Андрій Клименко Журналіст, економіст і громадський діяч

За кулісами санкцій. Як «тіньовий флот» тримає Росію на плаву

Справжність «тіньового флоту» розкривається
фото: depositphotos.com

Як половина світу забезпечує Росію нафтою

І знову про так званий «тіньовий флот», якого насправді немає.

У березні 2024 року сиру нафту РФ з портів Чорного моря перевозили 36 танкерів. Перевезли вони 4,3 млн тонн (дедвейт кожного танкера від 100 до 160 тис. тонн).

А тепер розподіл по країнах реєстрації судновласників:

  • 9 танкерів – Китай – 25,0%;
  • 7 танкерів – Греція – 19,4%;
  • 5 танкерів – ОАЕ – 13,9% (включно з тими компаніями, що можливо належать РФ в ОАЕ);
  • 5 танкерів – Маршалові острови – 13,9% (офшор)
  • 4 танкери – Туреччина – 11%;
  • 2 танкери – Індія – 5,6%;
  • 2 танкери – Індонезія – 5,6%;
  • 1 танкер – В'єтнам – 2,8%;
  • 1 танкер – Ліберія – 2,8% (офшор).

До тих, де власники зареєстровані в офшорних юрисдикціях, тобто власність прихована від широкого загалу (але не від контролюючих органів) можна віднести лише 6 танкерів – тобто 16,7%.

У решти танкерів у відкритих та спеціалізованих довідниках є оновлені свіженькі відомості про назву, ідентифікаційний номер та адресу офісу судновласника та оператора, наприклад:
6011050 Registered owner lavender Marine LTD Care of Thenamaris (Ships Management) Inc, 16, Athinas Avenue & Vorreou Street, Vouliagmeni, 166 71 Athens, Greece. since 07/02/2018. Всі ці судна є у всіх реєстрах, ходять з АІС (буває, що вимикають його у російських портах, але не завжди), тобто відслідити їх можна – було б бажання.

Більшість має цілком пристойний вік та технічний стан (інакше їх Туреччина не пустить у протоки та Мармурове море – там цим серйозно переймаються, пам'ятають про аварію супертанкера у Мармуровому морі у 1979 році – на фото).

Аварія супертанкера у Мармуровому морі у 1979 році
Аварія супертанкера у Мармуровому морі у 1979 році

Отже проблема полягає не у так званому «тіньовому флоті», а у тому, що половина світу – переважно з Азії, Африки, Латинської Америки – не доєдналися до санкцій проти Росії.
Плюс у цих країнах, що не доєдналися до санкцій, відсутні повністю будь-які системи незалежного контролю вартості контрактів, за якими куплено той вантаж нафти, яку вони везуть.

Ще один важливий аспект: так звана «цінова стеля» у 60 дол/бар, якої ніхто не дотримується, поширюється на судна судновласників з країн, що доєдналися до санкцій. У даному випадку – до танкерів Греції. Тобто, як сказано вище, лише до 1/5 танкерів. На решту це не діє у принципі.

Дефініцію «тіньовий флот» вкинули в обіг некваліфіковані журналісти-розслідувачі (типу журналісти і типу розслідувачі), що придумали собі піратські історії про незареєстровані танкери з фальшивими прапорами, без АІС.

Так, дійсно, були детективні історії, коли судна переписуються на підставні компанії в інших країнах, змінюють назви/прапори, але вони все одно залишаються у реєстрах, регістрах тощо, і їх можна побачити, бо є такі місця, де неможливо ходити з тим же вимкненим передавачем АІС (до якого теж прилипло слово транспондер, що не часто використовуються у морській справі).

Від цієї дефініції вже важко позбавитись, бо прилипло, як відома субстанція.

Отже, ми закликаємо, радимо, просимо розуміти її так – «тіньовий флот» – це флот більшості країн світу, які не приєдналися до антиросійських санкцій і спокійно, формально «нічого не порушуючи», возять російську нафту і таким чином подовжують для Росії можливості вбивати нас з вами.

Так, тут у списку залишилась (лише) одна країна ЄС, в якій судновласники-мільярдери ще не зрозуміли цього, бо мільярди заважають. Але це ми спільними зусиллями з українськими та ЄС-івськими дипломатами та журналістами тиснемо і дотиснемо (це не пусті слова).

А ось що робити з другою половиною світу – це питання ширше, ніж експорт нафти.

Працюємо, не спиняємось.

Читайте також: 

Думки авторів рубрики «Думки вголос» не завжди збігаються з позицією редакції «Главкома». Відповідальність за матеріали в розділі «Думки вголос» несуть автори текстів

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів

Читайте також

У серпні 2022 року Олег Гладковський планував виїхати з України, але прикордонники заборонили
«У вас Свинарчук катається!» Як партнер Порошенка став «непридатним» і їздив за кордон Розслідування
Наслідки російської ракетної атаки на Київ 25 березня
Повітряні сили повідомили, чому окупанти зменшили інтервали між обстрілами України
Флот Росії зазнає величезних втрат
Міністр оборони Великої Британії покепкував із Чорноморського флоту РФ
Забарний: Я фінансово допомагаю моїм друзям, які йдуть на війну і захищають нашу країну
Футболіст Забарний заявив, що хотів повернутися з Англії до України, щоб піти воювати
На Київщині продовжують зводити фортифікаційні споруди
Загроза наступу на Київ: командувач Сухопутних військ зробив заяву
Під час запеклих боїв на краю Часового Яру чотири штурмовики Су-25 ВПС РФ обстрілювали українські позиції на низькій висоті
Через брак допомоги від США винищувачі РФ впритул наближаються до лінії фронту – Forbes
Найпершою у рейтингу стала Росія, за нею із великим відривом йдуть Україна та Китай
Росія очолила світовий рейтинг кіберзлочинності
Російський літак вдалося атакувати за 300 км від України
Глава розвідки пояснив, як Україна знищує російську авіацію
Над Білгородською областю нібито було знищено ракети та 19 реактивних снарядів
Росія скаржиться на масовану атаку, влада доповідає про наслідки