Данило Гетманцев Голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики

Бюджет воєнного часу. Ключові зміни до другого читання

Уряд подав до Верховної Ради доопрацьований до другого читання проект Державного бюджету на 2025 рік

Основні параметри кошторису:

І. Доходи (без трансфертів) – 2 324,2 млрд грн (+2,8 млрд грн), у тому числі загального фонду – 2 130,3 млрд грн (+50,0 млрд грн), спеціального фонду – 193,9 млрд грн (-47,2 млрд грн).

Ключові зміни по доходам:

1) переведення доходів, що формують дорожній фонд, із спецфонду до загального фонду, зокрема 39,3 млрд грн акцизного податку з вироблених в Україні та ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), зокрема транспортних засобів і пального, та 3,8 млрд грн ввізного мита;

2) уточнення показників доходів з урахуванням норм, передбачених «ресурсним» проектом: збільшення податку на прибуток підприємств на 41,8 млрд грн і ренти за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення на 420 млн грн; зменшення  податку та збору на доходи фізичних осіб на 20,1 млрд грн і дивідендів (доходів), нарахованих на акції (частки) підконтрольних державі господарських товариств на 15,8 млрд грн.

ІІ. Видатки – 3 995,1 млрд грн (+2,8 млрд грн), у тому числі за загальним фондом – 3 709,8 млрд грн (+50,0 млрд грн) та спеціальним фондом – 285,3 млрд грн (-47,2 млрд грн).

Нагадаю – до першого читання я пропонував правки до головного фінансового документу держави на наступний рік, зокрема, щодо скорочення видатків на 50 млрд грн (насамперед, недоречного під час триваючої повномасштабної війни дорожнього будівництва, а також деяких інших непріоритетних статей витрат), та перерозподіл цих 50 млрд на більш актуальні у нинішніх умовах напрямки, а саме: 1) зміцнення обороноздатності держави, 2) підтримку національної економіки; 3) соціальний захист громадян; 4) підтримку громад і територій; 5) підтримку освіти та науки; 6) підтримку системи охорони здоров’я.

Більшість моїх пропозицій була підтримана (не обов’язково в тих сумах, але це вже деталі), як і загальний запропонований мною ресурс у 50 млрд грн (спеціально для конспірологів – інсайдами не користувався, з Урядом не домовлявся).

Отже, які видатки пропонується збільшити до ІІ читання за згаданими мною блоками.

І. Зміцнення обороноздатності держави

Виділяється таке додаткове фінансування на:

  • розвиток, закупівлю, модернізацію та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання (КПКВК 2101150) – +730,8 млн грн;
  • нову бюджетну програму «Надання державної фінансової підтримки підприємствам у сфері оборонно-промислового комплексу» (КПКВК 2601040) – 500 млн грн (нагадаю, у листопаді цього року запустили програму здешевлення кредитів для підприємств ОПК);
  • розвідувальну діяльність у сфері оборони (КПКВК 5961010, також на розвиток озброєння та військової техніки) – +289,5 млн грн.

ІІ. Підтримка національної економіки

За рахунок загального фонду державного бюджету буде профінансовано 36 проектів з Єдиного проектного портфеля здійснення публічних інвестицій на загальну суму 36,4 млрд грн, зокрема за такими пріоритетними напрямами: освіта (11,8 млн грн); водопостачання (8 млрд грн); соціальний захист (6 млрд грн); охорона здоров’я (5,6 млрд грн); транспорт (4,4 млрд грн) – ці видатки буде розподілено між відповідними головними розпорядниками бюджетних коштів.

Зафіксували, що окрім передбачених за загальним фондом 1 млрд грн на гуманітарне розмінування сільськогосподарських земель, ще одна сума – 2 млрд грн розподілятиметься за рішенням Уряду через Мінекономіки за рахунок невикористаних залишків коштів на соціальне страхування.

Додатково виділено 1 млрд грн для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції за програмою «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників».

ІІІ. Соціальний захист і підтримка громадян

З’являться дві нові бюджетні програми: «Компенсація за знищене житло» (КПКВК 3101200) – 3 млрд грн, та «Надання компенсації для відновлення окремих категорій об'єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» (КПКВК 3101130) – 1 млрд грн.

Запропоновано збільшити фінансування:

  • надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (КПКВК 2501530 «Соціальний захист громадян, які потрапили до складних життєвих обставин») – +1 млрд грн;
  • забезпечення надання послуги денного догляду для дітей з інвалідністю («КПКВК 2501370 «Розвиток системи соціальних послуг») – +328,6 млн грн.

За рахунок перерозподілу коштів запропоновано дві «ветеранські» програми: «Заходи з підтримки та допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та членам родин загиблих» – майже 2,2 млрд грн, та «Забезпечення діяльності підприємств, установ та організацій Міністерства у справах ветеранів» – 463,9 млн грн.

IV. Підтримка громад і територій

Фінансовий ресурс місцевих бюджетів збільшиться на 19,9 млрд грн, обсяг доходів місцевих бюджетів – на 7,7 млрд грн, обсяг міжбюджетних трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам – на 12,1 млрд грн.

В частині міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам з’являться три нові субвенції на: реалізацію публічних інвестиційних проектів – 18,7 млрд грн, здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти – 12,0 млрд грн; аварійно-відновлювальні роботи житлово-комунальної сфери у м. Харкові – 1 млрд грн.

Буде збільшено обсяги, зокрема: додаткової дотації на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності та літакобудування, в частині компенсації пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності – на 594,7 млн грн; субвенції на завершення будівництва метрополітену у м. Дніпрі – 140,4 млн грн.

У результаті доопрацювання після першого читання обсяг додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією російської федерації становитиме 37,5 млрд грн.

Також буде відновлено фінансування Державного фонду регіонального розвитку (КПКВК 3121070) в обсязі 1 млрд грн, кошти якого спрямовуватимуться на реалізацію публічних інвестиційних проектів.

V. Підтримка освіти та науки

Буде запроваджено нову бюджетну програму «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти» (КПКВК 2211370) на суму 12,0 млрд грн.

Запропоновано збільшення фінансування на:

  • грантову підтримку наукових досліджень Національним фондом досліджень – +143,1 млн грн;
  • підвищення розміру оплати праці педагогічних, науково-педагогічних та інших фахівців, залучених до організації та проведення Національного мультипредметного тесту – +65,9 млн грн;
  • забезпечення діяльності державних закладів загальної середньої освіти за бюджетною програмою «Надання освіти закладами загальної середньої освіти державної форми власності та освітніх послуг державною установою для осіб, які перебувають у закладах охорони здоров’я» (КПКВК 2201100) –+34,4 млн грн;
  • проведення спільних наукових досліджень в рамках міжнародного двостороннього співробітництва – +19,3 млн грн

VІ. Підтримка системи охорони здоров’я

Більше коштів пропонується виділити на:

  • відшкодування вартості лікарських засобів і медичних виробів – +500 млн грн та для оплати медичних послуг – +96 млн грн у рамках реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення;
  • впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи (КПКВК 2301110 «Спеціалізована медична допомога») – +50 млн грн;
  • забезпечення проектних робіт ДУ «Інститут геронтології ім. Д.Чеботарьова НАМНУ» за програмою «Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій, спеціалізована консультативно-поліклінічна допомога, що надається науково-дослідними установами Національної академії медичних наук України» (КПКВК 6561060) – +10 млн грн.

Також проведено оптимізацію та перерозподіл (у тому числі за пропозицією народних депутатів) коштів між деякими іншими бюджетними програмами.

Підкреслю – я не ідеалізую цей бюджет, тому що у світі немає нічого ідеального, як і меж для вдосконалення будь-якого законопроекту, у тому числі, й цього.

Але слід пам’ятати, що нам подано кошторис країни, яка вступає у четвертий рік повномасштабної війни, з усіма тими невизначеностями та ризиками, які були й у попередні роки.

Усі ресурси, яка держава збирає у вигляді податків, ми спрямовуємо на фінансування сектору безпеки і оборони, потреби якого за нинішніми оцінками перевищуватимуть 2,2 трлн. грн. Ми бачимо бюджет держави-агресора, з якого може випливати тільки один висновок – росія не тільки не збирається припиняти війну, вона навпаки виділить у 2025 році на неї рекордне для себе фінансування – маємо це також враховувати.

Немілітарні видатки у значній мірі покривають наші партнери і союзники (у цьому плані дуже розраховуємо на кредит на $50 млрд від держав G7, співпрацю з Європейським Союзом (у рамках Ukraine Facility), Міжнародним валютним фондом та іншими міжнародними фінансовими організаціями (Світовим банком, ЄБРР, ЄІБ тощо), державами-партнерами на двосторонній основі).

Тому я буду підтримувати подані Урядом пропозиції.

Данило Гетманцев
Голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики
Думки авторів рубрики «Думки вголос» не завжди збігаються з позицією редакції «Главкома». Відповідальність за матеріали в розділі «Думки вголос» несуть автори текстів

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: