Скажене похмілля. Українське кіно в умовах коронавірусної реальності
Культурний фронтТріщать бюджети. Плачуть актори. Інвестори не відповідають на дзвінки продюсерів…
Голова Держкіно Марина Кудерчук і активні гравці сучасного українського кінопроцесу розповіли «Главкому» про скажені часи випробувань кінобізнесу – карантином, коронавірусом, новим бюджетом...
Часи складні, але надія не помирає
Фільм жахів, зомбі-трилер – так або інакше дотепники нині називають визначальний жанр нашого буття в самоізоляції та на карантині. Кіногалузь на власній шкірі відчуває ці улюблені моторошні жанри. Адже у всьому світі призупинено зйомки багатьох фільмів, серіалів, кінотеатри порожні, а кінофестивалі або граються в онлайн або взагалі скасовують/переносять свої заходи. Такі стоп-кадри теперішнього некінематографічного життя. Навіть вічно живий Джеймс Бонд, якого раніше не брали ні кулі, ні стріли зараз також закляк над прірвою з обнадійливим слоганом «Не час помирати!» (така назва нового епізоду бондіани, прем’єра якого перенесена подалі від гріха, на непевний час.
Навіть такий монстр сучасного кінобізнесу, як стрімінгова платформа Netflix, також переписує творчі плани. Хоча карантин і приніс цій успішній компанії майже 16 млн. нових підписників-шанувальників та майже $6 млрд прибутків. Не було би щастя, та нещастя допомогло – розширили базу глядачів на диванах. Можливо, це єдина корисна історія від карантину в контексті кризи світового кінобізнесу. Бо якщо говорити вже про наші місцеві справи, то тут лишень залишається заплакати...
Відразу після новорічних свят та 8 Березня українське кіно прокидалося, як після п’янкого святкового сну, – з рожевими надіями та оптимістичними виробничими планами (рахували нові бюджети, формували релізи). І от воно прокинулося ніби після похмілля вже у новій коронареальності. І все догори дригом.
Знімальні майданчики порожні. Графік українських прем’єр збився з дороги. Тріщать бюджети. Плачуть голодні актори. Інвестори не відповідають на телефонні дзвінки продюсерів. Переносять фестивалі (наприклад, «Молодість» перенесли на серпень, але не факт, що буде саме так).
Зате зараз є час дивитися на диванах – Довженко, Савченко, Параджанов, або, на крайній випадок, – «Пес», «Нюхач», «Кріпосна», «Кайдаші» та інші ласощі, які до карантину встигли назнімати українські кінокомпанії...
***
«Під час карантину громадяни можуть безкоштовно дивитися сучасне українське кіно»
Марина Кудерчук – голова Держкіно України.
Як відомо, урядом України в держбюджеті на 2020 рік на розвиток кінематографічної галузі було передбачено близько 750 млн грн. Проте у зв’язку із карантинними заходами та секвестром бюджету, асигнування загального фонду бюджетної програми «Державна підтримка кінематографії», тобто весь бюджет Держкіно на кіновиробництво, були зменшені до 450 млн. грн
Через карантин кінотеатри змушені були припинити свою діяльність, що призвело до повної зупинки кінопрокату по всій країні. Були перенесені на невизначений термін гучні кінотеатральні релізи та прем’єри таких фільмів, як «Передчуття» В’ячеслава Криштофовича, українсько-чесько-словацької копродукційної картини «Пофарбоване пташеня» Вацлава Маргоула та багатьох інших. Але по завершенню карантинних заходів ми все ж очікуємо на релізи вже згаданих фільмів та на цьогорічні прем’єри таких українських стрічок, як призер Венеційського МКФ «Атлантида» Валентина Васяновича, «Олекса Довбуш» Олеся Саніна та інших.
Зараз важко говорити про точну кількість фільмів, які не будуть завершені цього року через скорочення видатків, адже зобов’язання за вже запущеними проєктами в певному обсязі повинні бути виконані. Це залежатиме й від дати завершення карантину, адже у багатьох кіновиробників були зірвані сезонні підготовчі періоди та безпосередньо самі зйомки, отже, можливі переноси на наступний рік.
Також зараз складно уявити механізми збільшення державного фінансування кіновиробництва, адже дуже витратна боротьба української влади з пандемією та її наслідками у самому розпалі.
На превеликий жаль, також значно скорочено видатки на міжнародні кінозаходи як в Україні, так і за кордоном. Напевно, буде скасовано чи перенесено в онлайн представлення Української кіноіндустрії на МКФ у французьких Каннах та Аннесі, під загрозою й проведення та участь у багатьох інших заходах.
Але внаслідок такого перерозподілу виникає можливість все ж не так радикально зменшити фінансування саме виробництва фільмів. Вже зараз дистанційно проходить 13-й конкурс кінодебютів, до участі в якому допущено 176 кінопроєктів. В процесі розробки перебуває новий порядок проведення пітчингів. Саме за ним вже цього року буде проведено наступний, 14-й конкурс, до якого повинні увійти ігрові, неігрові та копродукційні кінопроєкти.
Також певну частину коштів планується спрямувати на популяризацію національних фільмів та на повернення частини кваліфікованих витрат під час зйомок в Україні іноземним кіновиробникам (кешрібейти). У найближчих планах – впровадження такого нового для Агентства виду державної підтримки кіно, як девелопмент: розробка проєкту та сценарію фільму, пошук фінансування та потенційних копродюсерів проєкту. При невеликих видатках така форма підтримки галузі дуже актуальна в умовах пандемічних обмежень та матиме позитивний результат у майбутньому.
Держкіно знаходиться у постійній взаємодії з усіма гілками влади та головними стейкхолдерами української кіноспільноти, проводяться регулярні консультації та онлайн-зустрічі. Постійно ведеться робота з удосконалення та діджиталізації процесів в Агентстві: завдяки ефективному співробітництву з Міністерством цифрової трансформації України ми вже запровадили електронне прокатне посвідчення, запустили новий сайт Держкіно. Під час карантину громадяни можуть безкоштовно дивитися сучасне українське кіно та різноманітні освітні майстер-класи від провідних фахівців кіногалузі на оновленому YouTube-каналі Агентства. Налагоджуються нові тісні та ефективні взаємовідносини Держкіно з українськими онлайн-кінотеатрами.
***
«Головна мета індустрії – запустити виробництво після тривалої вимушеної паузи»
Вікторії Ярмощук – СЕО Film.ua Group, однієї із найпотужніших компаній з виробництва кіноконтенту у східній Європі. Проєкти компанії здобувають високі рейтинги на українських телеканалах, вони затребувані і в інших країнах.
Ситуація, яка склалася, безумовно, матиме важкі економічні наслідки. Зупинено виробництво, відкладені на невизначений термін кінотеатральні релізи, скасовані індустріальні заходи, кордони закриті. Наслідки прогнозувати дуже важко, тому що майбутнє поки неясне. За оптимістичним сценарієм, ми зможемо відновити виробництво влітку і до кінця 2021 року вийдемо на ті показники, які були досягнуті в кінці 2019 року – року вдалого і продуктивного. Що стосується трендів, то світова тенденція – зростання ролі платформ і в цілому онлайн-сегменту дистрибуції і показу контенту – спостерігається і у нас. Зростає роль і супутникових нішевих каналів, тобто в цілому тенденція VOD - video on demand, коли глядач сам формує свою «сітку перегляду» і сам програмує себе. Але в цьому сенсі нічого не змінилося, і це точно та область, на яку будь-який виробник контенту зараз повинен дивитися дуже уважно. Сьогодні, коли кінотеатри стоять на «стопі» у всьому світі, наша дистрибуція і маркетинг сфокусувалися на залученні аудиторії саме на ці перспективні канали комунікації та поширення контенту.
В цілому, абсолютно точно, конкуренція за глядача виросте, і лідерами стануть ті, хто зможе задовольнити потреби аудиторії в якісних цікавих захоплюючих історіях. Час «стопа» може бути для всіх нас несподівано корисним. Це час для девелопменту, для розвитку, для написання, аналізу, відбору нових історій, які вже в 2021 році стануть новим фільмами і серіалами. Так що в майбутнє ми дивимося з оптимізмом. Ми переглядаємо бюджети, оптимізуємо витрати, але стратегічні завдання для Film.ua Group залишаються колишніми. Можливо, зміниться тактика, але не глобальні цілі. У нас є колосальний досвід роботи в некомфортний умовах. І наша бізнес модель, вміння монетизувати всі, працювати за оптимальною схемою, орієнтація на креатив і якісний контент, думаю, послужить нам гарну службу в ці часи.
Cтан невизначеності, складне економічне становище, в якому опинилося все людство не сприяє потоку інвестицій в будь-який бізнес. У тому числі і в наш. Але cлідом за кризами завжди слідують підйоми, а ситуація, в якій ми всі опинилися, вимагає осмислення, промовляння, творчої рефлексії. І наша діяльність абсолютно точно буде затребувана.
Безумовно, як і у всіх секторах економіки, оптимізація, скорочення виробничих бюджетів, важливою частиною яких є гонорари не тільки акторів, а й творчих команд в цілому – необхідність для виживання галузі в цілому. Але це час, який потрібно пережити, тому що головна мета індустрії на сьогоднішній момент – запустити виробництво після такої тривалої вимушеної паузи. Нам як ніколи потрібні будуть здатність до взаємних компромісів і співробітництво, і розуміння всіх учасників процесу – без прибутку, яку бізнес повинен генерувати, розвиток галузі неможливо. Будемо розмовляти, обговорювати, домовлятися.
Ми сподіваємося на те, що нам вдасться реалізувати 80% своїх планів. Пандемія призупинила прокат фільму «Черкаси», який був у нас на дистрибуції. Ми плануємо відновити прокат і ще раз показати цей фільм, який набув неймовірної актуальності у світлі того, що відбувається. 19 березня мала відбутися прем'єра спортивної драми «Пульс», і ми повністю готові до кінотеатрального прокату, чекаємо з нетерпінням, коли запрацюють кінотеатри. У березні ми увійшли в зйомки комедії «Зірки за обміном», прем'єра якої запланована на кінець 2020 року. Зйомки зупинені, але дату прем'єри ми не змінювали – група повністю готова відновити виробництво як тільки це стане можливим. На літо у нас заплановані зйомки декількох повних метрів. Назви поки не розголошуємо.
Ми були вимушені зупинити знімальний процес наших телесеріалів «Після зими», «Роман з детективом». Незважаючи на те, що з великим успіхом зараз йде серіал «Відважні», виробництво зупинене. Але наші виробничі відділи в повній бойовій готовності відновити зйомки. Тобто при продовженні карантину до середини травня ми не опинимося в катастрофічному становищі, буде непросто, буде багато роботи, але ми її зробимо.
В силу обставин, зараз повним ходом йде девелопмент великої кількості фільмів і серіалів. І багато хто з них побачать світ у 2021 році. В цілому наша політика і наше ставлення до того, що ми виробляємо, не змінюється – прем'єра, це просто етап у великому виробничому циклі, і кожен із запущених проєктів повинен прийти до глядачів.
***
«Світовий кіноринок втратить 45% своїх прибутків»
Олег Кохан – один з найтитулованіших українських кінопродюсерів. У його фільмографії картини Кіри Муратової, Кшиштофа Зануссі, Романа Балаяна, Олександра Міндадзе. Новий етап – співпраця з режисером Мирославом Слабошпицьким над проєктом «Антропоцен». Коронареальність вносить свої корективи, втім, робота триває.
За прогнозами у 2020 році світовий ринок втратить 45% прибутків порівняно з 2019-м. І Україна не виняток! Зйомки усіх проєктів зупинені, а етапи пре- і постпродакшен гальмуються. Майже єдині, хто може працювати у звичному темпі, це сценаристи. Режисери, актори і художники-постановники намагаються працювати над проєктами у нових умовах онлайн читок сценаріїв, кастингів, репетицій, ілюстрацій та відбору натур. Сформовані знімальні групи в очікуванні нових дат зйомок, які підуть у розріз акторським графікам і це стане додатковим ускладненням, коли всі кинуться знімати після карантину! А поки усі ждуть! Прибутки від онлайн-прем’єр та VoD-релізів, безумовно, складно спрогнозувати, а визначитись з офлайн прем’єрами ще складніше! Але всі знають, що найбільша темрява перед світанком – глядач повернеться у кінотеатри, а кінозйомки поновляться! Що ж до шляхів виходу з підвалів самоізоляції, це вибір кожного – ми ж усі вже подивились «Паразитів»?
Ті інвестори, з якими уже підписані угоди, не змінили своїх намірів інвестувати у кіно. Напевно, ми внесемо корективи у маркетингову стратегію і, можливо, змінимо пріоритетність реалізації проєктів. Адже контекст зовнішньої загрози у вигляді вірусу диктує певні тематичні та інструментальні корективи.
Найбільші кінофестивальні форуми перенесли дати проведення, адже їх функція не обмежувалась прем’єрними переглядами відібраних стрічок! У першу чергу – це майданчики для професійного спілкування, маркет нових стрічок, ідей та кампаній. В історії фестивальних гігантів траплялись паузи. Причиною були революції чи війни. Безумовно, безслідно це не пройде, адже, наприклад, Канський фест кожного року збирає близько 40 тисяч кіногурманів, які беруть участь у форумі, купують і продають квитки, пишуть про прем’єри і т.д. Але це той випадок, коли онлайн не вихід! Тому, збитки понесуть і організатори, і економіка країн, і учасники, які запланували світові прем’єри своїх фільмів! В урізаному форматі о-лайн деякі фестивалі спробують провести кіномаркети, адже індустрія не може завмерти і крім зйомок, у продюсеров ще безліч етапів реалізації кінопроєктів до і після – пітчінги з копродукції, скрінінги і т.д. Результати таких мультинаціональних live-дискусій передбачити неможливо.
Великі гравці зараз оптимізують витрати і концентруються на пріоритетах. Наприклад, Netflix, зупинив роботу на другим сезоном серіалу «Месія», адже зйомки мали проходити у різних країнах. Перенесені прем’єри 25-ї стрічки Бондіани та багатьох інших.
***
«Український «Довбуш» може з’явитися на стрімінгових платформах»
Олесь Санін вже тривалий час працює над складним і амбіційним проєктом «Довбуш» про легендарного українського ватажка, опришка. Довбуш, мабуть, найцікавіший український кінопроєкт 2020 року. Усі чекають прем’єру. Але пандемія вносить свої корективи.
«Планували закінчити Довбуша в цьому році. Через пандемію, як і у всіх, змінюються плани... Фінансування від держави більше не очікується, на закінчення проєкту плануються кошти продюсерські (інвесторів, рекламні, попередні продажі та ін.). Фільм зараз орієнтується переважно на національний ринок. Але ведуться переговори і з іноземними партнерами... Ринкова ситуація докорінно змінюється у зв’язку з пандемією. Очікуваний фінальний бюджет фільму – близько 100 млн. грн. До проєкту є інтерес іноземних кампаній. В фільмі знімаються Сергій Стрєльніков, Олексій Гнатковський (дебют), Даша Плахтій... і польські Агата Бузек і Матеуш Костюкевич. Можливий вихід фільму або його розширеної версії на міжнародних стрімінгових платформах. Ми над цим працюємо, але насправді, коли цю пошесть попустить і ми вийдемо на майданчики і відкриють кордони, це велике питання. Ну, але дурень думою багатіє.
***
«В Україні не так багато кінотеатрів, щоб їх закривати»
Людмила Борисівна Горделадзе – член Ради з держпідтримки кінематографії, керівник художньої політики знаменитого кінотеатру «Жовтень». Цей кінотеатр у центрі столиці, на Подолі, вона буквально виплекала – відроджувала, відбудовувала, зробила успішним фестивальним і арт-хаусним кіноцентром України. На думку пані Людмили, теперішня ситуація (карантин, зупинка роботи кінотеатрів) боляче вдарить по кінопрокату, по кіногалузі загалом. Але нема підстав панікувати, мовляв, після карантину будуть закриватися кінотеатри. В Україні, на відміну від інших країн, вже не така велика кількість кінотеатрів, щоби їх ще й закривати. В теперішній час різні кінотеатри шукають різні форми роботи (загалом, через онлайн), аби тримати контакт зі своєю аудиторією. Насамперед, це стосується кінотеатрів, які працюють з фестивальним, арт-хаусним контентом, у них є свій глядач. Як каже Горделадзе, карантин помітно змістив у часі релізи багатьох нових українських фільмів 2020 року. Але є сподівання, що після карантину ці нові стрічки з’являться на екранах українських кінотеатрів – «Атлантида», «Пульс», «Тарас. Повернення», «Я працюю на цвинтарі...» інші. Деякі стрічки, прокат яких обірвався, можуть і продовжити своє екранне життя, зокрема «Толока» (фільм Михайла Іллєнка).
***
«Відбір нових кінопроєктів буде обмеженим»
2019-го яскраво засвітився фільм «Мої думки тихі», до якого і сьогодні прикута велика увага критиків і глядачів. 2020-го був би час презентувати цю талановиту стрічку режисера Антоніо Лукіча в різних містах та країнах. Але коронавірус змінив правила гри в кіноіндустрії. І грізно поставив запитання про виживання українського кіно в умовах коронавірусних лещат. Втім, виконавиця головної ролі в «Думках», актриса Ірма Вітовська, переконана, що українське кіно виживе і за теперішніх випробувань, адже і раніше було не все просто.
«Втім, думаю, відбір проєктів згодом буде доволі обмеженим, а загальна ситуація вплине, мабуть, і на зменшення кількості картин у виробництві, - каже Ірма Григорівна. - Тож, звісно, для більшості цей новий період буде доволі важким. Мабуть, і гонорари впадуть, бо бюджети проєктів будуть меншими? Нові проєкти, де я задіяна, не обговорюватиму допоки не завершиться їх виробництво. Зараз взагалі не бачу сенсу говорити про якісь плани і роботу наперед. Наразі обговорюємо з колегами різних департаментів кіноіндустрії проблеми та виклики цього часу. Я особисто підтримую різні моделі виходу з кризи, що пропонують гравці індустрії, як то Українська кіноакадемія, Держкіно, експерти та активні спільноти. Загалом можу сказати, що до літа все ще буде у стані запитань...
***
«Ніколи так багато часу, як зараз, не проводив з сім’єю»
Назар Задніпровський – зірка фільму «Скажене Весілля» та провідний актор Національного театру ім. Франка, каже, що зараз українським акторам далеко наперед зазирати не доводиться, оскільки знімальні графіки різко змінив коронавірус. Тому актори чекають літа і старту знімального періоду за сприятливих обставин.
Один серіал, що мали знімати у березні-квітні (у мене там головна роль) поки що перенесли, невідомо на коли. А з середини квітня мав стартувати серіал «Будиночок на щастя 3», його перенесли на літо. З середини травня мало стартувати продовження серіалу «Великі Вуйки», теж проєкт перенесли на літо. Усе залежить від завершення карантину. Саме зараз я сиджу дома з дружиною і дітьми. Ніколи так багато часу не проводив з сім'єю! Насолоджуюсь спілкуванням... І чекаю літа.
P.S. 3 травня, відбудеться церемонія нагородження кращих в українській кіногалузі – «Золота Дзига». За підсумками 2019 року. Церемонія, звісно, пройде у форматі онлайн. Інтерес до події величезний. Адже саме ця Дзига кружлятиме на межі відносно успішного розвою українського кіно (ще вчора) і нових теперішніх скажених часів, коли земля здригнулася – і люди прагнуть втриматися на ногах (у тому числі, і в кінобізнесі). Номінанти на «Дзигу» – відомі, успішні. Хай переможуть найкращі!
Олег Вергеліс, для «Главкома»
Коментарі — 0