТО, незважаючи на опозицію Угорщини, свідчить про те, що під час формального нейтралітету НАТО Альянс не дозволить Угорщині поставити співпрацю із ключовим партнером під загрозу в угоду двостроннім питанням. НАТО погодилося розглянути прохання України приєднатися до Ініціативи парнерства з взаємосумісності. Очікувати те, що Альянс погодився б на таке рішення через декілька місяців після початку таких дискусій, наївно. Бюрократії так не працюють. Проте згода розглянути таке прохання відкриває можливості або отримати участь в цій ініціативі, або обміняти відмову від цього прохання на щось практичніше.
  7. НАТО продовжує і далі підтримувати Україну в протистоянні із РФ, не визнаючи факту окупації Криму і закликаючи РФ виконати Мінські домовленості, наголошуючи на відповідальності Москви за їхню імплементацію. Важливо, що в деклації було згадано про кримсько-татарський народ, який РФ переслідує, і про українських бранців Кремля.

Тільки реалістичні очікування і розуміння позиції своїх партнерів може допомогти вибудувати взаємовигідну співпрацю Україна-НАТО. Водночас альтернативи Євроатлантичній інтеграції України немає, незважаючи на те, що саме членство - це питання не найближчої перспективи.

Думки авторів рубрики «Думки вголос» не завжди збігаються з позицією редакції «Главкома». Відповідальність за матеріали в розділі «Думки вголос» несуть автори текстів

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: