Наталія Іщенко Експерт-міжнародник

Телебачення в Україні перетворилося на засіб моделювання результатів виборів

Про блакитний маніпулятор

На 28-му році незалежності Україна переживає чергову президентську кампанію без повноцінної системи засобів масової інформації, найважнішою частиною якої залишається телебачення.

Маніпулювання, пропаганда, агітація заполонили блакитні екрани в домівках українців. Об’єктивної, збалансованої інформації обмаль, до того ж, вона є дефіцитом на провідних телеканалах. Чи є вихід, чи хоча б надія, що колись ця, вже звична для країни ситуація, зміниться?

Телебачення №1

Центральні телеканали залишаються для українців основним джерелом інформації про перебіг президентських виборів. Фактично, 4 з 5-ти мешканців країни дізнаються про те, що пропонують та чим займаються претенденти на найвищу посаду в державі, з передач на ТБ.

Це — дані опитування, що його наприкінці січня — з початку лютого провів Київський міжнародний інститут соціології, на запитання «З яких джерел ви найчастіше отримуєте інформацію про кандидатів, які балотуються на посаду президента України? Оберіть не більше 2-х варіантів», респонденти відповіли таким чином:

  • 1. Центральні телеканали — 78,6%;
  • 2. Із новинних інтернет-сайтів — 35%;
  • 3. Від друзів, родичів, знайомих, колег тощо — 11%;
  • 4. Із соціальних мереж в Інтернеті — 9,3%;
  • 5. Місцеві телеканали — 9%;
  • 6. Центральні друковані видання — 6,2%;
  • 7. Місцеві друковані видання — 4,7%;
  • 8. Радіо — 3,1%;
  • 9. Інше — 0,1%;
  • 10. Важко сказати / Відмова — 1,1%.

Всеукраїнське опитування громадської думки КМІС провів на замовлення клієнта з 31 січня по 10 лютого 2019 року. Методом особистого інтерв’ю опитано 2007 респондентів, які мешкають у 134 населених пунктах усіх регіонів України (крім АР Крим) за триступеневою стохастичною вибіркою з квотним відбором на останньому ступені, що репрезентативна для населення України віком від 18 років. У Луганській і Донецькій областях опитування проводилося тільки на території, що контролюється українською владою.

Статистична похибка вибірки (з імовірністю 0,95 і за дизайн-ефекту 1,5) не перевищує: 3,3% для показників близьких до 50%, 2,8% — для показників близьких до 25%, 2,0% — для показників близьких до 10%, 1,4% — для показників близьких до 5%.

Популярність упередженності

Які саме телеканали є найбільш популярними з точки зору розповсюдження інформаційного контенту, можна зробити висновки, вивчивши інший рейтинг, складений за підсумками підрахунку частки аудиторії, яка дивиться інформаційні програми. За цими даними, в числі лідерів в нас телеканал «Україна», 1+1, «Інтер», СТБ, ІСTV, «112 Україна».

Дані дослідження телевізійної аудиторії належать Індустріальному Телевізійному Комітету. Рейтинг складено для щоденних випусків новин у слоті 18:00—23:00. Дані наведені для виборки аудиторії віком від 18 років і старше, що проживають на всій території України.

Але серед найбільш популярних інформаційних телеканалів присутні ті, хто віддає перевагу роботі з огляду на політичні симпатії власника, а не на стандарти об’єктивної журналістики.

18 лютого коаліція громадських організацій презентувала проміжний звіт за результатами незалежного моніторингу висвітлення в медіа президентської виборчої кампанії.

Дослідження в рамках проектів Ради Європи провела коаліція громадських організацій, у яку входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» і StopFake. Експерти аналізували, зокрема, новини і ток-шоу 12 телеканалів.

Моніторинг, який тривав з 14 січня по 3 лютого 2019 року, показав, що майже всі медіа (насамперед, телеканали), які увійшли до моніторингу, демонстрували свої симпатії чи антипатії до тих чи інших кандидатів у президенти. У більшості випадків це можна пояснити не так позицією самих журналістів, як позицією медіавласників, які мають власні політичні інтереси.

Найбільш яскраво політичну орієнтацію демонстрували такі телеканали-лідери, як «1+1», «Україна», «Інтер», «112 Україна». Серед найбільш популярних постачальників інформації лише ICTV та СТБ займали більш-менш рівновіддалену позицію щодо різних кандидатів.

Опір власників ... та глядачів

Що означають всі ці наведені рейтинги та дані досліджень?

1. Громадську думку в Україні формують власники популярних центральних телеканалів. Отже, рейтинги кандидатів залежать від позиції власників провідних телеканалів.

2. Власники окремих рейтингових телеканалів використовують медіа для просування своїх кандидатів, а не для об’єктивного інформування.

3. Пропаганда та агітація на провідних каналах має значний вплив на рейтинги кандидатів і буде мати значний вплив на результати голосування.

4. «Зверху» якось вплинути на цю ситуацію малореально. Національна рада з питань телебачення і радіомовлення може покарати телеканал, наприклад, «за заклики до війни або її пропаганду і розпалювання ворожнечі» або за поширення відвертих фейків. Але яким може бути покарання за порушення балансу представленості кандидатів e ефірі чи за упереджене висвітлення президентської кампанії, якщо немає прямих порушень умов ліцензії або законодавства, — велике питання.

Вихід в саморегуляції, це зрозуміло, але...

5 лютого українські телеканали, радіостанції, друковані й онлайн-видання, а також медійні громадські організації заявили про створення медіаруху, покликаного забезпечити громадянам можливість обирати президента і парламент на основі повної та достовірної інформації. Теоретично правильна та необхідна ініціатива. Але наразі до руху «Медіа за усвідомлений вибір» приєдналося лише два телеканали, які є не дуже рейтинговими — «UA:Перший» та «5 канал».

Зрозуміло, що ця ініціатива без участі в неї найбільш популярних медіа не буде мати впливу на реальну ситуацію в інформаційному полі країни.

Що ж робити? Треба змінюватися нашим медіа-магнатам та... нашим співгромадянам.

Повноцінні незалежні та об’єктивні засоби масової інформації не з’являться, поки власники ЗМІ не будуть мати мотивації перетворювати свої медіа-активи на неупереджені джерела розповсюдження чесних новин, а люди не припинять з більшим задоволенням дивитися маніпуляційні новини та пропагандистські програми, ніж збалансовані та незаангажовані передачі. Втім, наразі про рухи власників за чесні новини або глядачів за неупереджену журналістику щось не чутко.

Думки авторів рубрики «Думки вголос» не завжди збігаються з позицією редакції «Главкома». Відповідальність за матеріали в розділі «Думки вголос» несуть автори текстів

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: